Hoofdmenu

ROZE TRILZWAM

Gestart door bruggeman, januari 15, 2009, 12:50:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze roze, gevlekte trilzwam groeit op een liggende beukenzwam. Ik heb te weinig literatuur over trlizwammen, maar kijkend naar de basidien kom ik tot de verrassende conclusie dat deze nog het meest lijken op die van Tulasnella.  Maar het vruchtlichaam ois natuurlijk toptaal anders "geen waas".
De vier  "sterigmata" zijn door een septum van het hypobasidium afgescheiden en zijn knots- (fles-)vormig. Er is wel een vershil want onder het epibasidium kunnen op andere plekken aan dezelfde hyphe nog meer 'sterigmata" zitten. De sporen hebben ook een bijzondere vorm.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, of welke literatuur me verder zou kunnen helpen?
groet,
Ida

bruggeman

basidium met het septum dat de sterigmata van het deel eronder afsluit
groet,
Ida

bruggeman

#2
Basidium waarbij te zien is dat er ook lager dan de vier sterigmata aan de top sterigmata zitten (ook in kransen van 4 voor zover ik kan nagaan)
groet,
Ida

bruggeman

de sporen
groet,
Ida

Corryabbink

Hoi Ida,
Zoiets heb ik nog nooit gezien. Het lijkt wel een conidiënstadium. Ik heb geen idee waar dat te zoeken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Hallo Ina,
Kan het niet een Roze Knoopzwam zijn die de winter moeilijk is doorgekomen, ik zag gisteren ook zoiets op een dode Beuk zit en waar van ik weet dat het een knoop is.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#6
Hallo Gert en Corry,

Je zou best eens gelijk kunnen hebben dat het een conidiendrager is. De vorm en vooral de vertakking doen daar best aan denken. Ik wacht even af iemand het weet.

En Gert, ja hij zit op beuk, maar ik denk niet dat het een "koude vorm" van de roze knoopzwam is, want het is niet de eerste keer dat ik zo'n roze trilzwam met dit soort sporendrager gevonden heb. Van de herfst ook en ook op zo'n dikke oude gevelde beuk.

Het zou zelfs een conidienstadium van die soort kunnen zijn. Ik weet het gewoon niet.

Staat hij toevallig in Ellis?
groet,
Ida

Corryabbink

#7
Ik zal vanavond eens in Ellis neuzen maar dat wordt zoeken naar de speld in de hooiberg.........
Je weet natuurlijk niet of de zwam of de boom geïnfecteerd is of mogelijk een stadium van de zwam.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

Nee, in beide gevallen ging het om een omgevallen beuk. Maar ik zie meestal niet waar trilzwammen op zitten. Neem nou de gele, zit hij op Stereum of Corticacea? Meestal is er helmaal niet te zien waar hij op zit. Als je geluk hebt zit er een nieuwe jonge Stereum of Peniophora, maar dan nog zit hij op het muycelium daarvan. (Sorry, irrelevant gemoppeR)
groet,
Ida

bruggeman

Ik heb deze zwam nogmaals grondig bekeken in de hoop dat er naast conidioforen ook asci of basidien te vinden zouden zijn. Dat is niet het geval. Op grond van macro-gelijkenis en omdat die soort in dit bos vaker voorkomt houd ik het met een slag om de arm voorlopig maar op een vorm van Ascotremella faginacea.  
groet,
Ida