Calliphora vicina....bijna kunst

Gestart door javanerkelens, januari 19, 2009, 20:31:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik heb dus nog een bakkie met grond........en nu zit ik opgescheept met ongeveer 50-60 frisse jonge Calliphoridae's..... :whistle:
Mijn man begint zich nu toch zorgen te maken..... :angry:

Maar goed.....toch nog een leuke foto weten te maken met onderbelichting en dan woensdag toch maar vrij laten buiten......een beetje te goed gelukt experiment (of larven de winter overleven....ja dus...ha ha)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

aha  :gap: , een Calliphora cf. Rembrandt  ^_^  

thijsdegraaf

Wat een schitterende foto.  :duim:
Geen bijna kunst ..maar echte kunst.

Groeten, Thijs

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Louis.Boumans

Prachtige foto inderdaad!

Komen die 50 Calliphora's uit die dode mol, Joke? Of is het toeval dat ze uit de grond komen die je geschept hebt? Hoeveel grond was het eigenlijk?

javanerkelens

CiteerKomen die 50 Calliphora's uit die dode mol, Joke? Of is het toeval dat ze uit de grond komen die je geschept hebt? Hoeveel grond was het eigenlijk?

Uit de dode mol! (was al half vergaan)
Bovenop een flinke schop aarde gelegd en toen in een mand (met vliegengaas tegen de zijkant) en weer ingegraven.
Er toen flinke vorst overheen laten gaan, totdat bijna alles bevroren was, toen weer eruitgehaald en de bevroren klomp in een aquarium gedaan.
(de onderkant was niet bevroren en de klomp aarde was 20cm hoogte , 20cm breedte en 20 cm lengte ongeveer.....)
2 januari uit de grond gehaald en na 15 dagen kwam de eerste eruit en de volgende dag waren het er 30 en nu zowat 60 stuks.  :whistle:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

wel effe goed checke of 't niet Calliphora loewi zijn, of zitten die alleen op dode muizen?  :D

Als ik een mooie tuin had, zou ik ook dit soort dingen doen denk ik
;)  

javanerkelens

Citeerwel effe goed checke of 't niet Calliphora loewi zijn

Uhhhhh.....hoe zat dat ook al weer met C.loewi...??

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

volgens mij heeft C. loewie zwarte/grijze wangen, geen gele/oranje anterior spiracle en basicosta maar donker/zwart. Ook de baard is donker/zwart.
Net als C. vicina heeft C. vomitoria ook die opvallende rode 1e antennedelen.

Vomitoria heeft een duidelijke rode baard

javanerkelens

Kan ik het dan zo stellen:

C.vicina: gena rood+spiracle rood+gele palpen+basicosta rood

C.vomitoria: gena grijs+rode baard+spiracle grijs+gele palpen+basicosta niet rood..?

C. loewi: gena donker+spiracle donker+basicosta donker

Zit ik op de goede weg..... ;)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

amvanerkelens

Joke,
Leuk hoor die romantische foto :rolleyes: maar heb je ook een foto van de hele wilde familie in je bak  :lol: dat zal dan iets minder Rembrandt-achtig zijn, meer zoiets als van de familie van Jan Steen  :D  :D

groetjes van Alie

Robert Heemskerk

CiteerC.vomitoria: gena grijs+rode baard+spiracle grijs+gele palpen+basicosta niet rood..?
C. vomitoria heeft wel gekleurde spiracle en donkere/grijze wangen!

Maar de baard is meestal (tenzij versleten) goed herkenbaar rood!

thijsdegraaf

Citeermaar heb je ook een foto van de hele wilde familie in je bak

Lijkt me leuk ! :gap:  

Louis.Boumans

Ik denk dat ze wel meteen verpoppen nadat ze de grond in zijn gegaan. Waarom ook wachten? Dan duurt het popstadium bij kamertemperatuur nog zo'n 15 dagen..