Peposaca-eend

Gestart door Erwin Reinstra, januari 16, 2009, 18:52:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erwin Reinstra

Hallo allen,

Vanmiddag zag ik op de Spiegel/ Blijkpolderplas een Peposaca-eend ronddobberen (hiero).

Althans... ik ga uit van Peposaca-eend. Deze soort is bij mij echter niet zo goed bekend. Het zou ook nog zomaar een Peposaca X Krooneend kunnen zijn (die er ook zwommen).
Nu is mijn vraag hoe ik een kruising met Kroon nu goed onderscheid van een pure Peposaca.

Als ik foto's op het net (gezocht op Peposaca-eend) bekijk wordt het me niet duidelijker, want zie ik nogal wat variatie, bijvoorbeeld wat betreft:
- de grootte van de knobbel (soms zelfs geheel afwezig, of meer soort van bles, welke ook varieert in grootte). Is de "knobbelgrootte/ mate" wellicht seizoensgebonden (meer in broedtijd?)
- de kleur van de bovendelen (grijszwart <-> diepzwart).
- de oogkleur (rood <-> bruinrood) (ook seizoens- of leeftijdgebonden?)

Bij de vogel van vanmiddag:
- ontbrak de knobbel en ook de bles was afwezig (of deze was erg klein)
- de vogel had meer grijszwarte bovendelen dan echt diepzwart.
- de oogkleur was bruinrood.
(Geen foto gemaakt, want geen camera.)

Edit: vogel leek enorm op deze eigenlijk: http://waarneming.nl/foto/view/301296 (had dus wellicht toch kleine "bles").
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Jan Harteman

#1
Goed dat je deze link als voorbeeld gebruikt, want dit is ook een hybride (die me nog niet eerder is opgevallen!)


= hybride Peposaca
Let op, geen wit kontje!
De afstand tussen snavelbasis en het oog is relatief groot.
Vleugeldekveren zijn bruinachtig getint.
Snavelvorm is Krooneend-achtig


= Peposaca eend
Allemaal een wit kontje.
Afstand tussen snavelbasis en het oog is veel kleiner.
Vleugeldekveren zijn grijs
Snavelvorm is iets meer opgewipt t.o.v. Krooneend

ps; blijkbaar zijn er veel meer mensen die Peposaca-hybrides niet snel herkennen, want op Wikipedia (tja) stond een foto van een hybride Peposaca X Carolina-eend. Die heb ik zojuist maar even aangepast...

JohanvantBosch

Ik heb meteen even commentaar bij de waarneming gezet.

Jan Harteman

CiteerIk heb meteen even commentaar bij de waarneming gezet.
Mooi, dan hoef ik het niet meer te melden  :duim:  

Erwin Reinstra

Hallo Jan,

Bedankt voor de nuttige informatie.
De witte kont-presentie/ absentie is dus cruciaal begrijp ik.

De aan/ afwezigheid daarvan heb ik echter in feite niet bewust als kenmerk genoteerd, maar als de vogel een wit kontje had weet ik zeker dat dit me was opgevallen. Ik ga dus uit van een zwarte kont.
Verder was bij "mijn" vogel de afstand tussen snavelbasis en oog relatief groot, waren de vleugeldekveren ook inderdaad wel wat bruinig (gemengd met grijs/ grijszwart) en de snavel vond ik ook erg als bij Krooneend.

Dit in overweging nemende ga ik de waarneming dan ook omzetten naar Peposaca x Krooneend!

Volgende keer als ik er ben zal ik alle kenmerken nog eens langsgaan. Heb gesproken met enkele buurtbewoners daar en de eend schijnt er al heel lang op vaste stek te zitten.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Marcel van kammen

Wat een prachtig beest zeg, eigenlijk vind ik die hybride nog mooier dan de goeie vorm.

Klaas van Dijk

Beste mensen,

In een parkvijver in de stad Groningen (bij mij om de hoek) zwemt ook al enige jaren een Peposaca-eend rond.
Zie
http://galerij.avifaunagroningen.nl/displa...e.php?pos=-7787
http://galerij.avifaunagroningen.nl/displa...e.php?pos=-4182
voor enige foto's van deze vogel.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Jan Harteman

Kijk, dat is een prachtig exemplaar. Niets mis mee.
Aan de gele ring te zien is hij geboren in 1999.

Klaas van Dijk

hoi Jan,

Bedankt voor je reactie en leuk om te weten dat hij dus wellicht al tien jaar oud is. De vogel lust ook wel brood en ander voedsel wat mensen aan de eendjes voeren. Vanmiddag deze vogel nog gezien; hij is trouwens geleewiekt en kan niet meer vliegen.

Groetjes,

Klaas van Dijk

Alcedo atthis

#9
As Jan says: hybride Krooneend x Peposaka



Jan, That hybrid hybride Peposaca X Carolina-eend. is also shown in the Hybrid Birds group at flickr- didn´t know it was also in Wikipedia as a pure peposakaeend...

good you fixed that....
greetings,
Jörn Lehmhus