Veren: ?? / kokmeeuw/ rooddonsje?

Gestart door Djengis_Khan, februari 01, 2009, 13:14:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Djengis_Khan

hey hey,

ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben de laatste tijd veel bezig met vogelen en nu ook wat meer met de veertjes. ik vond op 19 - 1-2009 heel wat dode vogels rondom het bergummermeer, friesland. alles opgegeten door iets... plukresten enzo

Ik heb een boek dat ik gebruik bij het identificeren van veren en kijk op internet maar er was een plukrest die ik niet weet wat het is.

Ook vroeg ik me af hoe ik kan zien wat voor een dier de vogels heeft doodgemaakt/ opgegeten? waar moet ik op letten?
en misschien andere tips of literatuur die ik zou kunnen gebruiken bij de identificatie van veren en andere vogel resten.

Alvast bedankt voor de hulp!

ik heb hier wat foto's van veren:
de eerste denk ik dat een kokmeeuw is.

Djengis_Khan

Deze veren weet ik niet waarvan ze zijn. ze doen me denken aan een watersnip/ waterral als ik het vergelijk met mijn boek maar het is het toch net niet dacht ik. deze heb ik gevonden in een gebiedje bij het bergummermeer waar mij verteld is dat er bokjes zouden zitten maar op internet heb ik bokjes veren gezien maar die zijn toch echt wat anders vind ik. Hier komen 5 foto's van deze vogel


Djengis_Khan


Djengis_Khan


Djengis_Khan


Djengis_Khan


Djengis_Khan

en dan vond ik in een stadsparkje in leeuwarden nog dit kleine donsveertje. ik dacht door de rode kleur meteen aan ene roodborstje maar ik heb geen idee.




oja en dan vroeg ik me nog af hoe ik het beste mijn veren kan bewaren? ik heb ze nu in een college blok geplakt met plakband maar dit lijkt me toch niet ideaal eigenlijk!

Bedankt!!

whmvb

Hoi Djengis,

de eerste veren zijn inderdaad  :duim: van een kokmeeuw, een eerste winter (jong dus) dier. Dat zie je aan de zwarte eindbanden van de staartveren. De tweede is inderdaad :duim:  een watersnip. Die gestreepte dekveren zijn zeer kenmerkend voor deze soort. Het rode dekveertje tenslotte lijkt me niet van een roodborst. Verkeerde kleur en tekening. Het zou wel van een koperwiek kunnen zijn, maar eigenlijk moet ik dan weten hoe groot de veer is.
Wat het bewaren betreft. Liefst droog en in een afgesloten doos bewaren. Dan blijven de veren het langst goed. Zelf doe ik ze per vogel opgeplakt op papier in een oude A4-envelop en die dan weer in een doos. Nog nooit iets gemerkt van 'beestjes' of zo. :whistle:

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Date Lutterop

Die "beestjes" heb je echter voordat je het weet. Uit voorzorg in elk geval regelmatig  goed controleren en voor de zekerheid een keer per jaar alles een paar dagen in de diepvries.

Groet,

Date


whmvb

Date,

voorkomen is inderdaad beter dan genezen. Een goed advies dus.  :duim: Door alles in gescheiden enveloppen te bewaren (ipv samen in een map of zo) kun je in ieder geval voorkomen dat de beestjes zich te snel verspreiden door je verzameling. :unsure:

Wim
Wim van Boekel

joostheeremans

Ik had vorig jaar een aantal vleugelveren van een Wilde Eend gevonden en had zo precies de blauwe spiegel. Echter nu zocht ik laatst die veren en kon ik ze nergens vinden, totdat ik een aantal veren vond van een wilde eend zonder de blauwe glans die erop zat. De blauwe kleur was vrijwel geheel verdwenen in een jaar. Hebben jullie hier ook ervaring mee of eventueel een oplossing voor?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

waterralleke

hey,
ik bewaar mijn veren in hersluitbare plastiek zakjes, naar gelang de grote van de veren ook de grote van de zakjes en die gaan op letter in lades.  de veren die ik houd in mijn collectie zitten in plastiek kaftjes waar je ook prentkaarten, bidprentjes en andere verzamelkaarten in bewaard. die zitten in stevige kaften en gaan zo de kast in. al de veren krijgen geen daglicht of zonlicht dit om het afbleken van de kleuren te voorkomen.  om beestjes te voorkomen lukt dit tot nu toe heel goed, alleen de heel lange veren van maraboes, argusfazanten, en gieren krijgen een laagje haarlak overgespoten en staan in glaze bokalen met wit zand erin.

jimmy

rob_voesten

Citeerhey,
ik bewaar mijn veren in hersluitbare plastiek zakjes, naar gelang de grote van de veren ook de grote van de zakjes en die gaan op letter in lades.  de veren die ik houd in mijn collectie zitten in plastiek kaftjes waar je ook prentkaarten, bidprentjes en andere verzamelkaarten in bewaard. die zitten in stevige kaften en gaan zo de kast in. al de veren krijgen geen daglicht of zonlicht dit om het afbleken van de kleuren te voorkomen.  om beestjes te voorkomen lukt dit tot nu toe heel goed, alleen de heel lange veren van maraboes, argusfazanten, en gieren krijgen een laagje haarlak overgespoten en staan in glaze bokalen met wit zand erin.

jimmy
Mij hebben ze laatst verteld dat ze lietten plastifizeren. Zo als je het thuis ook kunt alleen kun je niet grote doen dan een A4 formaat.

Groetjes Rob  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Djengis_Khan

Bedankt voor de reacties!

ik heb alweer wat nieuwe veertjes en ga uitzoeken wat het is maar misschien zet ik ze ook nog wel hier op!

In de toekomst komen er nog wel meer veren van mij op deze site!

Groeten!

klaas van haeringen

Citeerhey,
ik bewaar mijn veren in hersluitbare plastiek zakjes, naar gelang de grote van de veren ook de grote van de zakjes en die gaan op letter in lades.  de veren die ik houd in mijn collectie zitten in plastiek kaftjes waar je ook prentkaarten, bidprentjes en andere verzamelkaarten in bewaard. die zitten in stevige kaften en gaan zo de kast in. al de veren krijgen geen daglicht of zonlicht dit om het afbleken van de kleuren te voorkomen.  om beestjes te voorkomen lukt dit tot nu toe heel goed, alleen de heel lange veren van maraboes, argusfazanten, en gieren krijgen een laagje haarlak overgespoten en staan in glaze bokalen met wit zand erin.

jimmy
De manier die Jimmy beschrijft, is volgens mij de enige en de beste manier om veren te bewaren. Ze vergaan niet en verkleuren ook niet terwijl je ze door het zakje heen ook kunt bekijken, ook kleine dekveertjes kun je zo bewaren trouwens. Plak op elk zakje een sticker met de soort, vindplaats, datum en andere interessante details.