Amsterdamse waterleidingduinen

Gestart door Pim, januari 14, 2005, 19:21:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Na een slaapdienst (rare benaming eigenlijk je werkt toch het grootste gedeelte ervan maar dit terzijde) nog even via de Zandvoortselaan (Zandvoort-Noord Holland) de gelijknamige ingang van de Amsterdamse waterleidingduinen ingelopen. Eerst bij het pannenkoekenhuis een natuurkaart Noord-Holland gekocht, dan hoef ik niet elke keer een los kaartje te kopen voor de Amsterdamse waterleidingduinen, Noordhollands duinreservaat en de Kennemerduinen. Zo'n kaart kost ongeveer 13 euro en dat haal ik er meestal met gemak uit.

Eindelijk liet de winter zich weer eens van zijn goede kant zien, een dalende temperatuur bij een stralende blauwe lucht. Vlakbij de ingang foerageerden op een duintop zeven damherten. Het waren allen mannetjes, maar er was wel duidelijk sprake van leeftijdsverschil. Drie droegen een zeer fors gewei en de anderen slechts een beteuterend exemplaar (meer kleine stokjes). De drie met groot gewei waren ook een stuk forser en zullen zeer in de smaak vallen bij de hindes in het gebied. Vaker kom ik grote groepen vrouwtjes (hindes) damherten tegen en enkele solitaire heren. Bij de brug en het naastgelegen kunstmatige watervalletje vloog een grote gele kwikstaart op die aan de overkant aan de kant van het kanaal ging zitten. In de bomen slechts enkele kramsvogels, bij zwaarder winterweer kun je wel honderden exemplaren tellen.

lees verder op:

onderstaande link

groetjes,

Pim ;)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Zwaaneveld

Leuk verslag, Pim. Zelf loop ik ook vaak rond in de AW duinen en zit ook regelmatig in die hut. Wellicht komen we er elkaar nog weleens tegen.
Ik had vandaag trouwens een fraaie Klapekster op het Palmveld in de AWD, maar dat is nog een heel stukje zuidelijker.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Pim

Ja zag die klapekster van je al tussen de waarnemingen staan. Helaas was ik te moe om helemaal vanaf Zandvoort naar die hoek van het gebied te wandelen en heb ik me beperkt tot de route zandvoortselaan-de oase.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl