Klein niet te duur cameratje met goede macro

Gestart door Windekind, januari 25, 2009, 16:03:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Welke kleine cameratjes zijn aan te raden speciaal voor dichtbij (macro)fotografie.
Gaat me niet om topfoto's, maar om een goedkoop en zo klein mogelijk cameraatje, waar je zo dicht mogelijk scherp bij het object kunt fotograferen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

harry60

Er zijn mooie compact camaras met een super macro instelling die hele goede resultaten geven voor weinig geld.
Het voordeel van zon kleine camara is ook nog dat ze meer scherptediepte hebben dan de duurdere spiegelreflex camaras
Er zijn camara's waarmee je tot 1 cm van het onderwerp fotos kan maken.
Kijk gewoon eens via Google naar compact camara's met macro of supermacro.


Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

ratje

Elmar, ik heb sinds kort de powershot 650 van canon. Maakt erg mooie macrofoto's. Die kost echter toch al gauw ruim 200 euro.

Goyatlah

Ik zag gisteren iemand met een Canon cameraatje met bereik vanaf 1 cm. Alleen geen idee welk typenummer.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

mariki

Hallo Elmar,

Ik heb een compact camera Samsung Digimax D103, 10.1 Mega Pixels. Ik houd van deze camera omdat hij heel licht is. Kijk even naar mijn macro of het is wat je wilt. Deze camera is toch niet goed als er niet genoeg licht is.
Groeten,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

Windekind

#5
Heb ook gekeken naar Ricoh (alleen mijn schoonvader had er een en die was na twee jaar kaduuk).

Verder lijkt zo'n R5 wel wat (mensen met ervaring ?).

Wat ik belangrijk vind nogmaals:

- niet duur (eigenlijk vid ik die Rcoh al te dur). Bij voorkeur 100 euro max.
- Goede macrofunctie (dichtbij kunnen scherpstellen/ zeg maar 1 of 2 cm), al zegt
 dat blijkbaar ook niet alles gezien de het feit dat het dan een echte groothoek is)
- korte scherpstel/afdruktijd ( anders is het bijtje intussen gevlogen).
- erg klein cameratjedat zo in de binenzak gaat
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

markmeijrink

Hoi Elmar,

voordat ik met spiegelreflex begon heb ik jarenlang een Sanyo gehad (compact camera). Deze had de meest verbluffende macrofunctie. De opvolger van het ding wat ik destijds had is: http://www.axxo.nl/sanyo-vpce860-p-5312.html (beetje zoeken en dan zijn ze ook voor < 100 euro te vinden.

en andere optie is die Kodak die Peter heeft/had. Hij maakte daar ook super macro's mee.

M.v.gr. Mark

spinnenvrouw

Mijn cameraatje heeft een supermacro-instelling waarmee ik tot op 2 centimeter kan komen. Maar meestal zit het object dan in de schaduw van de camera. Met een afstand van 1 cm moet dat nog veel erger zijn.
Jacomijn Prinsen

Windekind

#8
Dank voor de reacties.

Ik denk dat ik toch voor één van de volgende twee ga (wie heeft een van deze ?):

- Canon Ixus 90
- Panasonic Lumix DMC FX37

Vrees alleen dat de tweede tekort komt op de Macro (scherp tot 5cm).
De eerste (Canon tot 3cm).

Ik weet niet of in de macrostand altijd de bijbehorende groothoek stand hoort.
Als dat zo is dan heeft de Panasonic nog minder macro, want die heeft een betere groothoek.

Verder schijnen dit de beste kleinbeeldcameras op dit moment.
Voor 100 euro alleen niet klaar. :(

Zie ook:
http://www.dpreview.com/reviews/Q408slimgroup/
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Arp

#9
Hoi Elmar,

Kijk misschien ook even bij Olympus ik meen dat de "µ xxx" serie allemaal een "Super Macro" functie met focus tot 3 cm heeft, maar op mijn oude µ 480 was dat effectief beter - 1,5-2cm lukte ook nog wel.

Ik ben ERRUG tevreden (geweest) over die µ 480 - tuurlijk had het ding zijn tekortkomingen, maar voor wat het was (een goedkope "speelgoed" 4mpix, kunststof huis enzo) gaf hij verbluffende resultaten.

Mijn zusje heeft niet zo lang geleden een Lumix TZ3 of iets dergelijks gekocht, met veeel betere specificaties, maar die maakte geen wezenlijk betere macro's - (veel van de extra resolutie gaat "verloren" zodra je meer afstand moet nemen!!) en ik vond hem ook vrij veel ruis hebben, maar heb er ook niet heel uitgebreid mee getest, dus wellicht is er meer uit te halen.

Sinds kort heb ik een Canon SX100 IS (Hema, 179 Euri) omdat de Olympus mechanisch echt "op" was - overigens geheel buiten zijn schuld - ik schat dat er grofweg een miljoen kiekjes mee gemaakt is, met navenant veel bewegingen in het focus- en lensmechaniek(!) Die Canon heeft ook veel betere specs en ik kan er ook maar met pijn en moeite vergelijkbare kiekjes mee schieten - in elk geval veel minder "point en shoot en 't komp wel goed", maar deels wilde ik dat ook - meer controle c.q. handmatige instellingen.

Ik heb enorme waardering voor wat die oude Olympus gepresteerd heeft!

Een paar dingen om over na te denken:

Als hij altijd in je zak moet zitten is kleiner beter. Mijn Canon is maar iets groter en zwaarder (nog wel "pocketmaatje"), maar dat merk je meteen. Zo'n Ixus, in elk geval de oude dingen die ik ervan ken is wat dat betreft geweldig - klein, metalen kast (sterk), maar kennelijk zegt die hoge "ruigheidsfactor" ook niet alles - ik heb hier van verschillende kennissen twee kapotte liggen (electronisch in de war). De µ7xx en µ8xx zijn "eleganter" (dunner en lichter) dan mijn µ480 en zullen dus goed te doen zijn. De uitloopmodellen zijn er ook onder 100 Euro!!

Wat ik belangrijk vind/vond is of het ding met gewone AA's uit de voeten kan of dat er een speciale (dure) accu van de fabrikant in moet - de nieuwe Olympus µ### die ik zag hadden zo'n accu. Ik had er dan meteen twee drie extra bij willen/moeten kopen en dat werd me te duur. Maar ik ben een rare "fotograaf" - of eigenlijk helemaal geen dus. Ik trek bij elke gelegenheid, waar ik meer dan een minuut moet wachten dat ding uit m'n zak en ga kiekjes van kleingrut schieten, dat doe ik dan standaard in "serie" modus (automatisch achter elkaar doorklikken zolang je de ontspanner ingedrukt houdt): Eén keer scherpstellen, camera iets terughalen en terwijl ik langzaam weer naar het object toe beweeg 10-20 kiekjes klakken. Thuis 90++% wegflikkeren. Heb ik tijd om een uurtje het veld in te lopen dan heb ik binnen dat uur 2000 foto's op kaart staan en is de camera bijna volcontinu aan en bezig geweest. Ga ik een dag "op excursie", dan moet de laptop mee (want zoveel geheugenkaartjes heb ik niet) en dus ook een hele lading extra batterijen. Dan zijn fabrikantaccu's te duur vind ik. Ga je anders met je batterijverbruik om dan zullen één of twee van zulke accu's wellicht wel genoeg zijn.

Nadeel van de Olympusjes is wel het gebruik van X D -kaartjes, die zijn irritant duur t.o.v. SD, maar ook alleen belangrijk als je grootverbruiker bent.

Over de opmerking van Jacomijn het volgende: JA dat is echt een probleem! Met dit soort camera's moet je voor een fatsoenlijke macro echt het dier in de nek hijgen. Dat is ook een beetje een probleem met 'nerveuze' dieren, al valt dat vaak wel mee (l a n g z a a m  e r o p a f), maar je zit dus inderdaad regelmatig in je eigen schaduw (op erg zonnige dagen kan dat overigens weer voordelig zijn) en/of er valt een hele lelijke schaduw half over het beest heen. Je moet dus steeds proberen de camera zo te positioneren dat het (zon)licht tussen de camera en het dier doorvalt. Maar eigenlijk lukt dat altijd wel, al heb je dan dus wel minder keus voor wat betreft het "perspectief" van de foto. Wil je meer, dan moet je al snel de tak/blad met dier en al "effe moven" zodat je een betere foto kunt maken - met verhoogd vluchtrisico. Dus altijd eerst een paar kiekjes schieten voordat je gaat sjorren om een beter positie te krijgen :)

Op mijn Olympus werkte overigens in de "Super Macro" de zoom en de flits niet (in de gewone "Macro" tot 50cm ofzo  wel). De flits zou ook zinloos geweest zijn bij 3cm afstand. Op de Canon werkt die wel gewoon, en de zoom ook zodat de truc die ik daarmee uit kan halen neerkomt op iets meer afstand nemen (10-20cm) zodat de flits "over de lens heen" komt (anders heb je een zwarte schaduw van de lens midden in beeld) en dan weer inzoomen. Voordeel: Meer licht (flits), nadeel toch niet helemaal optimaal qua detailscherpte en bewegingsvastheid. Maar misschien is het iets om uit te zoeken - of de door jouw genoemde camera's in de "Macro" stand (tot 5cm) nog kunnen flitsen en zoomen.

Als je heel serieus ermee bezig wilt en toch graag licht/compact op stap bent kun je vrij gemakkelijk van een stuk of 10-20 LEDjes een ringlicht bouwen om het uitschuif lensje heen. Ik heb een keer een frutsel gemaakt van 6 LEDs en dat werkte wel, maar was net een beetje mager qua lichtopbrengst (en dat nog zonder wit matglas ervoor om het licht wat te spreiden), dus de nieuwe die ik maak voor de Canon krijgt meer LEDs en wel een verdeelplastiekje ervoor.

Daarmee vang je dan het probleem op dat Mariki aanhaalde: Vaak te weinig licht!! Ik heb al gemerkt dat een camera met betere specificatie, groter lensoppervlak, hogere ISO etc etc vrijwel helemaal geen zak helpt. Alles wat ik tot nu toe, ook van kennissen enzo, geprobeerd heb gaat op de bosbodem in de schaduw onmiddelijk errug moeizaam. Zelfs de dure modellen geven dan direct alleen nog beeldruis en/of altijd bewogen foto's. Alleen een echt perfect stil zittend dier kan dan met een belichtingstijd van een seconde of wat nog wel "een beetje" lukken, maar eigenlijk kun je er maar beter gewoon meteen extra licht bij gooien.

Dus: of zorgen dat je kunt flitsen voor je macro's of een compact ringlicht kopen/maken (of alleen lekker in het open veld in de zon rondbanjeren :D ). Mijn voorkeur ligt dan zwaar bij het ringlicht - veel te veel vertraging bij het opladen van de flits (seriefoto's meteen onmogelijk) plus de accu's erg snel leeg.

Hoop dat je wat aan dit gebrabbel hebt -_-

P.S. Oh ja, de Ricoh's die door iemand anders genoemd werden stonden ook hoog op mijn verlanglijstje - wat ik ervan gezien heb (een oude 3 Mpix) was qua resultaat zonodig nog indrukwekkender dan die Olympus van mij (1cm macro, naar keus met handmatige focus!!), maar ik kon geen model vinden dat helemaal binnen m'n budget en verlanglijst paste  &lt;_&lt;

Tip: Whatever je verzint als keuze: Bij Mediamarkt kopen, lekker een dag of twee mee spelen en kijken of het is wat je jezelf ervan voorstelt en dan weer terugbrengen (en de volgende testen). Is volgens de verkopers nu eenmaal hun systeem (je kunt niet in de winkel testen/proberen) dus ook geen scrupules mee hebben!

Edit: PPS: Voor alle duidelijkheid - ik heb het over de µ### serie met zo'n ronde uitschuiflens, niet de kaartmodellen met zo'n vast rechthoekig oogje!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Windekind

#11
Arp,

dank voor je uitgebreide antwoord.
Zelf zou ik het liefst de Panasonic nemen, maar de Macro is alleen onvoldoende.

Echter: de opvolger komt er aan: de FX-40 met o.a. volgende commentaar:

With the new Macro Zoom function, the user can pull subjects even closer than ever before with the wide-angle setting by using 3x digital zoom to capture dramatic close-ups.

1e beschrijving:
http://www.dpreview.com/news/0901/09012704panasonicfx40.asp


Voordeel van deze Camera's is verder:

- zoom van 25-125mm !
- zeer goede filmkwaliteit (veel beter dan b.v. de Canon)
- indien hetzelfde als de Fx-37 getest: uitstekende fotokwaliteit.

De olympussen heb ik nog even bekeken, maar hmmm, kweet niet.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

harry60

Heb 4 dagen terug een Canon powershot A480 gekocht kost net boven de 100 euro, maakt hele leuke foto's van dichtbij maar de 1 cm blijft erg lastig zeker door de schaduw van de camera.
Maar op wat grotere afstand maakt hij mooie plaatjes zie http://gallery.zoom.nl/user/3622/harry60/myimages/
alleen de laatste 5 fotos zijn met de powershot gemaakt volgen meer.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

ratje

Toch blijf ik bij de canon powershot 650, die afhankelijk van de lichtinval zeer mooie macro-opnamen maakt. Je zit er soms bijna met de lens tegenaan.