welke gans

Gestart door ghisel, januari 24, 2009, 11:56:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

ghisel

Hallo,

Ik heb gisteren in de Brabantse biesboch (op het wegeetje naar de boswachter na de spierinssluis) een heel aparte gans gezien. Ik dacht aan een sneeuwgans. Volgens het boekje moest het dan de blauwe zijn, maar achterop zijn witte kop liep het zwart vanuit de nek nog iets door. Verdre was hij heel erg donker (zwart). De vleugelpunten (in rust) hadden witte randen die erg mooi getekend op zijn rug lagen. Eeen beetje zoekend hier leek de kleine seenuwgans en het meeste op. Komt die hier in Nederland vaker voor? Of heeft iemand deze ook gezien?

Ik hoor het graag!!

ErikStaf

Blijft natuurlijk wat gissen obv je beschrijving maar zou het kunnen dat je een Indische Gans hebt gezien?

Jan v.H.

Lijkt mij geen wilde soort. Indische Gans zou kunnen.  

Bas.v

Ik zet mijn geld in op deze. ;)  
Mvg,

Bas Verhoeven

ghisel

Dank je voor de reacties.
Als ik de foto's bekijk van de Ross gans lijken die heel erg goed! En ben blij dat ie ook al door anderen is waargenomen, maakt mijn verhaal weer wat geloofwaardiger.


Sando

Ross gans zit inderdaad daar, zoals Bas al aangeeft.
Het is alleen een ontsnapt exemplaar... helaas!

GrtXz,
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

Jan Harteman

CiteerIk zet mijn geld in op deze. ;)
Is hier al discussie over geweest of het überhaupt zuivere Ross' ganzen zijn?!



Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
De Blauwe fase Ross' gans wordt in het wild (N-Am) zeer zelden waargenomen, waarbij wetenschappers zich zelfs afvragen of het geen kruisingen zijn met Blauwe fase Kleine Sneeuwgans.

Daarbij, de "Blauwe Ross ganzen" (indien zuiver) die ik heb gezien in een collectie, zagen er zo uit:





Bovenstaande ganzen zijn in Duitsland gefotografeerd en voor zover mij bekend worden ze in Nederland niet gehouden. Ook deze gefokte ganzen zijn discutabel volgens sommigen (te groot, praktisch geen grijze wratjes op de snavel).