Hoofdmenu

Larix kaempferi

Gestart door petermeer, januari 30, 2009, 20:04:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

petermeer

De Larix kaempferi heet op waarneming Goudlork in de Heukels heet deze Japanse lork. Kan dit aangepast worden?

De hybride Europese x Goudlork (Larix x marschlinsii)  zou dan ook aangepast moeten worden naar Europese x Japanse lork (Larix x marschlinsii)
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

kroonp

CiteerDe Larix kaempferi heet op waarneming Goudlork in de Heukels heet deze Japanse lork. Kan dit aangepast worden?
In mijn Heukels staat toch echt Goudlork als Nederlandse naam voor Larix kaempferi  :huh:  
Groet

Peter Kroon

petermeer

CiteerIn mijn Heukels staat toch echt Goudlork als Nederlandse naam voor Larix kaempferi  :huh:
Welke druk heb je dan ? In de 23e druk heet Larix kaempferi toch echt Japanse lork (pag 75).
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Nietspitten

Citeer
CiteerIn mijn Heukels staat toch echt Goudlork als Nederlandse naam voor Larix kaempferi  :huh:
Welke druk heb je dan ? In de 23e druk heet Larix kaempferi toch echt Japanse lork (pag 75).
Echt niet.
Althans in mijn Heulels 23e  druk
groeten, Gerrit

Corryabbink

#4
Peter,
In die van mij, Heukels' 23e druk, heet die ook Japanse lork.
Dit is echter de 2e flora die ik van die druk heb. De eerste flora van de 23e druk was een misdruk en daarvoor heb ik een nieuwe gekregen. Misschien zit het verschil daarin.

Waarschijnlijk was Goudlork een fout en die ondertussen hersteld is aangezien Larix kaempferi in de 22e druk ook Japanse lork genoemd werd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

petermeer

#5
CiteerPeter,
In die van mij, Heukels' 23e druk, heet die ook Japanse lork.
Dit is echter de 2e flora die ik van die druk heb. De eerste flora van de 23e druk was een misdruk en daarvoor heb ik een nieuwe gekregen. Misschien zit het verschil daarin.

Waarschijnlijk was Goudlork een fout die ondertussen hersteld is aangezien Larix kaempferi in de 22e druk ook Japanse lork genoemd werd. 
Corry, gelukkig. Ik begon al aan mezelf te twijfelen.   :wacko:

Edit: In de 22e druk heette de soort volgens mij Japanse larix.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Corryabbink

#6
Citeer
CiteerPeter,
In die van mij, Heukels' 23e druk, heet die ook Japanse lork.
Dit is echter de 2e flora die ik van die druk heb. De eerste flora van de 23e druk was een misdruk en daarvoor heb ik een nieuwe gekregen. Misschien zit het verschil daarin.

Waarschijnlijk was Goudlork een fout die ondertussen hersteld is aangezien Larix kaempferi in de 22e druk ook Japanse lork genoemd werd. 
Corry, gelukkig. Ik begon al aan mezelf te twijfelen.   :wacko:

Edit: In de 22e druk heette de soort volgens mij Japanse larix.
Klopt. Japanse larix.

Toch vreemd dat er een afwijking in die druk voorkomt en inderdaad zou ik ook aan mezelf gaan twijfelen :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

Raarrr  :wacko:

Bij mij staat in de 22e druk Japanse larix en niet Japanse lork en in de 23e druk staat bij mij dus Goudlork.

Zit ik dan opgezadeld met misdrukken?  :o En hoe mis is die misdruk van de 23e druk?
Groet

Peter Kroon

Hinko

CiteerDe eerste flora van de 23e druk was een misdruk en daarvoor heb ik een nieuwe gekregen.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb ook de eerste druk met een aardig lijstje storende fouten. Dan wil ik die van mij ook wel omruilen!
mvgr, Hinko

Nietspitten

Citeer[Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb ook de eerste druk met een aardig lijstje storende fouten. Dan wil ik die van mij ook wel omruilen!
Hinko ,zou je dat aardige lijstje met ons willen delen, om zo het een en ander in de flora te kunnen repareren?
Het hoeft niet om Lork of larix te gaan,
groeten, Gerrit


Corryabbink

#11
Citeer
CiteerDe eerste flora van de 23e druk was een misdruk en daarvoor heb ik een nieuwe gekregen.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb ook de eerste druk met een aardig lijstje storende fouten. Dan wil ik die van mij ook wel omruilen!
Hinko daar zaten wel 50 pagina's teveel in. Is teruggestuurd naar de drukker. Misdruk. Niet omdat er fouten inzaten maar omdat die verkeerd gebonden was.

Overigens zijn er nog meer fouten bekend die nog niet in de download staan. Het wordt tijd dat ze de site bijwerken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#12
Iets over de naam Goudlork. Het is voor mij onbegrijpelijk dat de naam Goudlork nu in de Heukels' wordt gebruikt voor de Japanse Lork, Larix kaempferi. Deze naam wordt namelijk al heel lang gebruikt voor een andere lork namelijk de Pseudolarix amabilis. Mogelijk dat dit komt door een oud synoniem van P. amabilis, namelijk P. kaempferi (andere auteur, dus niet verwant aan het kaempferi van L. kaempferi). Er waren dus twee, niet verwante lorken met de naam kaempferi en beide uit Japan.
Ik vind dat we hier niet de Heukels' moeten volgen, maar de oude situatie moeten handhaven;
Japanse Lork (of Japanse Lariks), Larix kaempferi.
Goudlork, Pseudolarix amabilis.

PS. In de wereld van de arboreta, boomteelt en bij bomenliefhebbers zijn de Nederlandse namen van beide soorten, zoals ik die hier boven schets algemeen bekend en erkend.

Corryabbink

#13
CiteerIk vind dat we hier niet de Heukels' moeten volgen, maar de oude situatie moeten handhaven;
Japanse Lork (of Japanse Lariks), Larix kaempferi.
Mijn Heukels' (23e druk) hanteert die naam al en ik denk dat de naamgeving van deze soort een fout is in de eerste uitgave van de 23e druk.

Gewoon de laatste aanhouden. Japanse lork = Larix kaempferi.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#14
Citeer
CiteerIk vind dat we hier niet de Heukels' moeten volgen, maar de oude situatie moeten handhaven;
Japanse Lork (of Japanse Lariks), Larix kaempferi.
Mijn Heukels' (23e druk) hanteert die naam al en ik denk dat de naamgeving van deze soort een fout is in de eerste uitgave van de 23e druk.

Gewoon de laatste aanhouden. Japanse lork = Larix kaempferi.
Ah gelukkig dat dit is aangepast. Als je googled op goudlork dan zie je hoeveel impact een dergelijke fout heeft.

Hinko

CiteerOverigens zijn er nog meer fouten bekend die nog niet in de download staan. Het wordt tijd dat ze de site bijwerken.
Helemaal mee eens! Sowieso de fouten die gecorrigeerd zijn in de 2e druk mogen wel gecommuniceerd worden met de gebruikers!
mvgr, Hinko

Nietspitten

Citeer
CiteerOverigens zijn er nog meer fouten bekend die nog niet in de download staan. Het wordt tijd dat ze de site bijwerken.
Helemaal mee eens! Sowieso de fouten die gecorrigeerd zijn in de 2e druk mogen wel gecommuniceerd worden met de gebruikers!
Hoe heb jij voor ogen om dat te realiseren?

Of is er iemand onder ons die er een mooi rijtje van maakt en op dit medium ons daar van laat mee genieten.  
groeten, Gerrit

Hinko

#17
CiteerHoe heb jij voor ogen om dat te realiseren?
Heel lief vragen aan Nationaal Herbarium  :angel:  
mvgr, Hinko

Nietspitten

#18
Citeer
CiteerHoe heb jij voor ogen om dat te realiseren?
Heel lief vragen aan Nationaal Herbarium
Zal een voorschot geven:Nog bestaande fouten in
Heukels 23e druk eerste fase:
Blz 282, Spergularia 2 (Fig.58.6a) moet zijn 6b. en in de vervolg tekst (Fig. 58.6b) moet zijn 6a.
Tevens bij de plaatjes de a en b wisselen.

Ook even blz 685:  559 Pastinaca moet zijn 569
329 Raphanes moet zijn 439 .
groeten, Gerrit

petermeer

#19
Ik zie dat de Larix kaempferi nu Japanse lork heet en Larix x marschlinsii heet nu Europese x Japanse lork.  :duim:
Bedankt voor het aanpassen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).