welk zandoogje?

Gestart door anne van dijk, januari 20, 2009, 22:14:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

anne van dijk

Deze foto heb ik in mei 2008 genomen op Lesbos. Door het oogje op de achtervleugel kom ik er niet uit. Wie weet om welke soort het gaat?

anne van dijk

sorry, foto vergeten, hierbij alsnog

Martin Scheper

#2
Heb je Butterflies of Europe (Lafranchis, 2004)? Zie p. 318.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

anne van dijk

Nee Butterflies of Europe heb ik niet. Ik heb wel de nieuwe vlindergids (Tirion) en daarin staan wel een paar zandoogjes die daar kunnen voorkomen (o.a. Turks Zandoogje, maar zijn niet afgebeeld.

gr. Anne

Martin Scheper

Op Lesbos komen Maniola megala (Turks bruin zandoogje) en Maniola telmessia (Levant bruin zandoogje) voor. Het mannetje van M. megala heeft geen oranje vlek op bk vvl, het mannetje van M. telmessia heeft wel een oranje vlek.
Anne, de vlinder op jouw foto is M. telmessia.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

jddtez

Martin Scheper, je hebt het over een Maniola Megala ( Turks bruin zandoogje) is dit er soms een.. Deze heb ik in Turkije gefotografeerd.

Martin Scheper

#6
Gezien de donkere geurvlek aan de binnenzijde en de oranje vlek ook het mannetje van Maniola telmessia.

(Je hebt ook nog M. halicarnassus, maar deze heeft een meer donkerbruine basiskleur en het mannetje een meer geschulpte achterrand van de avl. (dit laatste is bij de vlinder op jouw foto wat lastiger te beoordelen vanwege de slijtage). En M. halicarnassus is alleen bekend van westelijk Bodrum.)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

jddtez

Martin Scheper,
Bedankt voor je reaktie. Deze foto heb ik gemaakt 100 km ten Oosten van Borum in het dorpje Keramos (Oren).
Groeten
Jan