Kleine watersalamander

Gestart door salamanderman, januari 17, 2005, 10:42:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

salamanderman

Hallo

Ik ben nieuw hier, maar kan iemand mij hier vertellen op welke plaatsen in drenthe de kleine watersalamander voorkomt, want ik wil er in het voorjaar weer op uit om deze te zoeken.
liefst in omg. assen!
Alvast bedankt
Gr.

hiskodevries

Citeerwant ik wil er in het voorjaar weer op uit om deze te zoeken.
Met als doel ???
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Salamanderman

Hey

Met als doel deze te bekijken.
Ik doe dit al meerdere jaren maar heb tot nu toe alleen nog maar de alpenwatersalamander gevonden en verder natuurlijk veel kikkers en padden.
Mijn intenties zijn niet om deze diertjes mee te nemen of wat dan ook, bovendien is dat ook verboden.

Gr.

hiskodevries

Hey, Salamanderman.
Het is niet gebruikelijk dat we dit soort vragen beantwoorden:
-Wij weten niet zoveel van reptielen/amfibien
-Betreffende informatie is vaak gevoelig ( de meeste van deze beesten zijn bedreigd)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

Salamanderman,
Heb je vorig jaar alleen in de directe omgeving van Assen gezocht en is de Alpenwater daar zo algemeen ? Het aparte van Assen is dat de soort daar al lang (honderd jaar ?) voorkomt en zich daar uit zou breiden. Kleine water is min of meer algemeen in Drenthe.
En in 1991 en 1992 zeker ook in de omgeving van Assen. Bladerend in de Nieuwsbrief zie ik dat ik net  vanavond de top op amfibieengebied (qua bestuur en qua ingezonden waarnemingen) in Drenthe tegen ben gekomen dus dan had ik meteen je vraag kunnen stellen. Jammer..

brandenburg

#5
CiteerSalamanderman,
Heb je vorig jaar alleen in de directe omgeving van Assen gezocht en is de Alpenwater daar zo algemeen ? Het aparte van Assen is dat de soort daar al lang (honderd jaar ?) voorkomt en zich daar uit zou breiden. Kleine water is min of meer algemeen in Drenthe.
En in 1991 en 1992 zeker ook in de omgeving van Assen. Bladerend in de Nieuwsbrief zie ik dat ik net  vanavond de top op amfibieengebied (qua bestuur en qua ingezonden waarnemingen) in Drenthe tegen ben gekomen dus dan had ik meteen je vraag kunnen stellen. Jammer..

<knip aho>

</knip aho>

Tot zover.

hartelijke groet,

Eelco admin. Friesland.

Leo

Hey
Ik kon geen replys meer doen als gast dus heb ik me maar even
aangemeld!
Is idd erg jammer!
Maar goed, in ieder geval bedankt.
De alpenwatersalamander doet het volgens mij wel redelijk hier, ik wist van 3 plaatsen waar ze voorkwamen maar 1 van die 3 plaatsen is dichtgegooit.
Weet iemand van jullie of dat toegestaan is om op plaatsen waar beschermde dieren voorkomen te bouwen? Ik ben er toevallig gister nog even langsgeweest, maar van die hele plek is niets meer over!

Gr Leo (salamanderman)

hiskodevries

#7
Leo,
De alpen watersalamander komt voor in de flora en faunawet dit betekent:
CiteerFlora- en faunawet
Op 1 april 2002 is de Flora- en faunawet van kracht geworden. De Flora- en faunawet vormt samen met de Natuurbeschermingswet 1998 het belangrijkste juridische kader voor de bescherming van de natuur. Het soortbeschermingonderdeel van de Natuurbeschermingswet is in de Flora- en faunawet opgenomen. Tevens is het soortbeschermingsaspect van de internationale Vogel- en Habitatrichtlijn in de Flora- en faunawet opgenomen.

Alle inheemse soorten amfibieën en reptielen worden in de Flora- en faunawet beschermd!
Dit betekent dat in beginsel alle handelingen die deze soorten schade toebrengen verboden zijn. De dieren mogen niet worden verstoord, gevangen of gedood. Ook voortplantingsplaatsen mogen niet worden verstoord of vernield. Daarnaast geldt de zorgplicht, dat wil zeggen dat iedereen voldoende zorg in acht neemt voor de dieren en hun leefomgeving. De Flora- en faunawet maakt het mogelijk dat ook kleine leefgebieden en objecten (bijvoorbeeld poelen) worden beschermd indien deze locaties van groot belang zijn voor het voortbestaan van een soort. De objecten worden in dat geval door de provincie aangewezen als beschermde leefomgeving.


Uiteraard kun je hiervoor weer een ontheffing krijgen, maar die moet wel aangevraagd zijn,

Je zou RAVON in kunnen schakelen of er nog wat aan te doen is
ravon

Je moet het ons niet kwalijk nemen dat we anonieme personen niet gelijk helemaal in vertrouwen nemen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Leo

Nee hoor ik verwijt jullie helemaal niks!  ^_^

Bedankt voor je snelle reply maar naar RAVON gaan is helaas al te laat, want er is niks meer van over, maar goed als de gemeente ergens zn zinnen op heeft gezet is er denk ik ook weinig aan te doen. Er is al genoeg geklaagd hier over dat die bedrijven er zouden komen, niet om de salamanders, maar vanwege het uitzicht, maar dat was ook allemaal tevergeefs.
Ik vind het in ieder geval jammer, zowel voor de salamanders als voor het uitzicht!
In ieder geval bedankt!  :)

Gr. Leo

P.s. erg leuke site!