Onderscheid huidjes smaragd - Viervlek

Gestart door Viv Anch, mei 14, 2006, 21:32:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Viv Anch

Ik kom heel veel huidjes tegen maar vind het lastig er achter te komen welke van de viervlek en welk evan de smaragd is.... tenzij er een bijna uitgekleurde bij zit. Dit is een en de volgende op tweede bericht
was getekend Vivianne

Viv Anch

De tweede: Is dit een andere??? dwz andere soort?
was getekend Vivianne

Stippen

het verschil tussen corduliidae en libellulidae zit hem in de breedte van de tandjes in de vanghaak van het vangmasker
>0,25 = Corduliidae
<0,25 Libelludiae

Makkelijk he?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Viv Anch

Ja ja makkie.. ik heb geen o.25 mm meter bij me... is het iets met streepje op de pootjes dat ook helpt??? En kun jij dan zeggen welke libellen ik op de bovenstaande foot's heb gevangen.
was getekend Vivianne

ronald

op de bovenste foto een smaragdlibel, de lange poten, de strepen op het borststuk en de niet al te grote rugstekels zijn duidelijk genoeg.
de andere libel is iets lastiger vanuit deze hoek, maar dat is zo goed als zeker een viervlek.

groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Pootjes van Smaragd zijn ook geringd (weet niet of dat altijd zo is, meestal wel)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

de geringde pootjes zijn idd ook een vrij goede aanwijzing, klopt bijna altijd. maar met kleur/tekening kenmerken ben ik altijd voorzichtig, hoe vaak ze ook kloppen. 
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Citaat van: Stippen op mei 14, 2006, 21:45:58 PM
het verschil tussen corduliidae en libellulidae zit hem in de breedte van de tandjes in de vanghaak van het vangmasker
>0,25 = Corduliidae
<0,25 Libelludiae

Makkelijk he?

Ik vind het persoonlijk makkelijker om de antennen voor de kop langs naar elkaar toe te leggen. Wanneer de segmenten 2 van beide sprieten elkaar raken of overlappen heb je cordulidae, bereiken de segmenten 2 van beide antennen elkaar niet, dan kom je bij libellulidae terecht. Uiteraard is vouwen lastig, maar het verschil is heel duidelijk te zien, dus ook wel op zicht in te schatten.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

dit is meteen het voordeel van meerdere huidjesliefhebbers, dergelijke kenmerken heb ik zelf niet veel mee (ik wist het ook niet), maar ze kunnen wel handig zijn  :blink:
groeten, Ronald van Seijen