Hoofdmenu

Zilvermeeuw

Gestart door frankmeer, januari 22, 2009, 18:10:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Vandaag op de vuilnisbelt in Barneveld een ad. Zilvermeeuw gezien die behangen was met kleurringen. Om de rechterpoot (van boven naar beneden) een gele, een groene en een gele ring, om de linkerpoot bovenaan een groene en onderaan een rode ring.
Waar kan ik deze info naartoe sturen? Ik heb al op cr-birding gekeken, maar daar kon ik het niet vinden.
Frank van der Meer

Klaas van Dijk

hoi Frank,

Wellicht een vogel van Schiermonnikoog? Otto Overdijk heeft hier een aantal jaren jongen geringd die meerdere kleurringen per poot kregen.

Via knip/plak van www.cr-birding.be:

"Combination of rings, eventually with 1 or 2 horizontal lines.

Otto Overdijk, Knuppeldam 4, 9166 NZ Schiermonnikoog, The Netherlands.

tel.: +31-(0)-519-53.13.46.

e-mail: o.overdijk@natuurmonumenten.nl

e-mail: o.overdijk@wxs.nl

note 2: used colours : black, green, red, white, yellow and blue. The rings are unicolour sometimes with 1 or 2 horizontal lines (1 ring on the tarsus) OR little unicolour rings (2 or 3 on tarsus) or a combination of both.

note 3: the aim of this study is to check the predation from Herring Gull on the tern-colony on Schiermonnikoog, NL now that Herring Gull egg-shaking has been stopped. "

Groetjes,

Klaas


frankmeer

Bedankt Klaas, ik heb Otto gemaild.
Frank van der Meer

BWoets

#3
CiteerBedankt Klaas, ik heb Otto gemaild.
Kan even duren, Otto zit deze maand in Afrika meen ik mij te herinneren.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

frankmeer

#4
Otto zat inderdaad tot dit weekend in Mauretanie, maar ik heb nu een reactie ontvangen. De vogel is inderdaad door Otto op Schiermonnikoog geringd, in juni 2004. Daarna is de vogel nog meerdere malen waargenomen in de Eemshaven en ook eenmaal in Nordrhein-Westfalen.
Frank van der Meer

Klaas van Dijk

hoi Frank,

Leuk om nog even te horen dat het inderdaad een vogel van Schiermonnikoog was die daar door Otto was geringd. Zelf heb ik zulke gekleurringde Zilvermeeuwen ook wel eens gezien rond de stad Groningen en ook wel in de Eemshaven.
Maar in de Eemshaven komen diverse vogelaars die goed kijken naar gekleurringde Zilvermeeuwen en de aflezingen aan Otto melden. Ik heb niet een goed beeld welke gekleurringde vogels van Otto ik in de loop van de tijd gezien heb; dan moet ik in boekjes en oude e-mails kijken (het zijn er niet zoveel hoor).

Blijf er maar een beetje op letten. Hier zijn sommige Zilvermeeuwen erg plaatstrouw en zien we anderen nooit weer terug.

Groetjes,

Klaas van Dijk / Groningen

lommert

#6
Leuk! Vandaag heb ik ook op de vuilnisstort in Barneveld een ad. Zilvermeeuw gezien met desbetreffende kleurringcombinatie. Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/41713357 met foto's.
Vriendelijke groet,

Joost Lommen

frankmeer

#7
Leuk zeg, hij zit er dus nog!
Frank van der Meer