Nog een franjekelkje

Gestart door Gulistan, januari 30, 2009, 22:25:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Deze keer vond ik een franjekelkje op vermolmde berkenstam. En natuurlijk kom ik er weer in mijn eentje niet uit....Sporen 7-8um  x 1,5-2, asci 24-53 um, geen VB gevonden, haken ik weet niet....heel frappant, een heleboel haartjes hebben op hun iets knotsig koppie nog een extra soort speentje, zeg maar. Of zijn het asci in barensnood? Wie het weet mag het zeggen
Groeten van Christiane

Gulistan

ascus (zit er toevallig een haak aan?) en spore
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
De Haren waren al gestopt met groeien maar hebben daarna weer een impuls gekregen om verder te gaan lijkt het, ik dit weleens vaker gezien.
Van de asus durf ik zo niet te zeggen of hij zonder of met haken is.
Zijn de vruchtlichamen wat verkleurd bij beschadigingsplekken en hoe breed zijn de paraphysen?
De sporenmaat past bij pudibundum en impudicum
groeten Stip

Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Stip

Hoi Gert,
als je de topics over franjekelkjes de afgelopen maand gelezen had had je geweten waar het over ging.
Groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

CiteerHoi Gert,
als je de topics over franjekelkjes de afgelopen maand gelezen had had je geweten waar het over ging.
Groeten Stip
Dag Stip,
Als je tegen de 65 loopt vergeet je snel wat hoor ;) maar ik zal het nog eens doornemen.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Het kelkje verkleurd bij drogen nogal bleek roodbruinig, zie foto.De parafysen zijn ca 3 um, dus L.impudicum, denk ik maar.
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
impudicum ist der unverschämte der rötet nicht.
maar bij opdrogen krijg je altijd wel enige verkleuring, je moet de ascusbasis in Congo bekijken.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Heb hem er nog eens  :mic onder gelegd, nu wel VBs gevonden, ik denk het heeft te maken met hoe oud de kelkjes zijn.
Groeten van Christiane

Gulistan

Maar waar komen wij nu de zwam wel VB's heeft uit? Moeten we Impidicum nu uitsluiten? En bedoelde je de ascusbasis na verkleuring bekijken of naar haken zoeken?
Groeten van Christiane

Gulistan

Er is volgens mij maar een uitkomst mogelijk, Lachnum brevipilosum, aangezien de parafysen niet breder dan 3 um zijn
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
Gefeliciteerd je hebt de koelkast gewonnen!!  :D
Inderdaad impudicum moet dan uitgesloten worden want de VBs zijn de oorzaak van het roodbruin verkleuren bij beschadiging of afsterven!
in dode cellen vind je ze niet meer terug.
Het was de bedoeling dat je inderdaad naar haken keek aan de ascusbasis dit heeft inderdaad niets met de verkleuring te maken.
Groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl