Hoofdmenu

marterachtige ?

Gestart door jankindt, januari 20, 2009, 21:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

jankindt

Hallo,

Deze sporen lijken wel wat op een marterachtige in sprongengalop. Is dit het spoor van een bunzing ?
Ik heb nummertjes gezet waar volgens mij de verschillende poten waren. Maar ik kan (zeer goed mogelijk) fout zijn, natuurlijk.

Jan Kindt

patrick van der velde

#1
Lastig.. Voor bunzing of marter zie ik liever een wat rondere afdruk. Nerts spreidt de afdruk wat minder zodat de afdruk wat minder rond is. Tja, zou bunzing/marter maar ook nerts kunnen zijn maar goed. Lastig hoor.

Tevens zie ik 6 tenen/nagels. bij bijv 3/4. Als het 2 afdrukken in 1 zouden zijn dan had ik ook liever meer tenen/nagels gezien. Dat de afdrukken van de tenen/nagels precies in elkaar vallen zonder dat je hier ook maar iets van kan zien daar heb ik mijn bedenkingen over.

Ik zou je kunnen adviseren om, wanneer je weer sporen vind, eens verder te zoeken naar een nog mooiere afdruk OF om de afdrukken recht boven de afdruk te fotograferen. Dus recht boven de afdruk staan of hangen en een close up maken. Dan maak je de meest ideale foto's om de afdruk het best te determineren. Dan met de lineaal de breedte van de afdrukken meten.

Draak

Ik ben het helemaal met Patrick eens over het lastige oplossen van deze afdrukken. Wel denk ik dat het een marterachtige is, misschien das ?
Hangt ook van de vindplaats af.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

patrick van der velde

Voor een das lijken ze me te klein (das ca 4cm breed en ca 5 cm lang wanneer ze alleen op het voorste deel van de voorvoet lopen. de gehele voet lengte afdruk ca 7 cm. Van de achtervoet is vaak de gehele afdruk te zien. breedte ca 3,5 cm, de lengte tot de achterkant van het tussenvoetkussen is ca 4,5 cm tot de heil ca 6,5 cm.  Ook de nagels lijken me te kort. Bij een das kunnen de afdruk van de nagels vaak centimeters voor die van de teenkussens staan.

De afdruk is van een lichter dier, das is zwaar en daar had je meer details moeten zien.

De lengte van de pas bij een das is ongeveer 50 cm. Op de foto maximaal 30. Eerder minder.

De lengte van een marter varieert van 40 tot 60 cm. Komt dichter in de buurt.

jankindt

Mij idee van een bunzing was in grote mate ingegeven door de pasgrootte. Door de hoek van de foto is die moeilijk in te schatten. Hij was wel zeker meer dan 30 cm.

Das is volgens mij uitgesloten : De biotoop is veel te klein, te stedelijk en te frequent verstoord om mijn inziens een das toe te laten. Ik heb ook geen weet van dassen in de streek.

Ik neem jullie aanbevelingen voor beter te determineren foto's zeker mee voor mijn volgende bezoek.
In elk geval bedankt voor jullie opinie
Jan Kindt