Tondelzwam ? Wel errrug groot ?

Gestart door Windekind, januari 24, 2009, 14:05:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Vond deze op de Veluwezoom en wel heel erg groot. Nog nooit zoiets gezien.

Maten: 35cm breed en 25 cm hoog. Zeer indrukwekkend.

Is did inderdaad een gewone tondelzwam. Zijn dit geen uitzonderlijke maten ?
Hoe lang duurt het voor de zwam zo groot is (hoe oud kan hij zijn) ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

eiken

Hallo Elmar,

dit is zeker een Echte tonderzwam (geen tondelzwam). Komt de laatste jaren steeds meer voor op berk en is nu een redelijk algemene verschijning (op beuk duidelijk minder algemeen).
Echte tonderzwam is een meerjarige soort. Helaas kun je de leeftijd niet aflezen aan het aantal "groeiringen". Meerdere keren per jaar kan groei plaats vinden. Dit is zeker een oud exemplaar. Jahn (Pilze die an Holz wachsen) heeft over exemplaren van tot 50 cm breed. Toch zegt hij dat weinig Tonderzwammen ouder worden dan 10 - 15 jaar. Hoe oud is deze? Richting 8 - 10 jaar?  
Groeten Bert Dijkstra

han.endt

#2
Citeer(op beuk duidelijk minder algemeen).
De Echte tonderzwam is ook heel algemeen op beuk! Ik zie ze bij ons (Veluwe) juist veel meer op beuk dan op berk, terwijl beide boomsoorten hier algemeen zijn en de Echte tonderzwam ook. Juist op beuk zijn dergelijke grote exemplaren niet ongewoon. Ik heb ze wel van 40 cm. breedte gezien. Wat ik op berk heb gezien was (tot nu toe) veel kleiner.

Windekind

Bert en Han,

bedankt voor jullie reactie.
Wat ik ook opvallend vind is dat deze ook zo ver buiten de boom uit steekt. Daardoor is hij zo indrukwekkend. Ik heb de diepte niet gemeten, maar die is behoorlijk. Bij jouw ex. Han zit hij echt grotendeels in de boom. However, 40 cm is nogal wat.  Door dat deze er ook zover uit stak was hij zo idrukwekkend. Als ik terugkom zal ik de diepte tot de stam ook eens meten.





Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Ok, Gerrit,

bedankt voor de info.
Maar is dit voor Nederland dan een bijzonder exemplaar ? ( soort en grootte in ogenschouw nemende ?)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins