Hoofdmenu

nog 5 rupsen

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 15, 2006, 21:32:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag in enkele minuten tijd weer diverse soorten rupsen gevonden. Zijn ze op naam te brengen? Alvast excuses dat niet alle foto's helemaal scherp zijn.

Nummer 1

Arno van Stipdonk

Nummer 2:

Arno van Stipdonk

Nummer 3:

Arno van Stipdonk

Nog een van nummer 3:

Arno van Stipdonk

Nummer 4:

Arno van Stipdonk

And finally number 5:

acherontia

#6
Nummer 1 en 3 zijn bladwespen.... Dat kan je zelf in het veld overigens makkelijk vaststellen. Rupsen hebben altijd 4 paar of minder (bijvoorbeeld spanners/takrupsen maar ook enkele uiltjes) buikpoten en een paar naschuivers. Bladwespenlarven hebben altijd meer dan 4 paar buikpoten.

Om rupsen te kunnen determineren is een zijaanzicht en bovenaanzicht veelal wenselijk.... Liever de rups wat kleiner maar scherp in beeld dan heel groot maar onscherp. Misschien dan ook de foto's over meer onderwerpen uitspreiden, ik heb kliever meer beelden van 1 rups per onderwerp... is makkelijker determineren en komt de kwaliteit van de determinaties ten goede.

Rups 2: ben er tamelijk zeker van dat dat Apocheima hispidaria betreft.
Rups 4: lijkt mij gewoon Operophtera brumata.
Rups 5: Agriopis marginaria/aurantiaria weet niet of de foto wel van dusdanige kwaliteit is dat eventueel aanwezige beharing goed over zou komen..... Nu zo zonder haren is het marginaria.

Jeroen

Arno van Stipdonk

#7
Hallo Jeroen,

Bedankt voor je informatie, ik zal er proberen rekening mee te houden.
Nog enkele foto's om het misschien iets duidelijker te maken.

Soort 4 zijaanzicht:

Arno van Stipdonk

Soort 5 bovenaanzicht:

Arno van Stipdonk

Bij soort 5 is haast geen beharing te zien, enkel enkele achter de voorste pootjes en een enkel kort haartje over het lijf. Misschien is het hierop te zien?