Welke vogel is dit?

Gestart door Frans Post, januari 28, 2009, 22:36:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frans Post

Onlangs in de tuin gefotografeerd. Ik denk dat het een Kneu is? klopt dat?

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

Zoek het eens in een andere familie.
Zat hij in de Heg?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Frans Post

CiteerZoek het eens in een andere familie.
Zat hij in de Heg?

Hij zatin een boom, vlakbij de pinda's en een vetbol.
Ik heb hem ook maar één keer gezien.

Marcel van kammen

FF een cryptische: zit vaak in de HEG, en een gedeelte van zijn naam zit ook in de naam van huisMUS ;-)

Frans Post

CiteerFF een cryptische: zit vaak in de HEG, en een gedeelte van zijn naam zit ook in de naam van huisMUS ;-)
Ha, ha. een Heggenmus ken ik wel. Is veel grijzer op de kop en heeft donkere gestreepte vleugels.  

frankneijts

CiteerHa, ha. een Heggenmus ken ik wel.
Dat blijkt niet....... B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Misschien komt ie wat bleker over door de belichting maar t is echt een Heggemus.

Groet

Marc

Date Lutterop

En toch is het er een. Heggenmus dus.

Groet,

Date


Frans Post

OK. iedereen bedankt voor de info.
Frans Post

Jan Harteman

Kan aan mij liggen, maar is dit geen afwijkende heggenmus?!
Ik kan me niet voorstellen dat deze vogel door de belichting zó extreem licht van kleur is; deze kleur lijkt mij echt een verdunde variant van de normale vogels die ik altijd zie.

Robert de Boer

CiteerKan aan mij liggen, maar is dit geen afwijkende heggenmus?!
Ik kan me niet voorstellen dat deze vogel door de belichting zó extreem licht van kleur is; deze kleur lijkt mij echt een verdunde variant van de normale vogels die ik altijd zie.
Lichtelijk leucistisch misschien?
Wij hadden een poosje zo'n lichtere ringmus in de tuin. Werd overigens door en sperwer bij de voedertafel weggeplukt.
Robert
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Dorine

De foto heb ik even door Photoshop gehaald. (altijd moeilijk als je de situatie niet kent)
Maar ik kijk ook vreemd tegen deze kleur aan, toch heel anders dan de heggenmussen in mijn tuin..

Dorine van Asten
peregrines.nl

Herman van der Klis

CiteerDe foto heb ik even door Photoshop gehaald. (altijd moeilijk als je de situatie niet kent)
Maar ik kijk ook vreemd tegen deze kleur aan, toch heel anders dan de heggenmussen in mijn tuin..

Hoe dan ook , geen normale wildkleur . Wanneer het geen fotografisch effekt is dan lijkt het toch erg op een mutant. Een stoornis in de melanine opbouw zo te zien aan het fenotype.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Frans Post

Citeer
CiteerDe foto heb ik even door Photoshop gehaald. (altijd moeilijk als je de situatie niet kent)
Maar ik kijk ook vreemd tegen deze kleur aan, toch heel anders dan de heggenmussen in mijn tuin..

Hoe dan ook , geen normale wildkleur . Wanneer het geen fotografisch effekt is dan lijkt het toch erg op een mutant. Een stoornis in de melanine opbouw zo te zien aan het fenotype.

mvg

Herman van der Klis
Bedankt voor jullie "serieuze":-) reactie op mijn vraag. Nog wat aanvullende info. Behalve dat de kleur lichter en veel minder grijs is, lijkt deze vogel ook iets groter en minder slank dan de heggenmussen zoals die in onze tuin regelmatig te zien zijn.  Maar misschien is dat gezichtsbedrog omdat het behoorlijk vroor op de dag dat ik deze foto maakte.
Al met al een leuke waarneming.
Frans Post

Tim de Boer

komt door de kou denk ik dan zetten ze hun veren op om zichzelf warm te houden, overigens vind ik hem er qua kleur helemaal niet zo opmerkelijk uitzien...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl


JohanvantBosch

Citeerkomt door de kou denk ik dan zetten ze hun veren op om zichzelf warm te houden, overigens vind ik hem er qua kleur helemaal niet zo opmerkelijk uitzien...
Ik ben het met Tim eens. Hij ziet misschien een beetje bleek op de foto, maar ik zou hier niet direct en kleurafwijking van maken.

frankneijts

#18
Citeer
Citeerkomt door de kou denk ik dan zetten ze hun veren op om zichzelf warm te houden, overigens vind ik hem er qua kleur helemaal niet zo opmerkelijk uitzien...
Ik ben het met Tim eens. Hij ziet misschien een beetje bleek op de foto, maar ik zou hier niet direct en kleurafwijking van maken.
Ik denk ook dat het eerder een fotografisch/lichteffect is en zou hier dus niet zo gauw een kleurafwijking van maken. De laatste dagen veel Vinken gefotografeerd in mijn tuin en ben soms verbaasd wat m'n camera doet onder ogenschijnlijk dezelfde (licht-)omstandigheden. Krijg soms ook 'ineens' van die fraaie pastelkleurige Vinken op m'n schermpje te zien die er even daarvoor (of erna) toch echt anders uit zagen...... Bijvoorbeeld door (dubbel) glas fotograferen geeft ook vaak een dergelijk effect!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pia zz

Citeer
Citeerkomt door de kou denk ik dan zetten ze hun veren op om zichzelf warm te houden, overigens vind ik hem er qua kleur helemaal niet zo opmerkelijk uitzien...
Ik ben het met Tim eens. Hij ziet misschien een beetje bleek op de foto, maar ik zou hier niet direct en kleurafwijking van maken.
Is het zo meer heggenmus??? ;)  
  groet Pia.

Rikstar

Citeer
Citeer
Citeerkomt door de kou denk ik dan zetten ze hun veren op om zichzelf warm te houden, overigens vind ik hem er qua kleur helemaal niet zo opmerkelijk uitzien...
Ik ben het met Tim eens. Hij ziet misschien een beetje bleek op de foto, maar ik zou hier niet direct en kleurafwijking van maken.
Is het zo meer heggenmus??? ;)
met heel wat biertjes op kan ik hier nog wel een braamsluiper van maken :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

pia zz

Citeer
Citeer
Citeer
Citeerkomt door de kou denk ik dan zetten ze hun veren op om zichzelf warm te houden, overigens vind ik hem er qua kleur helemaal niet zo opmerkelijk uitzien...
Ik ben het met Tim eens. Hij ziet misschien een beetje bleek op de foto, maar ik zou hier niet direct en kleurafwijking van maken.
Is het zo meer heggenmus??? ;)
met heel wat biertjes op kan ik hier nog wel een braamsluiper van maken :P
over hoeveel kratjes spreek je dan?? :grin:  
  groet Pia.

redjered23

even fototechnisch zeuren na de maaltijd: de takjes zijn niet afwijkend van kleur, worden duidelijk van de bovenkant belicht of rechts boven achter, terwijl de buik en de voorkant duidelijk lichter is dan de "standaard" heggemus kleuren, als de belichting invloed zou hebben, zouden de kleuren van de takjes ook anders of lichter moeten zijn. Belichtingafwijking is volgens mij dus hier uitgesloten, of de foto moet gedeeltelijk geselecteerd zijn en daar opgelicht zijn in fotoshop. In dat geval kan je alles laten zien. Ik denk niet dat er bijgeflitst is aan de schaduwen te zien.

Gr. René

P.S. ik drink al minstens 4 jaar geen bier meer :blink:  
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)