De 3e Grote Hymenoptera Quiz!!

Gestart door LakeSide, januari 15, 2009, 23:58:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Het is al weer een tijdje geleden, dus ik hoop dat jullie er weer zin in hebben. De derde hymenoptera quiz alweer!

Veel plezier en succes.


Ps, probeer eerst je antwoorden te geven voordat je naar de antwoorden van de anderen kijkt!

1:


2:


3:


4:


5:


markmeijrink

#2
De aftrap dan,

2 is m.i. een Weidehommel

vanavond kom ik er nog even op terug dan heb ik namelijk weer beschikking over mijn literatuur over hymenoptera.

3: Gewone viltbij (Epeolus variegatus)

4: Franse veldwesp (Polistes dominulus)

5: Gewone vliegendoder (Mellinus arvensis)

6: Gehoornde metselbij ? (Osmia cornuta)

7: zie opmerking Hilco, deze had ik zelf niet geweten!

8: Rosse metselbij ( Osmia rufa)


M.v.gr. Mark

H. Meijer

Ik begin met een moeilijke.

Nummer 7 (met een slag om de arm, omdat niet alle determinatiekenmerken op de foto te zien zijn), Andrena ventralis man.

Groet,

Hilco

LakeSide

#4
Je komt al een heel eind Mark. Ik zal nog even wachten met zeggen hoeveel je er goed hebt totdat er meer pogingen zijn gedaan.

Gert Veurink

3 nomada spec
ik weet t verder niet hoor
groet!
Gert Veurink



LakeSide

Is helaas niet goed Gert. Kijk heel goed! probeer anders te vergelijken op www.wildebijen.nl.

Jorgen

De eerste is een bronswesp die hier denk ik als Chalcis sispes is geïdentificeerd.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Gert Veurink

#8
CiteerIs helaas niet goed Gert
Zo hé! Januari zeker, ik doe één poging op spec en zelfs dat gaat mis! <_<

Epeolus? cruciger dan wellicht?

pfff. bijen :rolleyes:  
groet!
Gert Veurink



H. Meijer

#9
Hier ben ik nog even,

1. i.d.d. een Chalcididae, soort waag ik me niet aan.
6. Dasypoda hirtipes, man.
9. en 10. zijn bladwespen, soortnamen durf ik niet te geven.

Verder heeft Mark ze volgens mij wel goed (heb nog enige twijfel bij nr. 3.).

Overigens ben ik van plan, om dit jaar ook met de Symphyta aan de slag te gaan.
Zijn me nu nog te moeilijk.

Hilco

LakeSide

Mark, jij hebt er 4 goed.

Gert, 3 is inderdaad een Epeolus.

Ik zou zeggen geef de bladwespen nog een poging. Nummer 9 is wat lastig, maar hier een hint: hij zat op een iris. Nummer 10 heeft volgens mij geen gelijkende soorten, dus die moet met wat zoekwerk wel te doen zijn denk ik.

De uiteindelijke antwoorden zal ik in de loop van de week geven.

Jorgen

9. Irisbladwesp, Rhadinoceraea micans
10. Cephidae, Calameuta filiformis??
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Iolaire

1. Chalcis sispes (Dikpootwesp!)
2. Bombus pratorum
3. ?
4. Polistes dominiculus oid
5. Mellinus arvensis
6. ?
7. Andrena vaga
8. ?
9. Arge berberidis?
10. Calameuta filiformis

Ik zie nu overigens dat alle antwoorden wel zo'n beetje zijn gegeven.  :D
Wel weer erg leuk Jaco! Ook maar weer 's een Syrphidae-quiz binnenkort?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Jorgen

Willem, bij foto 9 sluiten de veelledige antennen Arge uit.  
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

LakeSide

5 goed Willem :D

Ik zal morgen de antwoorden erop zetten, voor al er vandaag nog iemand is die de quiz wil doen.

En ik zou wel een zweefvliegenquiz willen maken, maar ik heb zo'n beetje al mijn foto's al gebruikt :(

Iolaire

#15
Ja, ik heb eenzelfde probleem. Ben al tijdje bezig om mijn foto's wat te ordenen, als ik nog niet gebruikte foto's tegenkom, zal ik er wel een quizje maken.

Trouwens, de wespen van foto's 1 en 10 zijn volgens mij het afgelopen jaar wel 's op het forum langsgekomen, toch?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

LakeSide

10 wel inderdaad, als nummer 1 in het forum aan bod is gekomen, kwam ie niet van mij ^^

LakeSide

#17
Ik zal de antwoorden even geven. Als iemand nog uitleg wil bij een identificatie, dan moet die maar even daarom vragen, dan zal ik mijn best doen om deze te geven!

1: Chalcis sispes. Dikpootwesp. Onmiskenbaar aan de rode achterpoten. Deze worden gebruikt om de larven van grote wapenvliegen (i.e. Stratiomys sp.) te grijpen. Deze wesp is namelijk parasitair op deze larven.

2: Bombus pratorum. Weidehommel. Voor zover ik weet de enige hommel met deze kleurencombinatie.

3: Epeolus cruciger. Heideviltbij. Gevonden op de hei van de Loonse- en Drunense duinen.

4: Polistes dominulus. Franse veldwesp. Zeldzaam in NL. Deze zat op een kruisdistel op de uiterwaarden.

5: Mellinus arvensis. Gewone vliegendoder. Duidelijk herkenbaar, met vlieg als prooi bij zich. Deze wordt belaagd door een klein parasitair Miltogramma vliegje.

6: Dasypoda hirtipes. Pluimvoetbij.

7: Andrena ventralis. Roodbuikje. Het gaat hier om een mannetje. Lijkt erg op Andrena vaga, maar A. ventralis heeft een witte clypeus met 2 stippen. A. vaga heeft een zwarte clypeus zonder stippen.

8: Osmia rufa (bicornis). Rosse metselbij.

9: Rhadinoceraea micans. Irispladwesp. Door de hint dat deze op een iris zat was ie te doen. Maar bladwespen blijven moeilijk.

10: Calameuta filiformis. Volgens mij zijn er geen (Nederlandse) gelijkende soorten.


Ik hoop dat jullie em weer leuk vonden. Misschien dat ik nog materiaal genoeg heb voor een volgende quiz in februari, maar dat komt t.z.t. wel.
Laten we op een warme maand maart hopen :D!

Gert Veurink

Citeer3: Epeolus cruciger. Heideviltbij. Gevonden op de hei van de Loonse- en Drunense duinen.
hoera! ;)  
groet!
Gert Veurink



han.endt

#19
Citeer3: Epeolus cruciger. Heideviltbij. Gevonden op de hei van de Loonse- en Drunense duinen.
Het lijkt mij niet dat je deze vanaf deze foto kan onderscheiden van E. variegatus toch?

LakeSide

Citeer
Citeer3: Epeolus cruciger. Heideviltbij. Gevonden op de hei van de Loonse- en Drunense duinen.
Het lijkt mij niet dat je deze vanaf deze foto kan onderscheiden van E. variegatus toch?
Het is inderdaad niet geheel te zien. E. cruciger heeft rode achterdijen, E. variegatus zwarte achterdijen. Bij hoge vergroting denk ik zelf rode achterdijen te zien, maar misschien is Epeolus cf cruciger meer op zijn plaats. Bedankt Han.