Deze camera kopen

Gestart door Papavertje, januari 18, 2009, 19:16:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Papavertje

Hallo allemaal,

ik zit erover de denken om deze camera te kopen (voor 289 euro!!).

Goed idee voor een beginnend fotograve, of zou ik beter nog even door kunnen sparen voor een spiegelreflex?

Zal vooral foto's van vogels en de natuur maken.
Groetjes,

Nan

Goyatlah

Deze camera ziet er wat mij betreft goed uit (maar voor dat geld mag je sowieso wel een high-end compact verwachten).
Ik denk dat je een goede keus maakt, je kunt later altijd nog naar reflex overstappen (of je hebt er dan gewoon 2).
Verder kun je evt later beter overzien wat voor lenzen je nodig hebt, en hoeveel je dat dan uiteindelijk gaat kosten (bv een 150mm of meer macro lens kost meer dan de hele camera, om over een goede telelens maar niet te spreken).

Ben zelf met Konica Minolta (nu Sony) 8x begonnen, daarna Powershot IS 2. Nu heb ik nog Canon EOS 350D, maar de 40D is in bestelling.

Overigens kun je hier een goed vergelijkend onderzoek vinden (tussen de high-ends van verschillende merken). En de jouwe komt daar als 1 van de beste uit.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Papavertje

Heb hier net een hele review gelezen, klinkt allemaal erg goed! Een minpuntje is dat de camera bij de test meer als gemiddeld chromatise abberatie (schrijf ik het goed :P ) heeft.. Maar dat is met een goed programma wel weg te werken toch?

En voor een eerste "fatsoenlijke" camera kun je hier behoorlijk goede foto's mee maken. En inderdaad, als ik hem een tijdje heb gebruikt, weet ik ook wat ik bij een goede camera niet wil missen.

Kan altijd nog gaan sparen voor een spiegelreflex, maar kan nu mijn geld voor genoeg andere belangrijke dingen gebruiken (studeren, samenwonen :D )

Dus, ik ga deze gewoon halen want het is een koopje voor 290 euries! :duim:  
Groetjes,

Nan

Goyatlah

#3
Dat van die chromatische aberatie vind ik eigenlijk een beetje vreemd omdat dat juist iets is wat je bij camera's met een 35mm sensor zou verwachten (dure spiegelreflex camera's vanaf zo 1500euro). Maar goed dat is normaliter een randeffect, dus als je foto's wat ruim schiet knip je dat er zo af. Belangrijker is de ruisgevoeligheid, en die lijkt juist wel goed te zijn. Bepaalt o.m. hoe hoog je de ISO kunt zetten.

Maar een goede camera dus.

Overigens, weet je zeker dat je een Nederlandse camera koopt (met Nederlands menu, en Nederlandse gebruiksaanwijzing)? Indien niet, ergens anders kopen, want parallelle import (grijs circuit) wordt door geen fabrikant gegarandeerd, en je loopt zelfs de kans dat het toestel in beslaggenomen wordt (heeft Panasonic wel eens gedaan)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Papavertje

Hij heeft een Nederlands menu en gebruiksaanwijzing, en 1 jaar garantie.
Als ik me bij Canon/ETB Roosendaal inschrijf, sturen ze hem meteen daar naartoe als er iets mis is. Dus dat zit wel goed.
En ze verwachtte eigenlijk dat hij pas eind januari binnen zou komen, tegelijk met de SX1, maar hij is al binnen! Waarschijnlijk kan ik hem dus woensdag al ophalen! Woehoe!! :D  
Groetjes,

Nan

frankw

CiteerDat van die chromatische aberatie vind ik eigenlijk een beetje vreemd omdat dat juist iets is wat je bij camera's met een 35mm sensor zou verwachten (dure spiegelreflex camera's vanaf zo 1500euro). Maar goed dat is normaliter een randeffect, dus als je foto's wat ruim schiet knip je dat er zo af. Belangrijker is de ruisgevoeligheid, en die lijkt juist wel goed te zijn. Bepaalt o.m. hoe hoog je de ISO kunt zetten.

Maar een goede camera dus.

Overigens, weet je zeker dat je een Nederlandse camera koopt (met Nederlands menu, en Nederlandse gebruiksaanwijzing)? Indien niet, ergens anders kopen, want parallelle import (grijs circuit) wordt door geen fabrikant gegarandeerd, en je loopt zelfs de kans dat het toestel in beslaggenomen wordt (heeft Panasonic wel eens gedaan)
Dolf,

Dit is een eigenschap van (slechte) lenzen en sóms de chip. Dit geeft een (meestal) paars randje bij contrastrijke gebieden en staat dus los van 35mm oid...
Ik denk dat jij vinetering bedoelt? De 'rondingen' in de hoeken van de foto?
groeten

Goyatlah

Ok, had die informatie uit wikipedia, wat dus in dit geval niet betrouwbaar was.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Christian

#7
Bij een paar X inzoomen zal het weinig uitmaken die CA. Maar als je, zoals je zelf aangeeft, vogels wilt fotograferen (en die zitten helaas niet altijd op 2m  ^_^ ) dan zul je vaker richting die 20x Zoom gaan en dus sneller last hebben van de CA.

[EDIT: Oeps, lees nu pas dat je hem al besteld hebt, dan klinkt dit bovenstaande heel knullig, vergeef me  :wub: ]
Christian Brinkman

Tim Asbreuk

#8
Nan,

kun je me tegen de tijd dat je de camera hebt vertellen hoe die bevalt en eventueel wat foto's posten. Ik ben namelijk ook nog op zoek naar een camera en deze lijkt mij ook wel wat.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Papavertje

Hoi Tim,

De camera ga ik zo ophalen! :D
Het zal misschien wel even duren voordat ik een echt goede foto kan maken..
Maar ik zal wel wat foto's op automatisch maken en hier plaatsen.

Weet iemand een goede site waar ik gratis en overzichtelijk al mijn foto's op kan zetten? Dan kan ik ze in een keer hier opzetten, en hoef ik niet telkens elke foto van mijn computer zelf over te zetten..

Groetjes,

Nan

Goyatlah

Photobucket is gratis, met veel ruimte en weinig voorwaarden (zo kun je bv deeplinken - alleen de link naar de foto, niet naar de pagina's).

Succes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

pia zz

mooie camera, alleen met zo'n zoom heb je absoluut een statief nodig, anders zullen je foto's niet scherp worden, je kunt hem gewoon niet goed stil houden, dit is bij 10 maal optische zoom al heel erg moeilijk. ;)  
  groet Pia.

Goyatlah

Citeermooie camera, alleen met zo'n zoom heb je absoluut een statief nodig, anders zullen je foto's niet scherp worden, je kunt hem gewoon niet goed stil houden, dit is bij 10 maal optische zoom al heel erg moeilijk. ;)
Je hoeft natuurlijk niet zo ver in te zoomen... Daarnaast heeft het toestel natuurlijk wel image-stabilisatie.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

pia zz

Citeer
Citeermooie camera, alleen met zo'n zoom heb je absoluut een statief nodig, anders zullen je foto's niet scherp worden, je kunt hem gewoon niet goed stil houden, dit is bij 10 maal optische zoom al heel erg moeilijk. ;)
Je hoeft natuurlijk niet zo ver in te zoomen... Daarnaast heeft het toestel natuurlijk wel image-stabilisatie.
Dat klopt , maar de stabilisator is geen wondermiddel, en je koopt natuurlijk niet voor niets 20 zoom, maar om te gebruiken. Heb zelf, naast mijn spiegelreflex, een canon sx 100, met 10 keer zoom, maar met statief, zijn de foto's vele keren scherper dan zonder ;)  
  groet Pia.

Tim Asbreuk

Een spiegelreflex is zwaarder en daardoor moeilijker stil te houden (denk ik).  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Papavertje

Zo ik heb hem hoor! Hij is echt supermooi!  :wub:

Alleen al die funcies.. poeeehhh... Denk dat ik maar een cursusje bij een huisgenootje neem  :P , die heeft een EOS 450D. Zijn veel dezelfde functies.

Moet de hele week nog werken, maar misschien dat ik zondag tijd heb om wat foto's te maken  :)  
Groetjes,

Nan

Goyatlah

:duim:

Eerst op zijn automaat, en dan maar klikken. Em als dat goed gaat zo snel mogelijk van de automaat af.

Succes, en laat maar een keer wat zien.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

pia zz

CiteerEen spiegelreflex is zwaarder en daardoor moeilijker stil te houden (denk ik).
een canon sx 100 is ook een compactcamera ;)  
  groet Pia.

pia zz

CiteerZo ik heb hem hoor! Hij is echt supermooi!  :wub:

Alleen al die funcies.. poeeehhh... Denk dat ik maar een cursusje bij een huisgenootje neem  :P , die heeft een EOS 450D. Zijn veel dezelfde functies.

Moet de hele week nog werken, maar misschien dat ik zondag tijd heb om wat foto's te maken  :)
veel succes ermee , kost gewoon eerst veel tijd en veel oefenen :D  
  groet Pia.

frankw

CiteerEen spiegelreflex is zwaarder en daardoor moeilijker stil te houden (denk ik).
Hoe groter een camera is hoe beter je deze in principe vasthoud, dit zelfde geldt voor het gewicht. Als je de camera met je linkerhand onderlangs vastpakt met de lens tussen wijsvinger en duim en je je elleboog in je zij houdt (Zo hoort het!) krijg je door het gewicht alleen maar meer neerwaartse kracht waardoor je de camera juist stabieler vasthoud. Het is dus juist zo dat je met die "lichte (plastic) camera's" eerder bewegings onscherpte krijgt.  :duim:  

Tim Asbreuk

Daarom was het (denk ik) ook toegevoegd. Ik heb totaal geen verstand van fotografie, maar dit was mijn eerste gedachte gang.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

frankw

Dat begrijp ik, daarom leg ik het ook even uit. :duim:

(is overigens niet zo schoolmeesterachtig bedoelt als het misschien klinkt ) :angel:    

Tim Asbreuk

Zo klonk het ook niet. Het klonk gewoon heel logisch en daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Papavertje

Zo heb eindelijk een paar foto's gemaakt  :D

Als het goed is moet deze link het doen:

Klik!

Ze staan in het mapje Testfoto's Tuin, met commentaar erbij hoe ik de foto genomen heb.

Veel kijkplezier! ;)  
Groetjes,

Nan

Rene de Ruijter

Gefeliciteerd,
het begin is er!! :duim:
En je fotoos zullen nog veel beter worden als je ze bij een zonnetje maakt.
16 uur is voor deze tijd van het jaar een beetje laat.
Tot voor een paar weken had ik een vergelijkbare camera als jij,nu een spiegeltje.
Ik heb veel opties geprobeerd,hier mijn ervaringen.
Gebruik van digitale zoom is af te raden:de kans op bewegingsonscherpte wordt alleen maar groter en met een fotobewerkingsprogramma,zoals bijv. het gratis Irfanview,kan je ook navergroten.
Probeer de iso zo laag mogelijk te houden,dat geeft betere kwaliteit fotoos.
Zag dat je nu op 400 zat,met meer licht kan dat lager.
Zelf gebruikte en gebruik ik als 'meteringmode'  spot,jij gebruikte nu multi-segment.
Als je het stipje in de zoeker precies op de vogel richt ,dan focust(stelt scherp) de camera op de vogel en niet ook nog eens ook op alle takjes die ervoor en erachter zitten.
Tegenlicht proberen te vermijden!!!
In het algemeen gebruik ik de Av stand op 2.8 ,iso 100 of 200 en bij veel licht kan de 2.8 nog wel iets hoger gezet worden.
In het geval dat je een vogel volledig in je schermpje krijgt,dan wel proberen een hogere Av stand te gebruiken.
Voor de stabiliteit van de camera is het beter bij het fotograferen om niet gebruik te maken van het display,maar van de zoeker.
Bij vliegende vogels kan je proberen van de Tv stand gebruik te maken en deze bijv. bij goed daglicht op 1000(=1/1000 sec),wel proberen om het stipje in je vizier precies op de vogel te richten ivm de scherpstelling.
Mocht je beschikken over een groot genoeg geheugenkaartje in je camera,zet hem dan op continu afschieten,maak je dan bijv. 5 fotoos achter elkaar,dan zal er sowieso een betere tussenzitten.
En als laatste:zelf alles uitproberen tot je voor jou de fijnste instellingen gevonden hebt,ben er zelf ook nog steeds mee bezig. :wacko:  
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Papavertje

Het zijn ook nog maar probeersels hoor  :)
Heb nog een hoop te leren, dus bedankt voor de tips! :duim:  
Groetjes,

Nan


Papavertje

#27
De kat uit de buurt kwam even rondsnuffelen, deze foto's zijn al iets beter gelukt! :D


Groetjes,

Nan

Tim Asbreuk

Zijn inderdaad al een stuk mooier. Binnenkort maar eens naar de fotograaf.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Rene de Ruijter

Deze camera kopen, goed idee?

Maak van het bovenstaande ? maar een !     :duim:  ;)  
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852