monddelen ruwe pissebed

Gestart door Robert Heemskerk, januari 30, 2009, 23:54:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Pissebedforum,

Op deze foto viel me op dat onder de antenne een soort grijpertjes te zien zijn?
Die zijn vd monddelen neem ik aan?
Hier eten ze mee? toch?

mberg

Hej Robert,

Ben niet helemaal zeker. Wellicht zijn het de uiteinde van het eerste pootpaar.

Met groet

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

CiteerBen niet helemaal zeker. Wellicht zijn het de uiteinde van het eerste pootpaar.
Die indruk had ik ook, maar ook niet zeker - moet nog naar goede plaatjes zoeken...

Overigens zou ik er eerder een puberende Oniscus asellus van maken dan Porcellio scaber (zie gedeukte neusje). De jonkies van O. asellus zijn ook opvallend "ruw" zeker invergelijking met de volwassen dieren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Oei! Hoe zit het met de monddelen van de pissebedden?

Ik meen dat kreeftachtigen in het algemeen 3 paar aanhangsels (pootjes) hebben die als monddelen functioneren: de kaken, en 2 paar 'maxillen' (maxillae). Pissebedden (Isopoda) hebben daarbij nog een vierde paar, de zgn maxillipoden (maxillipoda, maxillipeds in het Engels). Dat zijn eigenlijk tot monddelen vergroeide voorste pootjes van het borststuk.

Hier een artikel met een afbeelding van hoe het zit bij een zeepissebed. Ik kon geen afbeelding vinden van hoe het lij onze landpissebedden er precies uit ziet. Zo uit m'n hoofd te weten, denk ik dat aan de buitenkant bijna alleen de maxilipoda te zien zijn, en de snijrand van de kaken ; de maxillae niet.

De pootjes die hier op deze foto te zien zijn, zijn de voorste borststuk-poten (pereiopoda). Overigens heb ik wel eens gezien dat pissebedden hiermee voedseldeeltjes oppakken en die naar de mond brengen. Ze kunnen ook voedseldeeltjes ermee dragen om ermee weg te lopen.

Missch dat de nwe pissebed-atlas ook ene tekening bevat van de monddelen, Matty?