Geelpoot of geelpotig?

Gestart door arnotenhoeve, januari 22, 2009, 17:56:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

Dag mensen,

Kan iemand 'even' definitief uitsluitsel geven over deze Zilvermeeuw-achtige Geelpootmeeuw, of Geelpotige Zilvermeeuw?

Zie
waarneming

Heel hartelijk dank!

groeten
Arno

theomuusse


arnotenhoeve

dag Theo

Wat bedoel je?

groeten
Arno


arnotenhoeve

Dankjewel Ies!

Ik MOET mij gewoon een keer in deze materie onderdompelen. was ik maar iets meer larofiel...

groeten
Arno

ruud_altenburg

Ik heb nog een paar plaatjes van een echte nachtmerrie voor de sadomasochisten onder ons: http://www.helsinki.fi/~rauste/gulls/hannu28.html
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

steenl

Citeervoor de sadomasochisten onder ons:

Inderdaad.
Hier maak ik in het veld toch echt wel een Geelpootmeeuw van.
Nu moet ik al mijn Geelpootmeeuwen schrappen  :censored:  

Thijs Fijen

Misschien handig om een soort van Witkoppige Staartmees (var.) aan te maken voor dit soort baltische Zilvermeeuwen? Naar mijn idee worden er best wel wat gezien en het zou leuk zijn om ze vast te kunnen leggen.
Thijs Fijen

Herman Bouman

Beste,
Naast Gulls Of Europe, Asia And North America, welke boeken raden jullie meeuwenkenners anderen en mij aan om aan te schaffen?
Het genoemde boek is uit 2004. Iets bekend over een herdruk, vernieuwde versie?

Herman

Ik had er inderdaad een Geelpootmeeuw van gemaakt.......... :wub:

Justin Jansen

#9
CiteerBeste,
Naast Gulls Of Europe, Asia And North America, welke boeken raden jullie meeuwenkenners anderen en mij aan om aan te schaffen?
Het genoemde boek is uit 2004. Iets bekend over een herdruk, vernieuwde versie?

Herman

Ik had er inderdaad een Geelpootmeeuw van gemaakt.......... :wub:
Veel het veld in gaan Herman, en de site van Theo en Mars bestuderen en andere internet sites!
[edit] en ruud altenburg zijn site natuurlijk.........
M.v.g., Justin Jansen


ruud_altenburg

#10
CiteerMisschien handig om een soort van Witkoppige Staartmees (var.) aan te maken voor dit soort baltische Zilvermeeuwen? Naar mijn idee worden er best wel wat gezien en het zou leuk zijn om ze vast te kunnen leggen.
Het lastige is dat maar een deel van die populatie gel(ig)e poten heeft. De rest is feitelijk niet de onderscheiden van onze Zilvers (bv http://adam.waarneming.nl/waarneming/view/41474090). Dus als je een aparte categorie aanmaakt documenteer je alleen vogels met gele poten...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Albert de Jong

#11
CiteerIk heb nog een paar plaatjes van een echte nachtmerrie voor de sadomasochisten onder ons: http://www.helsinki.fi/~rauste/gulls/hannu28.html
Is er dan echt geen verschil met geelpootmeeuw? De kop lijkt bij de Finse vogels ronder en ze ogen forser. In de handpentekening lijkt geen verschil te zitten.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

ruud_altenburg

#12
CiteerIs er dan echt geen verschil met geelpootmeeuw? De kop lijkt bij de Finse vogels ronder en ze ogen forser. In de handpentekening lijkt geen verschil te zitten.
Een Geelpootmeeuw zou een duidelijk donkerdere mantel moeten hebben maar verder kan ik eerlijk gezegd geen verschillen ontdekken...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Ies Meulmeester

#13
Citeer
CiteerIs er dan echt geen verschil met geelpootmeeuw? De kop lijkt bij de Finse vogels ronder en ze ogen forser. In de handpentekening lijkt geen verschil te zitten.
Een Geelpootmeeuw zou een duidelijk donkerdere mantel moeten hebben maar verder kan ik eerlijk gezegd geen verschillen ontdekken...
Had het er net nog even met Theo over, je zou nog een (licht variabel) punt tegen Geelpootmeeuw kunnen maken over het feit dat het zwart op zowel de onder als bovenzijde van p10 niet helemaal doorloopt tot aan de primarie coverts en je aan de bovenkant nog een kleine grijze tong ziet en dat het zwart van p9 en p8 ook nog wat verder richting de basis zou mogen doorlopen.

Maar om dit nu nog argentatus te noemen, gaat mij toch wel wat ver...(maargoed hij staat ook niet voor niks bij Hannu & Visa op spec. ;))

Jos Welbedacht

Maar hoe vaak worden er Zilvers waargenomen met zo'n duidelijk en breed zwart bandje over p5? Daarbij zijn de poten werkelijk knalgeel (vergelijk de Kleine Mantels (fuscus  B)  )daarnaast). Ook zou ik wel willen weten hoe betrouwbaar het ANWB-kenmerk van de kleur van de orbital ring is. De mantelkleur is echter direct te vergelijken en heeft dezelfde grijstint als de aanwezige Zilvers aldaar.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Martijn Bot

#15
Vandaag ook weer wat geelpotige beestjes in Groningen.

Edit: Vogel 2 is duidelijk een gewone Zilver, vogel 1 leek mij in eerste instantie ook, kan iemand dat bevestigen of ontkennen (mantelkleur, oogring, kleine witte handpentoppen en vleugelprojectie zijn wellicht ook best aardig voor GPM, maar snavelvorm, kopvorm en niet felgele poten deden mij toch meer richting ZM denken).

Mars Muusse

CiteerMaar hoe vaak worden er Zilvers waargenomen met zo'n duidelijk en breed zwart bandje over p5?

In de kolonie van Moerdijk heeft ongeveer 15% (n 307) van de zilvermeeuwen een complete zwarte band over P5. Maar het meest (ongeveer 1/3) komt voor een scherp afgescheiden zwarte vlek op enkel de buitenzijde.
Ik heb op de dump van Tampere wel eens zilver adulten gescoord op P5 patronen, maar de sample size was toch te klein. In ieder geval is een complete scherp afgesneden zwarte band op P5 ook daar niet ongewoon (laat ik het zo maar uitdrukken).

Mars

ruud_altenburg

CiteerEdit: Vogel 2 is duidelijk een gewone Zilver, vogel 1 leek mij in eerste instantie ook, kan iemand dat bevestigen of ontkennen (mantelkleur, oogring, kleine witte handpentoppen en vleugelprojectie zijn wellicht ook best aardig voor GPM, maar snavelvorm, kopvorm en niet felgele poten deden mij toch meer richting ZM denken).
Lijkt mij ook een vrouwtje Geelpoot maar je kent zelf de pitfalls als er niet een Zilver naast staat ter directe vergelijking...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Hier nog wat plaatjes toegevoegd van dezelfde vogel (en ook van Henkie, de leucistische stormmeeuw die al jaren de winter op Ameland doorbrengt en al meerdere keren is uitgemaakt voor Kleine Bur (!?)).  

Maarten W. Kaales

Om nog even terug te komen op dit topic: op 13 feb heb ik op de vuilnisbelt van Barneveld een GM met een GZM op de foto gezet... Kijk en vergelijk:

http://www.flickr.com/photos/35561628@N08/...stern-paleartic

Met vriendelijke groet,
Maarten W. Kaales

ruud_altenburg

Welke is de Geelpoot als ik vragen mag en waarom?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Maarten W. Kaales

Tja, Ruud als jij dergelijke vragen stelt dan voel ik natuurlijk al nattigheid :o
Ik heb de linker vogel bestempeld als Geelpotige Zilver en de recher dus als Geelpoot.

Wat me opviel zijn de volgende kenmerken (en dan moet je maar beoordelen of je dat voldoende vindt om deze exemplaren te bestempelen als twee verschillende soorten of niet):
- de bouw van beide vogels is verschillend. De linker vogel doet robuuster aan. Ik zou zeggen echt een argentatus, een flinke jongen.
- de kopvorm is verschillend: de rechter vogel heeft een meer hoekerige kop
- de oogring is van de vogel rechts donkerder rood
- de bovendelen van de vogel rechts zijn iets donkerder
- de snavel- en pootkleur zijn van de vogel rechts helderder geel, de vogel links heeft flets gele poten en snavel

MAAR: ik heb p5, 6-8 zoals in de beschrijving van Ies is aangegeven niet gezien.

Met vriendelijke groet,
 
Maarten W. Kaales

Maarten W. Kaales

Ik heb nog eens flink zitten croppen en het valt op dat mijn vermeende GM een duidelijk grotere gonys vlek heeft die ook roder is. Maar ook is te zien dat beide bloedrode oogringen hebben. En volgens Ies zou juist de intensiteit van het rood van de oogring een kenmerk moeten zijn.
Maarten W. Kaales

Ies Meulmeester

#23
CiteerIk heb nog eens flink zitten croppen en het valt op dat mijn vermeende GM een duidelijk grotere gonys vlek heeft die ook roder is. Maar ook is te zien dat beide bloedrode oogringen hebben. En volgens Ies zou juist de intensiteit van het rood van de oogring een kenmerk moeten zijn.
Klopt, alleen is dat 'kenmerk' vaak wel wat lastiger te beoordelen met name als de kop al volledig is doorgeruid naar zomerkleed en er zit wel wat variatie in. Ook rode gony's vlek is vrij variabel en zeker vlak voor/in het broedseizoen, dus niet altijd bruikbaar als een 'keihard' kenmerk. Zulke 'kenmerken' als rood op de bovensnavel of kleur oogrand zijn vaak beter bruikbaar als extra ondersteunende aanwijzingen voor je determinatie, maar baseer je determinatie hier zeker niet alleen op! Er zijn natuurlijk veel belangrijkere en duidelijke kenmerken bijvoorbeeld in de vleugel te zien zoals het patroon van de subterminale band op p5 en de top van p10 en grijze tong op de onderkant van deze primarie, etc.. helaas heb je de handpennen niet gezien of op de foto, waardoor de determinatie wat bemoeilijkt wordt.

Maar de bouw en kopvorm, snavel, behoorlijk lichtgrijze tint van bovendelen(vrij weinig verschil met linker vogel, pas overigens op voor lichtinval...) en de dof matgele poten suggereren toch meer een 'geleedpotige' Zilvermeeuw!

Maarten W. Kaales

Ies bedankt voor je commentaar, daar kan ik mee uit de voeten. Ik vind het interessant om te merken dat wat ik interpreteer alszijnde een verschil jij beschrijft als weinig verschil. Gezien het grote verschil in ervaring op het gebied van meeuwen neem ik dit van je aan en zal het in de praktijk gaan toetsen en wie weet wat dat oplevert.

Het blijkt in ieder geval dat ik nog kritischer moet kijken en vooral betere foto's moet maken. Ik weet nu waar ik op moet letten. Van het weekend ben ik weer een aantal uren meeuwen aan het fotograferen en zal ongetwijfeld met leuke dingen thuis komen. Ik heb het idee dat ik me dan wel weer meld  :duim:


Maarten W. Kaales

Maarten W. Kaales

Ies / Ruud e.a.,

Even naar aanleiding van het bovenstaande: de kenmerken die genoemd zijn, zijn die ook bekend bij onze noordelijke collega's en bij de rest van de Europese meeuwenfanaten?

Verder vroeg ik me af jullie door studie zelf achter de genoemde kenmerken zijn gekomen of dat jullie daar op gewezen zijn. Is hierover al het e.e.a. geplubliceerd?

Ik heb ooit een uitgave van Alula besteld omdat daar een artikel van onze vriend Lars Johnson in stond waarin hij (voor het eerst?) goed uit de doeken werd wat de verschillen zijn tussen GM, GZM en PM.

Heb je tips als het gaat om goede meeuwenartikelen (en dan doel ik niet op de artikelen in Dutch Birding)?

Met vriendelijke groet,
Maarten W. Kaales

Ies Meulmeester

#26
CiteerEven naar aanleiding van het bovenstaande: de kenmerken die genoemd zijn, zijn die ook bekend bij onze noordelijke collega's en bij de rest van de Europese meeuwenfanaten?
Jazeker Maarten! Veel kenmerken zijn ook 'gewoon' beschreven. Maargoed het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe intensief je mee bezig bent. Gelukkig worden ze zelfs geringd door o.a. onze noordelijke collega's, zodat we er ook echt iets mee kunnen!

Citeer
Verder vroeg ik me af jullie door studie zelf achter de genoemde kenmerken zijn gekomen of dat jullie daar op gewezen zijn. Is hierover al het e.e.a. geplubliceerd?
Veel kenmerken kom je achter door lezen van artikelen als bijvoorbeeld in Alula, Dutch Birding, Birding World, Limicola, boeken als Gulls of Europe, Asia and North America & Gulls of the Americas, veel websites/foto's en forums af te struinen, enzovoort Maar het belangrijkste is toch erg veel veldstudie en ervaring opdoen! foto's en beschrijvingen maken, interessante gegevens turven en bijhouden, bediscussiëren en veel vergelijken en mooiste is natuurlijk om dat met geringde vogels te doen waarvan de afkomst bekend is! Waarbij je dus ook soms zelf door onderzoek, goed kijken & beschrijven en fotograferen, etc. weer nieuwe kenmerken ontdekt of juist oude bekende 'kenmerken' weer ontkracht!

Voor andere artikelen buiten Dutch Birding om, kijk eens in de referentie lijsten in DB artikelen of in de index van tijdschriften als Birding World, Limicola, etc.. Op de http://www.gull-research.org website staat ook nog wel het één en ander!

Maarten W. Kaales

Ies, wederom bedankt voor je uitgebreide commentaar! Ik kan steeds meer tijd besteden aan meeuwen. De bronnen die jij noemt daar heb ik in het verleden ook uitgeput en heb dus onlangs het ringen aflezen ontdekt...en gemerkt dat dan alles in een stroomversnelling raakt. Zeker als een goede locatie om meeuwen te bestuderen niet al te ver weg is. Ik zal ze bij Alula weer eens benaderen.

Ik ben het met je eens dat het veldwerk toch wel het mooiste en het beste is om het geleerde te toetsen dan wel nieuwe kenmerken boven water te krijgen. Gelukkig kan ik met mijn 40D en 100-400mm het nodige vastleggen. Bedankt voor het meedenken.


Maarten W. Kaales

lupokatja

CiteerIes, wederom bedankt voor je uitgebreide commentaar! Ik kan steeds meer tijd besteden aan meeuwen. De bronnen die jij noemt daar heb ik in het verleden ook uitgeput en heb dus onlangs het ringen aflezen ontdekt...en gemerkt dat dan alles in een stroomversnelling raakt. Zeker als een goede locatie om meeuwen te bestuderen niet al te ver weg is. Ik zal ze bij Alula weer eens benaderen.

Ik ben het met je eens dat het veldwerk toch wel het mooiste en het beste is om het geleerde te toetsen dan wel nieuwe kenmerken boven water te krijgen. Gelukkig kan ik met mijn 40D en 100-400mm het nodige vastleggen. Bedankt voor het meedenken.
De artikelen in Limicola zijn (sinds kort?) te downloaden:

http://www.limicola.de/downloads.html

Lützen Portengen

Maarten W. Kaales

Lützen, bedankt voor deze tip!

Met vriendelijke groet,
Maarten W. Kaales