Cantharis rustica

Gestart door han.endt, mei 15, 2006, 18:20:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik voerde net een Cantharis rustica in en keek toen naar de andere die ingevoerd waren, maar volgens mij is van de twee andere gefotografeerde exemplaren het halsschild veel te rood (o.a.). Nu weet ik niet zo veel van soldaatjes dus leg ik het hier even voor.
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1466...um_tm=&tab=foto

Stippen

Han, Ik denk dat jouw beest obscura heet
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

#2
Nee dat kan niet. Cantharis obscura heeft een geheel zwart kop (bek soms met weinig rood), geheel zwarte poten, roodgerand halsschild en zwarte antennen.
Ik heb de mijne zorgvuldig gedetermineerd met de tabel van Hans en de website van Koehler ter controle. Cantharis nigricans klopt exact.

Stippen

nigricans is toch niet hetzelfd als rustica?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

En nou zie ik het. Ik had hem wel juist gedetermineerd, maar daarna verkeerd ingevoerd. :wub: Hoe vreselijk. :spam:

Th.Heijerman

Ik denk dat het beest van Han inderdaad nigricans is, maar de twee bovengenoemde beesten zijn m.i. fusca's. Op grond van de pootkleur maar ook op grond van de zwarte vlek op het halsschuild: die zou bij rustica de voorrand van het halsschild niet mogen raken en zo te zien doettie dat wel ... Bij rustica wordt de voorrand wel, of bijna geraakt ... maar ja, soldaatjes zijn geen snuiteres ...

Arno van Stipdonk

Even hier op in hakend, vandaag vond ik ook enkele van deze Zwarte soldaatjes. Echter zijn deze volgens mij weer anders, hebben meer een platte kop.
Zijn deze ook op naam te brengen?

Th.Heijerman

Volgens mij toch fusca's ...

Arno van Stipdonk

Oke, nogmaals dank Theodoor. :duim: