Psychodidae..

Gestart door javanerkelens, januari 14, 2009, 14:50:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Deze Psychodidae zat tegen het glas aan en een beetje jammer dat het glas niet goed helder was, want als je goed kijkt, dan zie je een grappig genitaal zitten....het lijken wel twee toetertjes waar een draadje uit komt en wat erboven, weer samenkomt.....

Ik heb mij nog niet verdiept in deze mugjes, dus misschien iemand die iets meer weet te vertellen over wat voor soort het zou kunnen zijn....??

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Houi Joke,

ook uit jouw aquarium met aarde? Je zou eens een overzicht moeten maken van alle vliegen/muggen en evt andere beestjes die je uit dit volume grond hebt gehaald!

De motmuggen van Nld zijn zeer slecht bekend. Determinatie gaat traditioneel aan de hand van kenmerken die alleen met een microscoop te zien zijn, vooral mnl genitaliën. Je zou het beest in onderdelen moeten prepareren. Ik ben me er juist een beetje in aan het verdiepen (oei - lastige zin).

Waarschijnlijk zijn sommige soorten ook wel vanaf een foto herkenbaar, maar hiervoor ontbreekt alle documentatie. Voor wat ik er nu over weet, zijn de foto's die je op internet vindt heel vaak onjuist gedetermineerd.

Deze foto lijkt een vrouwtje te tonen, maar zelfs daar ben ik niet helemaal zeker van. Heb je straks ook nog een foto van de bovenkant?

De vorm van de antenneleedjes is ook een belangrijk determinatiekenmerk.

javanerkelens

CiteerJe zou eens een overzicht moeten maken van alle vliegen/muggen en evt andere beestjes die je uit dit volume grond hebt gehaald!

Ik ben het inderdaad inmiddels aan het documenteren.
En ik zal kijken of ik hem van de bovenkant kan fotograferen , maar hij werkt niet mee..... :unsure:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Nu we het toch over Psychodidae hebben, ik ben op zoek naar nog meer Nederlandse en Belgische waarnemingen van Clogmia albipunctata. (Onder de link een mooie foto met een verkeerde naam.)

Ik heb de Psychodidae van waarneming.nl al doorgenomen, en volgens mij behoort 1/4 van de foto's tot deze soort. (O.a. eentje van André, zag ik.)

Deze soort is van oorsprong tropisch maar in Nederland algemeen in gebouwen, vooral badkamers, toiletten en dergelijke. Ik ben een overzicht aan het maken van het voorkomen van deze soort. Dus als je toevallig nog Ned / Belgische exemplaren hebt liggen of foto's, dan bekijk ik ze graag.  

LakeSide

#4
Deze komt uit onze badkamer (van de zomer):


Louis.Boumans

Dat issem!

:P

Heb je-n-em ingevoerd op waarneming.nl ?

Thanks!  

javanerkelens

Ik heb deze nog in de aanbieding en zal ze invoeren, maar is de bovenste ook een Psychodidae...???

Joke
(p.s. en zijn er nog naampjes te vergeven aan de andere....voordat ik ze invoer als Psychodidae sp...?)
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

en zijn deze twee dezelfde of niet...??
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Citeeris de bovenste ook een Psychodidae...???
De bovenste is erg kaal, maar inderdaad, lijkt verder op Psychodidae. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik weet nog heel weinig van deze familie.

De onderste twee met getekende vleugels (mooi hè?) zijn zo verschillend getekend, dat ik denk dat het wel verschillende soorten zijn. De determinatieliteratuur beeldt eigenlijk alleen genitaliën en andere onthaarde onderdelen af. Dus wie de soorten niet al heel goed kent kan onmogelijk een naam vinden bij een plaatje. Wat je op internet ziet aan benoemde plaatjes is meestal van zeer twijfelachtige betrouwbaarheid.

De oplossing: gefotografeerde vliegjes verzamelen, liefst in aantal en ook mannetjes, en dan ontharen (in alcohol leggen) en proberen te determineren. Iets voor als ik met de VUT ben  <_<  (dat zal tegen die tijd niet meer bestaan ..)

Op diptera.info weten ze missch meer.

javanerkelens

Leuk dat de eerste ook eentje blijkt te zijn, ik zal er komende zomer toch wat meer fotograferen, maar om ze in alcohol te zetten en ontleden.....wat een monnikenwerk, heb nu al problemen met die piepkleine vliegjes.


CiteerIets voor als ik met de VUT ben  <_<  (dat zal tegen die tijd niet meer bestaan ..)

Ach....vliegen en muggen zijn gratis en alcohol gaan we gewoon zelf stoken en we kunnen altijd nog gaan zingen bij Albert Heijn op de hoek......krijgen we vanzelf etenswaren om alstjeblieft weg te gaan..... :gap:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Ik heb de mijne net ingevoerd op wrnm.nl. Foto was van 4 oktober 2007 (dus niet van deze zomer :D). Ik zal er dit jaar extra opletten wanneer ze er zitten en ze ook gelijk invoeren.  

LakeSide

Kheb er nog 1! of toch niet?


Louis.Boumans

#12
Zo van opzij gefotografeerd zijn de stippen niet te zien.. maar als deze uit dezelfde badkamer komt als die van 18 januari, zal het ook wel Clogmia albipunctata zijn! Ik zie ook niets wat op het tegendeel wijst.

Als deze van een andere locatie komt, is het wel interessant om hem ook nog eens van boven te bekijken. (Dan heb ik weer een nwe stip op de kaart ..)

groet, Louis

LakeSide

Zelfde plaats ben ik bang. Maar deze komt van 10 augustus.

Eddy Clerx

Je clubje wordt groter louis...! :D  

Louis.Boumans

CiteerZelfde plaats ben ik bang. Maar deze komt van 10 augustus.
10 augustus 2007?

(of 2008?)

De oudste waarneming uit Nld in mijn lijstje is van 20 april 2006; de noordelijkste Amsterdam.. De oudste Belgische van 2005.


Eddy Clerx

#17
Ik meen me te herinneren dat de G albi. de vluegeltjes vlak heeft staan. die van Joke,  zo te zien, heeft dat niet. Ook deze heeft dat niet. Sarsven  aug 2007

Louis.Boumans

Prachtig beestje hè! We zouden eens een veldgids moeten maken ..maar dat kost een hoop tijd.

David Tempelman

dag allen,
ik heb Clogmia in de soortenlijst erbij gezet. invoeren maar  :D  
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Uhhhhh.....hoe zie ik het verschil nou ook al weer tussen een Clogmia en een andere Psychodidae.

Of kun je stellen dat een Clogmia meesta op de w.c zit....
En alle andere buiten plassen....  :lol:  :P


Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Hehe ..  er heeft zich in nederland nog nooit iemand met Psychodidae beziggehouden, dus  



Ik heb op de thread vliegen - determinatiefouten een lijstje gezet met foto's die volgens mij Clogmia afbeelden.

Ze zijn nogal karakteristiek: relatief groot, vleugels plat, horizontaal boven het achterlijf gehouden, met witte stippen (haarbosjes) aan de vleugelrand en in het midden van de vleugel in een driehoek gerangschikt; verder op 1/3 afstand van de basis ook twee duidelijke donkere stippen (haarbosjes) op de vleugels; deze zijn aan basale zijde wit. Basaal op ader R1 (moet ik checken, missch is het R2) een rij roodachtige haren.

Psychodidae van het genus Psychoda hebben, voor zover ik weet, de vleugels schuin dakvormig over het lichaam, dus min of meer langs het lichaam. De soorten met bont gevlekte vleugens - die relatief veel gefotografeerd worden - worden meestal als Ulomyia of Pericoma aangeduid.
Misschien dat de Sycorax soorten alle kaal zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Maar dat is allemaal nog heel tentatief. Voorlopig zit er voor de andere soorten niets anders op dan eerst fotograferen, dan vangen en ontharen en proberen te determineren..

Eddy Clerx

heb er weer een, (binnenplasser Joke!)
Moet je hem hebben Louis?

Louis.Boumans

Het is wel weer een mooie foto, Eddy! Bedankt.

Dit is ook Clogmia albipunctata. Weer bij jou thuis, binnenshuis, of in het compostvat? Ik vraag me af of deze tropische soort in het compostvat buiten de vorst kan doorstaan... Missch wel als de compost zelf genoeg warmte genereert.

Niek van Wijk

Ik kijk regelmatig in mijn compostvat dat de laatste week weer echt tot leven komt.
Ik heb al wel een paar Psychodidae gezien maar nog niet de C. Albipunctata.
Zodra hij er is zal ik het melden.

Met vriendelijke groet, Niek

Eddy Clerx

Mijn vrouw heeft deze gevangen op het toilet van het verzorgingstehuis waar ze werkt.  :o  :o  

Louis.Boumans

CiteerMijn vrouw heeft deze gevangen op het toilet van het verzorgingstehuis waar ze werkt.  :o  :o
Leuk, dan hebben we een nieuwe stip! Bedankt!

Voeg je het toe aan je waarnemingen op deze site, dan kopieer ik de gegevens daarvan.

Motmuggen in de gezondheidszorg zijn een thema an sich. Zie bijv artikeltje over Brussels ziekenhuis. (Merk op dat deze in eerste instantie niet op soort zijn geïdentificeerd, maar ik heb een sample kunnen krijgen, en idd: Clogmia!) In het Havenziekenhuis in Rotterdam is in 2006 de operatieafdeling een paar dagen gesloten geweest ivm motmuggen die uit de putjes kwamen!

Louis.Boumans

CiteerIk kijk regelmatig in mijn compostvat dat de laatste week weer echt tot leven komt.
Ik heb al wel een paar Psychodidae gezien maar nog niet de C. Albipunctata.
Zodra hij er is zal ik het melden.
Hoi Niek, zonder al te hebberig te willen overkomen ..

Als je wil en tijd hebt, zou je die andere soort in je compostvat ook kunnen fotograferen + verzamelen en een stuk of 10 naar mij sturen in een drupje alcohol > 70% (bijv spiritus).

Psychodidae zijn rottig te determineren, maar bij een gericht onderzoek naar motmuggen in huishoudafval in Berlijn zijn op 5 locaties slechts 6 verschillende soorten gevonden, dus ik heb een redelijk vermoeden wat het zou kunnen zijn.

Op deze manier verkrijgen we van een 2e soort een betrouwbaar gedetermineerde foto. (Wat nog niet inhoudt dat de soort dan van de foto herkenbaar is.)

groet  

Niek van Wijk

#28
Beste Louis,

Wil zeker en tijd lukt ook wel, ik werk nog maar halve weken, als het vandaag blijft regenen zal het dus aan het einde van de week worden. Is blauwe spiritus OK?
Ik heb er nog maar een of twee gezien, een tiental vangen wordt dus moeilijker nu, maar zal binnenkort wel lukken.

Met vriendelijke groeten,
Niek

Zojuist nog even gekeken, niet een gezien, maar het is ook veel kouder vandaag: Ik denk dat we in de buurt van een kritische temperatuur zitten? Ik zie wel veel wintermuggen daar.
Vorig jaar fotografeerde ik deze daar: http://waarneming.nl/waarneming/view/40875853
Wat de foto betreft is daarmee de grens van mijn kunnen wel bereikt, kleinere beestjes lukken me niet zonder spiegelreflex camera en macro lens.

Niek van Wijk

Vond er vandaag weer een paar, alle met dakpanssgwijze gevouwen vleugels: