Pa en Ma..

Gestart door Gert Kremer, januari 25, 2009, 18:57:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar deze (knijpwormen?) zaten met veel jonges "larven" op de barst van naaldhout.
Nu wil ik graag de naam weten, wie heeft een idee?

6714 foto in de schaduw genomen.
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

6715 met Pa & Ma? in de zon.
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Louis.Boumans

Het woord knijpwormen kom ik voor het eerst tegen  - iets om te onthouden!

De grote larven zullen van een kever zijn; de kleine van een soort mug. Missch kunne ze meer zeggen op het kerver- resp vliegenforum. Er zijn iet zo veel mensen die kennis hebben van muggenlarven onder schors, je zou ook eens kunne proberen op diptera.info . Ook kan je proberen de dieren uit te kweken tot volwassen kevers en muggen.

Gert Kremer

Kan dit over gezet worden naar Insecten (overig).
Groeten, Gert

Louis.Boumans

maar het zijn dus geen overige insecten, maar kevers en muggen, die al een eigen forum hebben.

Gert Kremer

Citeermaar het zijn dus geen overige insecten, maar kevers en muggen, die al een eigen forum hebben.
Louis,
Dan moet dit topic op  kevers en muggen worden gezet.
Misschien dat er een is die dat kan doen.
trouwens die gele "aaltjes" waren met velen, wel een paar honderd.

Groeten, Gert

mberg

Beste Gert,

De muggenlarven ken ik niet (Sciaridae?), de keverlaven zijn de larven van een vuurkever. Er zijn meen ik twee soorten in Nederland, de zwartkopvuurkever en de roodkopvuurkever.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Gert Kremer

Zijn het wel muggenlarven?
Ik dacht dat die wat met water te doen hebben.
Deze dode Den lag in gemengd bos en nogal op hoge zand grond waar beslist geen water is.

Groeten, Gert

Louis.Boumans

Er zijn heel veel soorten muggen, in Nederland wel duizenden. Steekmuggen en dansmuggen en ook diverse andere hebben larven in het water, maar andere families van muggen hebben larven in rot hout, in de bodem of in paddenstoelen of zelfs in plantengallen (galmuggen).

Gert Kremer

Bedankt voor de reakties. in de zwammen had ik moeten weten, sorry.
Groeten, Gert