Psychodidae..

Gestart door javanerkelens, januari 14, 2009, 14:50:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

tweede foto

Niek van Wijk

derde foto

Louis.Boumans

#32
Ha! dat is leuk!

Foto's 1 en 3 tonen een donkere band over het midden van de vleugel (zulke foto's heb ik meer gezien op internet); foto 2 toont die band niet.

Zouden het dan twee verschillende soorten zijn? Of is het alleen een kwestie van lichtinval? Of een verschil tussen mannetjes en vrouwtjes?

Om dit uit te vinden zou het het beste zijn om ieder individueel verzameld beestje aan z'n eigen foto te kunnen linken. Want zodra je ze verzamelt,vallen de haartjes eraf, zeker in alcohol.

Missch een optie: beestjes vangen door er een borrelglaasje of plastic fles (met tissue daarin) over heen te zetten.  Of met een zuig-ding. Dan in de vriezer; dan heel voorzichtig uitschudden op een vel papier; de gestreepte en ongestreepte sorteren, fotograferen en in een twee aparte buisjes doen. Dan houd je de levende foto's voor het mooie, en de foto's van de dode om de link te leggen tussen de dieren op de levende foto's en de kale in de alcohol.

Een hoop werk.. Misschien moet ik ook een emmertje met keukenafval in de tuin zetten!

Niek van Wijk

#33
Beste Louis,

Ik ga het zeker proberen, als het wat warmer weer is. Nu zitten er nog maar heel weinig, en is de kans van slagen erg klein. Ik heb er een stuk of zes weten te vangen. Die zitten nu in een plasic houdertje - van een kleinbeeldfilm rolletje - met spiritus. Onzeker of die van de foto's erbij zitten. Zal ik ze toch opsturen?

Mvg, Niek

PS: waarom geen compostvat? Dat komt in de zomer echt tot leven - ik ben altijd weer verbaasd dat het blijft staan - en de inhoud is uitstekend voor de tuin.

PPS: waar kan ik zulke buisjes kopen? Heb je een internetadres daarvoor?

Niek van Wijk

Beste Louis,

Omdat de laatste post hier om 5 uur vertrekt heb ik ze maar vlug even gepost, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Met vriendelijke groeten, Niek

Louis.Boumans

Tof, Niek, bedankt! Ik stuur je wel wat lege buisjes toe.

Ik heb al een open compostbak, en een stapel takken (waar vorig jaar zowaar een egel onder huisde), maar ik zal ook dichte kopen.

Louis.Boumans

Om weer terug te komen op Nieks Psychodidae-foto's van 26 februari.. Niek heeft mij dus een sample van beide soorten, de gevlekte en ongevlekte, toegestuurd. Het was een heel gepulk met die kleine beestjes en de wat ontoegankelijke literatuur, maar ik denk dat ik eruit ben.

De ongevlekte zijn Psychoda albipennis, zowel mannetjes als vrouwtjes, dus ws niet (ook) de parthenogenetische vorm. Een ordinaire soort.

Die met een zwarte vlek zijn Psychoda surcoufi, ook een ordinaire soort, maar nog niet eerder gemeld van Nederland. Wel van Fr, Belgie, Noorwegen en de Shetland eilanden.

Dus dat gaat goed: van de drie soorten Psychodidae in Nieks compostvat zijn er al twee nieuw voor Nederland!  :D  Wat komt er nog meer tevoorschijn uit dit vat?

Niek van Wijk

Beste Louis,

Mooi dat je zulke resultaten boekt met je - verre van eenvoudige - determinaties.
Als eerder gezegd: Dat vat zit zo vol met leven dat ik iedere dag weer verbaasd ben dat het er nog staat.

Met vriendelijke groet, Niek

Louis.Boumans


harry60

Ik doe ook even mee, deze volgende 2 fotos zijn in de Belgishe keuken gemaakt van mijn vriendin, en het zijn erg ambetante beestjes als je ze eenmaal hebt kom je er erg moeilijk vanaf, ze maken nestjen in het kanari vogelvoer, misschien een hint als je ze hebt en je wilt er meer zet een open bus met vogelvoer neer binnen een paar dagen zullen er draden in komen waar de kleine larves in kruipen :)

Hier de 2 fotos
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

foto 2
M.Vr.Gr. Harry de Koning

LakeSide

En deze, van 24 febr. dit jaar:


Louis.Boumans

Beste Harry,

Fijn deze foto's want ze tonen wederom Clogmia albipunctata.

Ik ben ook een overzicht aan het maken van deze soort in Belgiƫ, dus ik zou graag de locatie en datum weten!

De larven van motmuggen leven in heel nat substraat, bijv slijm of vervuild water. De dieren in je kanarievoer - als het droog is - moeten beslist iets anders zijn. Ik denk rupsen van echte motten (vlinders), die, net als bijv de kleermotten, zich zonder water kunnen ontwikkelen. Je kunt ze wel uitkweken en een foto daarvan op het nachtvlinder-forum plaatsen, als je de soort wil weten.

groet

Louis.Boumans

#43
Hallo Jaco,

Niek heeft onlangs ook zulke gevlektvleugelige Psychodidae gefotografeerd. Ik vond een beschrijving volgens welke dit wel eens Psychoda erminea zou kunnen zijn. Echte determinatie adhv genitalia.. en ik weet niet zeker of er niet andere soorten zijn met zo'n vlekpatroon.

Ik zal in de komende tijd proberen of ik verzamelde exemplaren met de  :mic  kan identificeren; heb nog geen echt goeie plaatjes van deze soort kunnen vinden.

harry60

CiteerBeste Harry,

Fijn deze foto's want ze tonen wederom Clogmia albipunctata.

Ik ben ook een overzicht aan het maken van deze soort in Belgiƫ, dus ik zou graag de locatie en datum weten!

groet
Ik zal als ik thuis ben de excacte datum zoeken van deze fotos ze zijn gemaakt in 2008 in Tongeren

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning