Hoofdmenu

Meeuw

Gestart door rrrrr, januari 16, 2009, 21:48:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Na het nodige zoekwerk in diverse boekjes en op websites moet mijn conclusie zijn:
Ik heb geen idee wat ik nu op de plaat gezet heb.
Wat een enorme hoeveelheid meeuwen en varianten........
Wie kan hier voor mij een naam aan plakken en waarom is het die bewuste soort (voor een leermoment a.u.b.).

Rob

Tinok

Dag Rob,

Niet dat ik het weet (heb wel een vermoeden maar weet nog te weinig van meeuwen af en heb me er nog niet in verdiept om dat hier te roepen) maar als je een leermoment wilt hebben is het altijd goed om de kenmerken die je ziet hier op te schrijven dus:
kleur van de poten (sluit al het een en ander uit toch?)
kleur van de snavel
kleur van het oog
Wat hou je dan nog over aan meeuwen en opties?
En dan wordt het ws lastiger met veren en zo en dan kunnen de kenners je daar bij helpen.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

rrrrr

Grote mantelmeeuw???????juv??????
grijsroze poten,
donkere snavel,
donker oog,
maar die lichte kop hè?

Ik had bij een grote mantelmeeuw meer tekening op de kop verwacht.
Vandaar de onzekerheid. :(

Rob

Robert Heemskerk

#3
Ik denk aan een Geelpootmeeuw, 1e winter (zie o.a. zwarte snavel, gonyhoek en punt vrij stomp)  schaduw achter het oog (witte kop en borst) en 'bolle voorhoofd'. Rugdekveren wijzen ook naar Geelpootmeeuw denk ik. Maar dat laat ik graag aan een expert over  ;)
Geelpootmeeuw juveniel heeft ook donkere vlekjes aan de zijkant vd borst, die zie ik ook.

ruud_altenburg

CiteerEn dan wordt het ws lastiger met veren en zo en dan kunnen de kenners je daar bij helpen.
Tinok ik denk dat dit een klassieker gaat worden ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

rrrrr

Nog een plaatje van dezelfde vogel, nu met een mesheft wat 'ie net uit een stapel afval (netten) had getrokken.
Foto afgelopen zondag gemaakt in de haven van Lauwersoog.......

Helpt dit plaatje?

Rob

Tinok

Citeer
CiteerEn dan wordt het ws lastiger met veren en zo en dan kunnen de kenners je daar bij helpen.
Tinok ik denk dat dit een klassieker gaat worden ;)
:huh:
Ruud, is het al af te leiden uit wat Rob gaf aan kenmerken en zijn de veren niet nodig? Zoals ik al aangaf ik heb niet echt een idee maar weet inmiddels wel wat jullie als experts gaan vragen dus ik dacht ik help Rob even op weg....
Dus graag uitleg van je zin want ik snap hem echt niet... :mellow:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Robert Heemskerk

foto 2: steviger gebouwd dan Zilvermeeuw met een diepere borst ?   :lol:  ? ?

Tinok

hmm ik ben nu ook maar eens in de boekjes gaan kijken en de snavel lijkt inderdaad niet zo grof als je bij een gr. mantelmeeuw zou  verwachten. Kleine kan ook niet omdat de kop te wit is?
En dan lijkt geelpootmeeuw er wel griezelig veel op. Dunnere maar zwarte snavel, licht hoofd, donker oog, roze poten...
Leuke waarneming Rob en gave foto's.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

ruud_altenburg

Maar waarom kan het niet gewoon een Zilver zijn?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

rrrrr

Het ontgaat mij ook volledig........
Mooie plaatjes op je website Ruud, maar de verwarring blijft hoor! :huh:

Rob

Tinok

Citeerfoto 2: steviger gebouwd dan Zilvermeeuw met een diepere borst ?   :lol:  ? ?
een diepere borst? wat moet ik me daarbij voorstellen? Een flink decolleté of een kippenborst  :rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

rrrrr

En die (ontbrekende) tekening op de kop?
Ook bij een zilvermeeuw?

Rob

Tinok

#13
CiteerMaar waarom kan het niet gewoon een Zilver zijn?
omdat de anwbgids aangeeft dat de kop dan bruingrijs zou moeten zijn bij juv en dat is dit toch niet. Of ligt het aan de beperkingen van de gids?
Heb net ook even bij de info van wrn.nl gekeken maar daar zat geen mooie juv bij.
Nog even verder puzzelen dus....

edit
Was even abuis zat bij de mantelmeeuw geen mooie foto maar bij de zilver een prima die erg lijkt op die van rob. Mijn vraag is dan waarom is het geen geelpoot?
zie voor juv zilver http://waarneming.nl/foto/view/75834
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

tekst van wrn.nl

Juveniel en 1e winter:

   * Een geheel gruisachtige bruine meeuw, zonder echte duidelijke kenmerken. Vaak weinig contrast in tegenstelling tot Geelpootmeeuw, Kleine mantelmeeuw en Pontische meeuw, hoewel sommige exemplaren opvallend veel contrast hebben. De kleur is erg variabel, de lichtste exemplaren lijken op Kleine burgemeester (het beste te onderscheiden op de vorm), terwijl de donkerste exemplaren op de Amerikaanse zilvermeeuw lijken.
   * De kop is meestal erg donker, hoewel aan het einde van de winter de kop erg licht (soms bijna wit) kan zijn. De snavel is geheel zwart, maar na het uitvliegen is er vaak al een lichte basis te zien in tegenstelling tot Kleine mantelmeeuw en Geelpootmeeuw.  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Robert Heemskerk

op foto 2 zie ik wel een lichte snavelbasis, dat heeft een Geelpoot in die fase 'meestal' niet dacht ik..
op foto 1 lijkt de snavel veel zwarter..
 

rrrrr

plaatje 3 dan maar.........
Zelfde vogel iets later.
Lichtval doet ook wat Robert, dus de snavel lijkt op de ene foto donkerder dan op de andere. Blijft nog steeds dezelfde vogel.

Ik geloof waarachtig dat het een klassieker word. :D

Rob

rrrrr

en nog een kopje uitgelicht........

Rob

ruud_altenburg

#18
Het probleem bij grote meeuwen is een beetje dat er geen uniek kenmerk is dat goed te gebruiken is, je werkt altijd met een combinatie van kenmerken. Of een kop wit is of een borst diep of een snavelbasis roze is op zich van geen betekenis.

Het gaat hier om een eerste winter vogel. Ik kan een lang verhaal gaan typen maar dat hebben Mars en ik destijds al gedaan tussen de bezoeken door aan de Poolse vuilnisbelt. Het eindresultaat staat op mijn website: http://www.xs4all.nl/~daarruud/special.html

Let vooral eens op de tekening van de grote dekveren en tertials...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

rrrrr

Ruud,

Ik heb de special bestudeerd en als ik het goed begrepen heb is het een zilvermeeuw (foto 6 met beschrijving lijkt het best te kloppen).
Valt nog niet mee om alles op een rijtje te krijgen. Die special moet veel werk geweest zijn......
Als ik er alsnog naast zit zou ik dat nog wel willen vernemen.

Rob

Mars Muusse

Rob,
Het doet mij, en zeer waarschijnlijk ook Ruud, enorm veel deugd dat je met de special in de weer gaat en dan op deze determinatie uitkomt!

Mars

Tinok

CiteerLet vooral eens op de tekening van de grote dekveren en tertials...
Aha dus toch die veren he?
Ik vrees dat ik me dan ook maar eens in de special moet gaan verdiepen. Dank heren voor deze goede les!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

rrrrr

Inderdaad leerzaam. :duim:
Nog een (voor mij) afsluitend plaatje.
Het onderwerp van deze topic vertrok met de moeizaam verkregen buit en leek mij nog even triomfantelijk aan te kijken.....

Rob

Robert Heemskerk

#23
Nou, ik vind het best lastig om te beoordelen maar ik heb enkele foto's eens goed naast elkaar gezet en als ik dan naar de veren kijk, dan zou ik zeggen dat;

de veerranden vd dekveren gesleten zijn, daardoor duidelijke kartels in grote dekveren.
Bij een Geelpootmeeuw ontstaan in zo'n geval een patroon van smalle lichte randjes om de dekveren wat er uit ziet als een contrastrijk verenpatroon.
Bij deze 'zilvermeeuw' zien de dekveren er veel valer en minder contrastrijk uit dan bij de Geelpootmeeuw.

Wel vond ikzelf de schouderdekveren erg verwarrend, daar zag ik namelijk wel witomrande veren maar die zijn bij een Geelpootmeeuw dus veel opvallender.

Nu hoop ik wel dat ik niet alleen onzin zit uit te kramen..

Ik heb ter vergelijking de meeuwenspecial ingezien en ook naar de foto van Ruud gekeken;
http://waarneming.nl/fotonew/7/578687.jpg

Verder heb ik een detail van de dekveren naast elkaar geplaatst om het te verduidelijken.
(detail uit de foto van Ruud Altenburg)

ruud_altenburg

#24
Nogmaals Robert, het gaat om het totaalplaatje, dus een combinatie van kenmerken. De mantelveren van deze Zilver zijn inderdaad opvallend en zouden een Geelpootmeeuw (of Pontische) niet misstaan. Ik meen me te herinneren dat we een rijtje kenmerken noemen waarvan de 'virtuele som' in driekwart van de gevallen wel tot een veilige determinatie leidt.

Kijk eens goed naar de dekveren van die Geelpootmeeuw die je als voorbeeld aanhaalt en dan vooral naar de binnenste middelste en grote... Net als de tekening van de grote dekveren is rui op zich geen doorslaggevend kenmerk maar het geeft wel een zeer sterke hint.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

rrrrr

Nog even een uitsnede van de eerste foto gemaakt.

Rob