Hoofdmenu

Rosse woelmuis?

Gestart door lucknijnsberg, januari 28, 2009, 20:21:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Forum,
Klopt het dat dit een rosse woelmuis is?
E zijn wat soorten die er behoorlijk op lijken.
vandaag vers dood gevonden in het duingebied bij Egmond.
vast dank,
Groetjes Luc

lucknijnsberg

plaatje kopje

Tim Asbreuk

#2
Rossewoelmuis lijkt me juist, staart is in verhouding te lang voor een veldmuis. Verder de rosse kleur doet rosse woelmuis achtig aan en loopt het bruin geleidelijk over in de witte buik.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

lucknijnsberg

Tim,
bedankt voor je reactie.
Dan hou ik het inderdaad op een rosse woelmuis.
Groetjes Luc

Jeroen Nagtegaal

Zijn die ppotjes nus zwart dor bevrieding, of door vuil?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Heren,

Om met de deur in huis te vallen: het is geen rosse woelmuis. Graag hoor ik van jullie nieuwe suggesties, want de spanning zou er meteen van af zijn als ik direct de soort bekend maak.

Groeten en succes,
Maurice

Jeroen Nagtegaal

Even viakenmerken uitsluiten,
Goed zichtbare oren dus geen Aardmuis en Noordse Woelmuis.
Staart vind ik persoonlijk toch nog kort wat Rosse woel uitsluit.
Houden we over:
Ondergrondse Woel en Veldmuis.
Ga ik op gevoel bij dit beest naar Ondergrondse woel,

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

lucknijnsberg

#7
Maurice,
Je maakt het spannend!
Het staartje is geheel zwart wat niet klopt voor Rosse.
Ik ga dan voor een veldmuis.
Ondergrondse woelmuis komt hier niet voor dacht ik?
De pootjes kunnen zwart zijn van vuil.
Het arme diertje was in een afvoer emmertje terecht gekomen van een zomerhuisje in het duin.
Heb nu enkele stokken er in gestoken zodat de diertjes er voortaan uit kunnen klimen.

groetjes Luc

mlahaye

Hint: ondergrondse woelmuis komt inderdaad niet in het gebied voor (in Nederland alleen ten zuiden van de grote rivieren en lokaal in de Achterhoek) en de pootjes zijn niet zwart van het vuil.....

Maurice

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye


vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

mlahaye

Iedereen uitgeraden? Dan bij deze de oplossing:
- het betreft een woelmuis, vanwege de stompe kop en korte staart,
- het is geen rosse woelmuis, want die zijn veel roodbruine en rosse woelmuizen hebben een duidelijk 2-kleurige staart,
- ondergrondse woelmuis heeft super-kleine oogjes en kleine ronde oortjes en komt slechts in het zuiden van Nederland & de Achterhoek voor (hoewel dat natuurlijk geen determinatie-kenmerk is),
- veldmuis heeft vaak een vrij gelige vacht en altijd in combinatie met een echt kort staartje,
- het dier heeft wel wat weg van een aardmuis: ruig uiterlijk, donkere kop, maar de poten zijn geheel donker. Bij een aardmuis zou je daar toch wel wat zilver-witte haren op verwachten,
- een hele goede kandidaat is dan de noordse woelmuis, die heeft immers donkere poten met witte nageltjes en een ruig uiterlijk, maar......

Op de foto is te zien dat de staart vrij kort en dik is, in combinatie met vrij (p)lompe poten. Een combinatie die enkel bij de woelrat (Arvicola terrestris) voorkomt! In het verleden is het vaker voorgekomen dat een jonge woelrat voor een noordse woelmuis is 'uitgescholden/versleten'. En zeg zou zelf, wanneer kom je nu eens een woelrat tegen? Ik in ieder geval vrijwel nooit.

Leuke waarneming, snel de soort verbeteren en ja, woelmuizen zijn en blijven lastig, zelfs na 20 jaar veldervaring. Da's dan misschien een schrale troost.

Een goede avond!
Maurice



Tim Asbreuk

#13
Een verrassende uitkomst, heb er nog even aan gedacht maar aangezien de scheiding tussen de lichte buik en donkere rug geleidelijk verloopt dacht ik van het kan bijna niet.

Loopt deze scheiding dan bij alle juv. Woelratten zo, of een enkel exemplaar?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Zelf ook aan gedacht, en bijna gepost, maar vind de algehele indruk niet gelijk naar Woelrat gaan (Is er idd een). Lijkt me dus een beetje een fotografische misleidend effect. Vind Woelrat zelf normaal "hoekig" ogen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

@Maurice, waar komen nou volgens jou die zwarte poten vandaan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

lucknijnsberg

Maurice
bedankt. :duim:
Een woelrat dus.
had altijd verwacht dat die veel groter waren.
Zo zie je maar weer dat zelfs een dode muis op de foto zetten nog een leuke wending kan hebben.

Maurice, bij het invoeren zie ik alleen woelrat spec.
Moet de soort Woelrat nog aangemaakt worden of moet ik 'm onder de spec. kwijt?
Groetjes Luc


mlahaye

De waarneming kan onder woelrat spec. In Nederland komen 2 soorten (typen?) voor. De woelrat Arvicola terrestris terrestris en de molmuis Arvicola terrestris shermani. Het onderscheid is nauwelijks te maken voor een leek of een deskundige. De éém heeft een meer aquatische leefwijze (terrestris) en de ander leeft meer op het veld (shermani). Aangezien onderscheid niet mogelijk is, kunnen alle waarneming onder woelrat spec.

Groeten,
Maurice

lucknijnsberg

Maurice,
bedankt voor je uitleg.
hij staat ingevoerd onder woelrat spec.
groetjes Luc