Hoofdmenu

Ijsvogel

Gestart door Herman van der Klis, januari 14, 2009, 12:19:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Herman van der Klis

Wellicht een interessante vraag ,hoeveel van  onze ijsvogels  deze tamelijk strenge vorstperiode hebben overleefd. De afgelopen 12 jaar is onze broedvogelpopulatie behoorlijk gestegen vooral in  het westen van ons land.
Ik heb het idee dat nu ook de randen van de diepere plassen , die doorgaans niet zo snel dichtvriezen , ook nu vele meters van de kant zijn dichtgevroren geweest.
Vele wakken die open gebleven zijn door zwanen en eenden bieden weinig vismogelijkheden voor de ijsvogel vanwege het zeer troebele water.
Ik ben benieuwd of er nog veel waarnemingen van ijsvogels te melden zijn.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Tim Asbreuk

Zowel bij mij thuis als in mijn BMP gebied niks meer gezien. Zat vroeger op beide locaties een paartje. Misschien komen ze nog terug. Ik ben wel heel erg benieuwd naar de aankomende broedvogel cijfers. Ook bij soorten als blauwe reiger.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

BWoets

#2
Maandag nog 5 ijsvogels gezien.. maargoed hier heeft het ook amper gevroren t.o.v. de rest van het land!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

carel

Het heeft hier in het zuiden toch behoorlijk gevroren
maar opvallend genoeg waren er nog diverse slootjes open, door stroming in het water
daar waar het open was zaten ook ijsvogels
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

GijsB

nog blauwe reigers genoeg hier, alleen nog geen ijsvogel gezien
Gijs

firecrest

In de Amsterdamse Waterleidingduinen wordt het water rondgepompt dus is er geen ijs. Hier werden de afgelopen dagen veel IJsvogels waargenomen.

maartenwielstra

Wij hebben jaarrond(?) een paartje thuis. Het vrouwtje was tijdens de vorst zeer tam (op 3 meter afstand van ons en vervelende blaffende honden vissend in laatste restje niet bevroren water). Ze bleef steeds seconden lang in het ijswater liggen na de vangst van een visje.  Het mannetje was nog zeer schuw. Ik ben bang dat het vrouwtje er geweest is nu (alleen nog het mannetje gezien na de vorst).

Folkert Jan

zondag op texel nog 1 aan de waddenzee :D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

Hier in de Biesbosch, met de grootste populatie in het land, lijkt het met de schade mee te vallen.
Toch is het moeilijk in te schatten wat we kwijt zijn, het is beter te wachten tot het broedseizoen.
Ijsvogels zwerven namelijk flink uit en trekken voor een deel ook weg. Hier zie je ijsvogels nu op andere plekken dan in november. Er worden er trouwens gelukkig weinig dood gevonden.
Maar nogmaals, met een telling van watervogels net achter de rug/ onderweg, het valt nu nog mee.
Groets Theo Muusse

Date Lutterop

Gisteren nog 1 gemeld gekregen bij tuinvijver in Winneweer, Groningen.  

Groet,

Date


jankees

Bij strenge vorst trekken ijsvogels naar gebieden waar het minder streng vriest en dus meer open water is. Ook worden ze dan meer bij brak water gezien. Uiteraard zullen er wel een aantal zijn gestorven maar dat zal in de komende broedperiode wel weer worden hersteld.  

Herman van der Klis

#11
CiteerBij strenge vorst trekken ijsvogels naar gebieden waar het minder streng vriest en dus meer open water is. Ook worden ze dan meer bij brak water gezien. Uiteraard zullen er wel een aantal zijn gestorven maar dat zal in de komende broedperiode wel weer worden hersteld.
Dat is nog nooit gebleken uit een onderzoek. Ijsvogels trekken nooit ver weg omdat hun aktieradius te beperkt is. Wel gaan  lokale individuen op zoek naar open gelegen wateren in de buurt. Duurt de winter te lang dan vriezen  deze laatste visplekken ook dicht en dan sterven ze bij bosjes. Getuige de winter van 1962/63 .  Het is dus duidelijk niet zo dat exemplaren uit het veenweide gebied ( Utrecht en  Zd-Holland ) net als kievitten zomaar even naar het zuid-westen ( Zeeland-Vlaanderen West-Frankrijk) vliegen op zoek naar open wateren. Uit alle strenge winterts in het verleden is gebleken dat iedere keer de populaties behoorlijke klappen krijgen , zo erg, dat het vele jaren duurt voordat de populatie weer op het oude peil is gekomen.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

michel.wissink

CiteerBij strenge vorst trekken ijsvogels naar gebieden waar het minder streng vriest en dus meer open water is. Ook worden ze dan meer bij brak water gezien. Uiteraard zullen er wel een aantal zijn gestorven maar dat zal in de komende broedperiode wel weer worden hersteld.
De afgelopen vorstperiode is wel een hardnekkige geweest. Ik vrees dan ook dat de dip in het aantal vrij diep zal zijn en het herstel langer dan 1 broedseizoen zal duren. Niet op basis van kennis, maar ik ben er gewoon bang voor.
Vlak voor de strenge vorst heb ik meerdere waarnemingen gedaan; ik zal in het vroege voorjaar op dezelfde plek nog eens posten.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

theomuusse

De schade is helaas toch aanzienlijk!
Bij de watervogeltelling in december zaten we nog rond de 50, nu zijn het er nog 8....

Theo

firecrest

CiteerDe schade is helaas toch aanzienlijk!
Bij de watervogeltelling in december zaten we nog rond de 50, nu zijn het er nog 8....

Theo
Over welk gebied gaat het?
Kan het niet zijn dat een deel van de IJsvogels naar het zuiden is getrokken?

Jeroen Nagtegaal

Er zijn pas 3 dode ijsvogels gevonden... Ik verwacht gewoon dat ze (zeker hier) vertrokken zijn naar de visrijke beken (in de bossen) die niet dicht geweest zijn
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

CiteerEr zijn pas 3 dode ijsvogels gevonden... Ik verwacht gewoon dat ze (zeker hier) vertrokken zijn naar de visrijke beken (in de bossen) die niet dicht geweest zijn
Lijkt me geen sterkte graadmeter Jeroen, dat er 3 IJsvogels zijn gevonden, dat dat iets zegt over de schade aan de populatie. Ik denk dat de aantallen van Theo wel degelijk iets zeggen!
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

#17
Ik ben en blijf voorlopig nog steeds van mening dat beesten gewoon zich lokaal verplaatst hebben naar visrijkere gebieden, en naar plekken onder bruggen en viaducten, er hadden toch wel meer dan 3 dode ijsvogels. Vorig jaar zijn er 18 beesten ingevoerd als Verkeersslachtoffer of vondst.

Hier zijn momenteel nog de maasplassen geheel dichtgevroren op de bruggen na, maar ze kunnen zich vast goed redden op de kanalen en rivieren.

We kunnen mensen nu wel gaan oproepen om extra te gaan invoeren, maard at zal dan een xtra vertekend beeld geven. gewoon laten rusten en we zien wel waar we uitkomen komend broedseizoen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

DanielS

Ik had hier in Groningen 2 IJsvogels bij een klein slootje die nog open was, terwijl ik hier nog nooit een eerder had gezien, en ik kom er elke dag langs op weg naar school.
Daniel

jaapo

In elke koudere winter komen er ijsvogels om. En weerkundigen houden rekening met nog een vorstperiode, dus het zal niet meevallen. Ijsvogels trekken niet echt weg, maar blijven in de buurt van hun territorium. Als er open water is, moet er ook nog vis zitten, anders wordt het nog moeilijk. Door een reeks zachte winters is de broedpopulatie behoorlijk opgelopen, maar zal in het komende seizoen waarschijnlijk behoorlijk afgenomen zijn.
Jaap Oskam, De Bilt

Tinok

zie:
http://waarneming.nl/presentie.php?datum_v...nterval=w&akt=A

vooral de bijdrage van de kerstvakantie is aardig goed te zien. Hoe het verder gaat is met deze link nog niet helemaal duidelijk maar het geeft wel een aardig beeld.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Vincent Hart

Nog even over het idee dat ijsvogels tijdens vorstperiodes meer naar brak/zout water trokken: Ik dacht dat ze dat ueberhaupt 's winters deden? Niet afhankelijk van temperatuur/dichtgevroren water dus, maar om een andere reden (meer vis en/of groter winterterritorium bv). Ik zag een aantal jaar geleden rond Kerst een (trouwens zeer tamme) ijsvogel op de basaltblokken van een 10m lang piertje aan de westkust van uiterst zuidelijk Italie. Het was daar toen dagelijks rond de twintig graden...

Als je het presentieverloop dat Tinok geeft bekijkt, zie je mijnsinziens geen (grote) 'rush naar de kust' bij het inzetten van de vorst. Ook in november zitten er al behoorlijke aantallen langs de kust. Als je het linkje van Tinok naast http://waarneming.nl/presentie.php?datum_v...nterval=w&akt=A legt, zie je wel een duidelijk verschil: Er zijn vrijwel geen waarnemingen aan de kust...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan v.H.

CiteerIk had hier in Groningen 2 IJsvogels bij een klein slootje die nog open was, terwijl ik hier nog nooit een eerder had gezien, en ik kom er elke dag langs op weg naar school.
Ik kwam ze vorige week ook opeens tegen langs kleine slootjes, zelfs bij een met ijs. Ik denk dat in het broedgebied te weinig voedsel te vinden is, waardoor ze bij slootjes terecht komen.

martinharskamp

Citeer
CiteerIk had hier in Groningen 2 IJsvogels bij een klein slootje die nog open was, terwijl ik hier nog nooit een eerder had gezien, en ik kom er elke dag langs op weg naar school.
Ik kwam ze vorige week ook opeens tegen langs kleine slootjes, zelfs bij een met ijs. Ik denk dat in het broedgebied te weinig voedsel te vinden is, waardoor ze bij slootjes terecht komen.
Huh? Ik verwacht weinig IJsvogels in een broedgebied zónder slootjes!

BWoets

CiteerNog even over het idee dat ijsvogels tijdens vorstperiodes meer naar brak/zout water trokken: Ik dacht dat ze dat ueberhaupt 's winters deden? Niet afhankelijk van temperatuur/dichtgevroren water dus, maar om een andere reden (meer vis en/of groter winterterritorium bv). Ik zag een aantal jaar geleden rond Kerst een (trouwens zeer tamme) ijsvogel op de basaltblokken van een 10m lang piertje aan de westkust van uiterst zuidelijk Italie. Het was daar toen dagelijks rond de twintig graden...

Als je het presentieverloop dat Tinok geeft bekijkt, zie je mijnsinziens geen (grote) 'rush naar de kust' bij het inzetten van de vorst. Ook in november zitten er al behoorlijke aantallen langs de kust. Als je het linkje van Tinok naast http://waarneming.nl/presentie.php?datum_v...nterval=w&akt=A legt, zie je wel een duidelijk verschil: Er zijn vrijwel geen waarnemingen aan de kust...
Dat klopt, IJsvogels zitten de hele winter zowel bij zout, brak als zout water.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Tim de Boer

ik dacht dat degene die ik vaak bij mij in de tuin dood was, had hem al een maand of vier niet gezien, maar gister zag er maarliefst 2 in de tuin!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

frankneijts

Hoewel het al geruime tijd dooit is deze Roerdomp waarschijnlijk toch nog het slachtoffer van de vorstperiode geworden: het dier was werkelijk broodmager (vandaag, Ringselven Budel-Dorplein).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

CiteerHoewel het al geruime tijd dooit is deze Roerdomp waarschijnlijk toch nog het slachtoffer van de vorstperiode geworden: het dier was werkelijk broodmager (vandaag, Ringselven Budel-Dorplein).
Hij lijkt dood Frank....
M.v.g., Justin Jansen


Theovanv

Het zou wel heel zonde zijn als de IJsvogel nu door de vorst weer schaarser wordt nadat hij het de laatste jaren zo goed deed. Ik heb al aardig gezocht, maar ben er nog geeneen tegengekomen, zelfs niet in de nog open watertjes waar veel andere plassen en sloten dicht zijn gevroren. Maar misschien komt dit ook omdat ze nu meer zwerven.
Theo van Veenendaal

theomuusse

De ijsvogels zijn hier in de Biesbosch makkelijk op 1 hand te tellen.
Dat betekent dat er hopelijk heel veel toch zijn weggetrokken!

Theo