Coconnetje ? of wat anders?

Gestart door Cees Veenema, mei 14, 2006, 18:27:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Vanmiddag trof ik op een pijpestrootje dit prachtige kopjesvormige coconnetje aan. Ik heb geen idee, zelfs niet of het wel op dit forum thuishoort.
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

gardensafari

Eicocon van een spin die zelfs naar die cocon is genoemd: grote lantaarnspin (Agroeca brunnea).

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Cees Veenema

#3
Hartelijk dank Hans maar wat nu ? de Grote Lantaarnspin komt niet op de soortenlijst voor. Vanuit educatief oogpunt lijkt het mij toch de moeite waard om dit zeer fraaie coconnetje in te voeren.
Wil je hier nog even naar kijken ?
Groet,

Cees

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Cees Veenema

Het is gelukt Hans, bedankt voor de moeite.
Groet,

Cees

geertje

Wat schitterend!
Wordt die cocon volledig met het spinsel gemaakt?

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Ja, en er zitten zelfs twee kamers in: een eikamer bovenin en een speelkamer onderin waar de jonkies na het uitkomen nog even gezellig bij elkaar blijven.
Er zijn meer spinnen die dergelijke cocons maken. Behalve de lantaarnspinnen doen ook de spinneneters dat. Spinneneters zijn spinnen die op andere spinnen jagen. Hun cocon is niet zo glad afgewerkt en lijkt meer op een lampje aan een touwtje. We noemen de cocons dan ook "elfenlampjes". Veel andere spinnen, vooral de wolfspinnen lopen met hun cocon rond, andere maken hun cocon op of onder blad en bewaken dat (kraamwebspinnen bijvoorbeeld). Al die cocons, soms zelfs gekleurd maken spinnen van hun spinsel. Niets bijzonders, insecten doen dat ook vaak, denk maar aan de zijderups.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.