Hoofdmenu

elfenbanken

Gestart door bruggeman, januari 20, 2009, 18:41:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik denk dat een deel van wat ik Cerrena unicolor noem iets anders moet zijn. Gelukkig heb ik van bijna alle vindplaatsen materiaal bewaard. Het blijkt namelijk dat in een essenhakhoutbos hier in de buurt dit de meest gewone elfenbank op levend hout is. Op dood hout is dat het gewone elfenbanje. De porien zijn wat labyrinthachtig. Het betreft een soort met een dunne hoed die niet lang mee gaat an doorgaans vrij donker (veel zwart) van kleur is (dus geen witte bultzwam en het harig elfenbankje durf ik ook best uite sluiten. Maar wat is het wel?

Zo zien ze er doorgaans uit: wat viezig aandoende elfenbankjes
groet,
Ida

bruggeman

#1
Dit is een uitzondering met een brede witte, harige zoom (maar dat hebben de meesten niet). Er is wel altijd een harige zoom, maar die is veel smaller (meestal ongeveer een 0.5 cm), wel lichter van kleur, maar niet wit  
groet,
Ida

bruggeman

de onderkant
groet,
Ida

bruggeman

dito detail
groet,
Ida

bruggeman

#4
Als je de hoed doorsnijdt is er maar een heel dun laagje vlees dat overal even dik (nog geen mm) is. Dat laagje is zwart, de rest is porien (tot 6 mm).

De hoed kan best groot worden tot 7 cm en heeft altijd een reupinaat deel tegen de stan aan. Het labyrithachtige porienpatroon is steeds aanwezig.

Ze zijn slap, buigzaam en taai (als droog elfenbankje). Ik ben benieuwd wat jullie suggesties zullen zijn? Toch gewone elfenbankjes?
groet,
Ida

Corryabbink

Ida er bestaat ook nog een Essenzwam........ :D
Ik ken de soort niet maar je zou ernaar kunnen kijken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

hmm tja er komen er 2 in mij op en je kent ze beide

doolhofelfenbankje en toefige labyrintzwam
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#7
Gerrit dat zou heel goed kunnen. Die soort ken ik overigens ook niet.

Ida vroeg om andere suggesties.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

Dank iedereen,

Tja, ik moet het allemaal nog eens goed bekijken. Ik heb hen tot nog toe steeds Cerrena unicolor genoemd, maar nu het ongeveer de algemeenste soort in dit essenhakhoutbos bleek te zijn begon ik te twijfelen (zeldzame soorten vind je nu eenmaal niet aan de lopende band, toch? IK vraag me soms ook af of er wel voldoende gezocht wordt want ik heb een respectabele hoeveelheid rodelijst en zeldzame soorten gevonden het afgelopen jaar en vele van jullie ook).
De karakteristieke zwarte streep in dwarsdoorsnede ontbreekt ook (is wel aanwezig in materiaal van een  totaal ander soort vindplaats hier in de buurt (dode beuk, langs vijver). Het zal hem dan toch wel zijn. Ik houd er niet van dit soort taai spul onder de mic te leggen, maar ik zal kijken of dat zinvol is voor 'absolute" zekerheid.


Een- en meerjarig roept trouwens vragen bij me op. De vruchtlichamen van deze soort zijn eenjarig, maar het volgend jaar worden de restanten ervan overgroeid door de nieuwe generatie. Het mycelium is dus duidelijk wel meerjarig. Is hier terminolgie voor?

groet,
Ida

Corryabbink

CiteerIK vraag me soms ook af of er wel voldoende gezocht wordt want ik heb een respectabele hoeveelheid rodelijst en zeldzame soorten gevonden het afgelopen jaar en vele van jullie ook
Ik heb genoeg gevonden maar niet zoveel bijzondere soorten eigenlijk.
In ieder geval gefeliciteerd met al die bijzonderheden :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

#10
Corry, dat kan dan alleen maar betekenen dat jij te bescheiden bent of dat ik  of in een heel goed gebied zit, of dat ik niet kritisch genoeg ben.
De omgeving is hier heel gevarieerd en er komen inderdaad veel bijzondere soorten voor (ik citeer hier Bert Tolsma), maar ik ben nu een maal een twijfelaar
groet,
Ida

bruggeman

Dank je Gerrit, het is fijn om het verschijnsel in een wat algemener patroon geplaats te zien, het geeft rust, dank je
groet,
Ida

Ismael

CiteerWaarom is het niet Cerrena unicolor (zie ook mijn eerdere post) ?
Die bedoel ik daarmee ja, die heet in het nederlands dus doolhofelfenbankje
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

Terug bij af, of wel bij Cerrena unicolor dus. Makkelijk  want ik had hem ingevoerd onder die naam en dat kan nu dus blijven. En een heleboel geleerd en duidelijk gekregen  onderweg. Iedereen die deelgenomen heeft aan dit topic van harte bedankt
groet,
Ida