wolfsboleet??

Gestart door bruggeman, januari 15, 2009, 19:38:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze herfst vond ik een roze boleet uit de heksen-satansboleetgroep.
Met de mij beschikbare literatuur kwam op Boletus lupinus ? (wolfsboleet?). Aangezien dit een zeer zeldzame soort betrof en determinatie niet zeker was, heb ik toen een plak gedroogd en met B&K als voorbeeld een beschrijvinkje gemaakt:

Hoed roze met gelige ondergrond en hier en daar met donkere roze vlekken, bedekt met met fijn dons (althns in de plooien (verder verdwenen?), circa 8 cm diam, oppervlakte mate, fijn viltig in de plooien (elders dons verdwenen?), bij aanraking intens donkerblauw kleurend, direct onder de hoed nog net iets sneller dan elders. Vlees wittig, onmiddelijk kleurend bij doorsnijdeneerst kopergroen blauw dan blauw, steelcentrum van bovenste helft steel ± wit blijvend, verder blauwend met rode vlekjes, basis zwartrood, smaak neutraal en geen geur (maar mijn smaak en reukvermogen zijn slecht), poriën warm donkerrood, klein, rondom steel geel, kleurend? (vergeten te proberen), buisjes heel kort (2.5 mm), blauwgroen dan blauw na door snijden (worden misschien nog hoger bij ouder worden?), steel buikig,  5 X 2 cm, helder geel, donker blauw na aanraking, met geel net, direct onder de hoed roze tot dieprood,.

Exemplaar met kleine monstruositeiten (zie foto's)

NB bij verwarmen (drogen) kleurt het vlees rood.

Microscopie:Sporen niet gezien, basidien niet gezien

En dit commentaar kreeg ik:
En dan wat jouw cf lupinus betreft: vanwege de aanwezigheid van een net kan het die niet zijn, maar mogelijk is het B. legaliae = B. splendidus en dat zie ik dan als voorlopige naam.
Vorige week heb ik  overlegt over de roodporige boleten die de laatste tijd nogal eens gevonden worden en waarvoor een tabel in bewerking is door Chiel Noordeloos.
Het beste lijkt ons om die roodporige boleten- waarnemingen gewoon in te voeren onder de voorlopige naam die de waarnemer gegeven heeft  (het gaat om de groep met o.a. B. lupinus, rhodoxanthus, legaliae / splendidus, torosus, purpureus etc.) maar ik bewaar dan van die waarnemingen foto's en aantekeningen. Zodra de nieuwe tabel klaar is moet het mogelijk zijn een revisie over deze waarnemingen uit te voeren.
En dan wat jouw cf lupinus betreft: vanwege de aanwezigheid van een net kan het die niet zijn, maar mogelijk is het B. legaliae = B. splendidus en dat zie ik dan als voorlopige naam.
Gelukkig beschik jij over erg mooi materiaal van foto's en beschrijvingen!
groet,
Ida

bruggeman

#1
hoedrand + steel
groet,
Ida

bruggeman

doorsnede
groet,
Ida

bruggeman

de porien
groet,
Ida

bruggeman

groet,
Ida