Hoofdmenu

Flamingo

Gestart door harderbroek, januari 17, 2005, 01:09:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Wat de wereld er aan heeft maakt me niet zo veel uit, is toch een leuke discussie. (en een van de intelligentere op deze afdeling)
Maar kan het niet bijv. 5/6 ontsnapt of van ontsnapte ouders en 1/6 dacht ach, laat ik mee vliegen? :huh: (of laat ik daar heen uitschieten omdat ik nix te doen heb)
En ik hoor hier wel Caribische, Chileense en Grote, maar zitten er ook gewone Flamingo's?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

zo goed als alle Flamingo's op de chileense (Ph. chilensis) na zijn Flamingo's (Ph. Roseus)
Thijs Fijen

thijs

Maar alle soorten worden nadrukkelijk genoemd en vermeld, maar flamingo wordt nergens met een Hoofdletter geschreven, wat betekend dat het een soort is, en geen verzamelnaam...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Het is toch echt een soort. Evenals de Chileense Flamingo.
Thijs Fijen

thijs

Weet ik, maar ik vroeg me af of ze daar eigenlijk wel zitten (vast wel hoor)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Waar? Zwillbrockven of Frankrijk
Thijs Fijen

thijs

Zwillbrockerven

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

CiteerIn ieder geval in 1993-95 maar misschien reeds eerder, broedden ook Roze Flamingo's met succes in deze kolonie. In 1991-95 brachten 37-40 flamingo's ten minste een deel van de zomer in dit reservaat door en tellingen in januari 1994-96 in Nederland resulteerden in 47-55 exemplaren. Ten minste tweederde daarvan betrof Chileense Flamingo's. In het algemeen wordt verondersteld dat de voorouders van al deze vogels uit gevangenschap afkomstig zijn maar er bestaat ook de mogelijkheid dat dwaalgasten uit Zuid-Europa of Zuidoost-Europa zich bij hen hebben aangesloten

Ja dus..
Thijs Fijen

thijs

Oké, dank je :duim:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Is goed joh. Weer wat geleerd. :duim:
Thijs Fijen

thijs

Oh, maar wacht eens effe, ik zit al op school :D (waarvoor ik nu de prachtige taal van onze oosterburen mag gaan leren :angry: )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

pff...  :censored: school... zit nu ook te blokken op de taal van onze zuiderburen en daar weer de zuiderburen van  <_<  en weer wat aardrijkskunde opgerakeld.  :P  
Thijs Fijen

thijs

Jammer, we hielden het mooi bij het onderwerp.
Maar een gesprek met lotgenoten is ook belangrijk :P

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Rick van der Weijde

#43
CiteerMaar alle soorten worden nadrukkelijk genoemd en vermeld, maar flamingo wordt nergens met een Hoofdletter geschreven, wat betekend dat het een soort is, en geen verzamelnaam...

Thijs
Flamingo = Roze Flamingo = Grote Flamingo = Europese Flamingo = P. roseus. Deze soort luistert zoals je ziet naar vele namen, en welke de juiste is valt moeilijk over te discussiëren aangezien iedereen daarover een andere mening heeft. Zoals je ziet heeft Rob het over de Flamingo, dhr. J. Treep het over de Grote Flamingo terwijl ik hem eigenlijk altijd Roze Flamingo noem. Typisch, maar het is en blijft dezelfde soort.

Dan heb je daar bij nog de Rode Flamingo = Caribische Flamingo = Cubaanse Flamingo = P. ruber, die voorheen als ondersoort werd beschouwd van de P. roseus. Om het nu nog ingewikkelder te maken. De Chileense Flamingo = P. chilensis voorheen, en door sommige biologen nog steeds (!?), ook. Laatstgenoemde wordt echter zekerder als aparte soort gezien dan de Rode, welke nog steeds vrij vaak te boek staat als P. ruber ruber (ruber was de hoofdsoort Flamingo (dus zonder Grote, Roze of Europese :) ), waarbij de Roze Flamingo de naam P. ruber roseus droeg).

Maar dit even geheel ter zijde. Misschien interessant te weten. Misschien ook niet. ^_^
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

harderbroek

Citaat van: Corotauria,Feb 14 2005, 02:32 PMMooi stuk, Rob. Erg leerzaam bovendien.


Zo is het Rick,

groet
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jasper

Lastig hoor al die verschillende namen voor één soort Flamingo!

thijs

CiteerMaar dit even geheel ter zijde. Misschien interessant te weten. Misschien ook niet. ^_^
Wel, bedankt. :duim:
Ik dacht dat Grote Flamingo weer heel iets anders was.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

CiteerIk dacht dat Grote Flamingo weer heel iets anders was.
dacht ook dat dat een aparte soort was ;)  

Thijs Fijen

Van de Grote Flamingo dacht ik dat ook.. De rest dacht ik ondersoort (muv roze flamingo)
Thijs Fijen

jasper

Dinsdag in de Telegraaf een stukje over 25 Flamingo's die bij Dolhinarium zijn en worden gezien, hier  

jasper

Kan men me even helpen! Is Dit nu een Europese- of een Chileense Flamingo? Ik dacht Chileense!
En ja ik weet het is niet een al te beste kwaliteit foto's!!

Bram Rijksen

Hoi Jasper,

Chileense: dieper roze, zwarte punt op de snavel is veel groter.
In een groep flamingo's valt een Eur. meestal direkt op; die zijn over het algemeen veel bleker roze (tegen het witte aan) en vaak in de minderheid...

Ik denk dat de Flamingo's die jij ingevoerd hebt allen Chileense waren en geen Europese.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

jasper

#52
Okay bedankt, ik heb wel één Europese gezien, deze zat verder weg op het water, zal mijn Europese Flamingo's even aanpassen. Van dat lichte roze wist ik wel, maar omdat er 's ochtends drie Europese Flamingo's waren gezien op die plek, wou ik meer zekerheid hebben of ik geen vergissing had gemaakt!

Met vriendelijke groet,

Jasper Willemsen


RWester

#54
Zwillbrocker Venn ligt tegen c.q. op de grens bij Eibergen in de Achterhoek. De Flamingo's broeden hier al jaren in een kolonie en zijn mooi te observeren vanuit een kijkhut.
Er broedt ook een aantal (1?, 2?) Europese Flamingo's, maar hoe dat afgelopen jaren is geweest, weet ik niet. Ik heb ze wel mooi gezien daar. De meeste Chileense Flamingo's uit Nederland komen daar vandaan.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JoopTreep

Hallo,

Van bovenstaande gedachtenwisseling n.a.v. het verschijnen van groepen flamingo's op het Veluwemeer in januari 2005 was ik nog niet op de hoogte. Leuk om dit allemaal eens te lezen en om mijn eigen antwoord dat ik gaf op een vraag van Rob van Swieten daar te lezen. Mijn stukje is overigens als artikeltje verschenen in ANSER, maart 2005.

De afgelopen dagen leverde ik enige bijdragen op het Forum: Flamingo's, Determinatie over naamgeving van de verschillende flamingosoorten en de problemen bij de determinatie.

Over de herkomst van de in West Europa levende flamingo's wordt al lang al veel gespeculeerd. Ik ging daarop in in mijn artikel in HET VOGELJAAR in 1994.
Omdat in gevangenschap levende flamingo's meestal zijn geringd en geleewiekt, lijkt de gedachte dat Grote Flamingo's afkomstig zouden kunnen zijn uit Zuid Europa of Kazachstan niet zo vreemd. Zeker ook omdat flamingo's goede vliegers zijn, die gemakkelijk vele honderden kilometers afleggen. Toch zou het bewijs pas echt geleverd zijn als hier een in Frankrijk, Spanje of Italië geringde vogel op zou duiken. Sinds omstreeks 1900 (maar mogelijk ook daarvoor, maar toen werd dat nog niet opgeschreven) zijn regelmatig Grote Flamingo's in onze omgeving waargenomen. Uit archeologische vondsten kan worden afgeleid dat er enige duidenden jaren geleden ook al flamingo's in Nederland voorkwamen. Misschien zijn ze bezig hun grenzen opnieuw te verleggen.

Het natuurreservaat het Zwillbrocker Venn grenst direkt aan Nederland. De plas waarin de flamingo's broeden, ligt op enige tientallen meters van de grens, maar het flamingo-eiland, waar de flamingo's broeden ligt op zo'n 700 meter.
In 2005 kwamen er 9 flamingo's uit het ei (6 Chileense, 2 Grote en 1 hybride Grote x Caribische Flamingo). De jongen zijn allen uitgevlogen. In het najaar waren ze in de grote groep te zien aan de Steile Bank.
Weet iemand of de jonge flamingo's nu in Zeeland/Zuid-Holland zijn te zien? Alle jonge flamingo's zijn geringd met een 5 cm brede rode kunststof ring met 4 symbolen aan de ene tibia en een smalle metalen ring aan de andere tibia. De gegevens staan geregistreerd bij de Arbeitsgruppe Neozoen van de Universiteit van Roßtock. Ringaflezingen (ook van oudere flamingo's) graag doorgeven aan ringgans@gmx.de ; informatie is te vinden op www.kanadagans.de

Joop Treep

JoopTreep


JoopTreep

Sorry,

Er ging even iets mis met het versturen van mijn vorige bericht.
Het is een stukje over Kleine Flamingo's die de laatste dagen worden gezien in Friesland.
Voor de geinteresseerden.

Groet, Joop Treep