Hoofdmenu

Ijsvogel

Gestart door Herman van der Klis, januari 14, 2009, 12:19:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tom

CiteerHet zou wel heel zonde zijn als de IJsvogel nu door de vorst weer schaarser wordt nadat hij het de laatste jaren zo goed deed.
Waarom is dit zonde? Dit is toch gewoon een natuurlijk proces? Omdat ze het de laatste jaren zo goed deden hebben ze nu een mooie buffer opgebouwd om deze klap op te vangen.

Tom Zeegers

Vincent Hart

CiteerWaarom is dit zonde? Dit is toch gewoon een natuurlijk proces? Omdat ze het de laatste jaren zo goed deden hebben ze nu een mooie buffer opgebouwd om deze klap op te vangen.

Tom Zeegers
Tja, als de aarde geraakt wordt door een meteoriet en alle leven daarbij uitgeroeid wordt, is dat ook een 'natuurlijk proces'. 'In the greater scheme of things' maakt het allemaal weinig uit natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citeer
CiteerHet zou wel heel zonde zijn als de IJsvogel nu door de vorst weer schaarser wordt nadat hij het de laatste jaren zo goed deed.
Waarom is dit zonde? Dit is toch gewoon een natuurlijk proces? Omdat ze het de laatste jaren zo goed deden hebben ze nu een mooie buffer opgebouwd om deze klap op te vangen.

Tom Zeegers
Daarom is het nog steeds wel erg jammer, zoals zoveel natuurlijke processen voor veel emotie zorgen en dat is ook logisch.
Theo van Veenendaal

JanF

Tijdens de laatste heftige vorstperiode waren wij van 3/1 tm 13/1 in het Lauwersmeergebied. Wat ons opviel was dat lang niet niet alles bevroren was.
Heeft natuurlijk ook met het zilte karakter van het  water aldaar te maken.
Bij rondritjes in de polders NoordWest van dit gebied viel ons op dat bij de slootjes in dit gebied de sloten bijna volledig bevroren waren, maar dat bij elke duiker wel een klein plekje ijsvrij was. Er liet zich een ijsvogel zien die van duiker naar duiker vloog en op elke plek wel even onderdook en in de meeste gevallen toch echt wel met een visje in de snavel boven kwam.
Ook is bekend dat ijvogels voorkeur hebben voor habitats met stromend water. En dat wil ook vaak niet zo snel bevriezen.
Dus hopelijk valt het allemaal wel een beetje mee.  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Herman van der Klis

Vandaag 31/1 ,  7 lokaties bezocht , waar zich het hele jaar door ijsvogels bevinden. Slechts op 1 lokatie (Reeuwijkse plassen) 1 ijsvogel gezien.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Theovanv

Ik heb gister ook mn eerste van dit jaar gezien ;) hemelsbreed nog geen 2km van mn huis.
Theo van Veenendaal

smaab

zie er regelmatig (weer dezelfde als vorig jaar?) een in zwolle. Heb haar vanmorgen gefotografeerd, ga morgenvoor betere foto;s. Bij het laatste stuk open water dichtbij blaffende honden.
RSmabers

wilma_s

sinds de herfst hebben we voor het eerst 1 ijsvogeltje die ik nu  al een paar weken niet gezien heb :(  ik vrees het ergste.....

teunvankessel

IJsvogels komen er wel weer bovenop hoor! ik maak me veel meer zorgen over Roerdompen!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

JohanvantBosch

CiteerIJsvogels komen er wel weer bovenop hoor! ik maak me veel meer zorgen over Roerdompen!
Normaal gesproken zou ik dat ook hebben, maar omdat het aantal waarnemingen van roerdomp redelijk hoog blijft, heb ik het gevoel dat ze de vorst aardig zijn doorgekomen....

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat roerdomp nu extra in het zicht moet komen omdat hij anders geen voer heeft, en daardoor meer wordt waargenomen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Diana Lakerveld

CiteerIJsvogels komen er wel weer bovenop hoor! ik maak me veel meer zorgen over Roerdompen!
Vandaag heb ik in castricum 5 roerdompen gezien! Vond ik  :duim:  

JohanvantBosch

Ik begin me ook steeds minder zorgen te maken of de cetti's zangers de winter hebben overleefd. Zie de waarnemingen van vandaag....

http://waarneming.nl/soort/view/237?from=2...1&to=2009-03-11

j.steenbergen

#43
Maar IJsvogels nog steeds mondjesmaat. Hoewel ik bijna dagelijks een stukje langs de Kromme Rijn (Amelisweerd) fiets, heb ik er dit jaar al welgeteld één! Dat was vorig jaar echt anders.
Jeroen Steenbergen

jpk

In het drukke Westland deze week een IJsvogel gespot, dit gebeurd niet zo regelmatig, dus moeten we misschien nog even wachten met conclusies te trekken?
Groeten, Jan Koen

Guus Peterse

Je kunt natuurlijk beter conclusies trekken uit dagelijks langs de Kromme Rijn fietsen dan uit één incidentele waarneming in het Westland.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

michel.wissink

Vanavond werd ook in het RTL 4 nieuws gemeld dat volgens tellingen 'de helft van de ijsvogels' de winter niet zou hebben overleefd. Helaas geen bronvermelding...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

frankmeer

#47
Zie ook pagina 121 van NOS Teletekst.
Was ook op de radio en in De Wereld Draait Door.
Frank van der Meer

Pim

#48
Ik denk dat het niet te vroeg is om conclusies te trekken.

Deze winter was desastreus voor de ijsvogelpopulatie.

Binnen een paar jaar kan de populatie deze klap wellicht al opvangen.

Ik mis ze wel! Ik had er vorige jaren tijdens een fietstocht vaak >10.

In 2006 heb ik op Waarneming.nl van januari t/m maart 42 ijsvogels ingevoerd.

In 2007 heb ik er van januari t/m maart 114 ingevoerd.

In 2008 heb ik er van januari t/m maart 36 ingevoerd.

In 2009 heb ik er vanaf januari t/m 16 maart 5 in kunnen voeren!!

Dat is echt duidelijk minder dus.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

dupont

CiteerIk denk dat het niet te vroeg is om conclusies te trekken.

Deze winter was desastreus voor de ijsvogelpopulatie.

Binnen een paar jaar kan de populatie deze klap wellicht al opvangen.

Ik mis ze wel! Ik had er vorige jaren tijdens een fietstocht vaak >10.

In 2006 heb ik op Waarneming.nl van januari t/m maart 42 ijsvogels ingevoerd.

In 2007 heb ik er van januari t/m maart 114 ingevoerd.

In 2008 heb ik er van januari t/m maart 36 ingevoerd.

In 2009 heb ik er vanaf januari t/m 16 maart 5 in kunnen voeren!!

Dat is echt duidelijk minder dus.
Duidelijke informatie! Wel jammer want de IJsvogel is vaak de krent in de pap bij een dagje vogelen!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

j.steenbergen

Maar gelukkig, fort Rhijnauwen had er vanmiddag dan toch weer 's ééntje! Ik vraag me af hoe lang het duurt voor vrijgekomen plaatsen weer worden opgevuld.  
Jeroen Steenbergen

Theovanv

Ik heb er ook nog maar eentje dit jaar, vorig jaar had ik 13 unieke exemplaren. En ik hoor van meer mensen dat het op hun vaste IJsvogelplekken rustig is.  
Theo van Veenendaal

Maico Weites

Alweer 2 bezette nesten gevonden, maar het meer waar ze aan liggen bevriest ook niet zo snel (stroming van zandzuiger en 20+ meter diep)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

pia zz

gisteravond op het nieuws, ijsvogelstand gehalveerd volgens vele waarnemingen die waren binnengekomen, vraag me niet waar, verder geen informatie.
  groet Pia.

Herman van der Klis

#54
CiteerMaar gelukkig, fort Rhijnauwen had er vanmiddag dan toch weer 's ééntje! Ik vraag me af hoe lang het duurt voor vrijgekomen plaatsen weer worden opgevuld.
Even terug in de tijd.
De laatste tamelijk strenge winter was in 1997. Pak weg ruim 10 jaar geleden. Deze winter strekte zich duidelijhk over een groter deel van ons land uit dan deze winter. Er kon dit jaar in het noorden van het land geen toertochten uitgezet worden , omdat het onvoldoende gevroren had.
De ijsvogelstand die toen ook behoorlijk gedecimeerd was , heeft zich binnen 6 a 8 jaar nadien behoorlijk hersteld .
Nu het dit jaar niet overal op grote schaal heeft gewinterd , verwacht ik dat we binnen  5 a 6 jaar weer een goede populatie in andere delen van ons land zullen zien.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jeroen Nagtegaal

Zelf heb ik nog geen enkele Grote Gele kwik dit jaar... Ijsvogel ook maar 2..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

J&L

Hier in Enkhuizen zit het vrouwtje er gelukkig nog steeds.
Vist in de havens en IJsselmeer deze waren niet dichtgevroren vandaar.
Ik hoop dat er dit jaar wel een mannetje bij komt.

thomas90

Ik heb er gister nog één zien vliegen in de buurt van Bilthoven (Utrecht).
Vrij noordelijk voor de Ijsvogel volgens mij.  
Groeten,

Herman van der Klis

CiteerIk heb er gister nog één zien vliegen in de buurt van Bilthoven (Utrecht).
Vrij noordelijk voor de Ijsvogel volgens mij.
Ik zou eerder zeggen . Vrij zuidelijk juist.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis