Hoofdmenu

Vuurzwam?

Gestart door alphonsius, januari 13, 2009, 22:28:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Loop er regelmatig langs maar zag hem vandaag pas voor het eerst, doet mij denken aan een vuurzwam.

Maar weet niet zeker gezien de onderkant?
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Onderkant
Met vriendelijke groet, Alfons.

Ismael

Hallo Alfons

dit is geen vuurzwam (die heeft porien) deze heeft lamelachtige structuren. Zo aan de kleurschakering te zien is het de geelbruine plaatjeshoutzwam (gloeophyllum sepiarium) Heb je er toevallig een stukje afgehaald? Als de basis wat geelviltig is dan is het waarschijnlijk de sparrenplaatjeshoutzwam (G. abietum)
Groeten Ismaël Wind

alphonsius

CiteerHallo Alfons

dit is geen vuurzwam (die heeft porien) deze heeft lamelachtige structuren. Zo aan de kleurschakering te zien is het de geelbruine plaatjeshoutzwam (gloeophyllum sepiarium) Heb je er toevallig een stukje afgehaald? Als de basis wat geelviltig is dan is het waarschijnlijk de sparrenplaatjeshoutzwam (G. abietum)
Hallo Ismael,

Daarom twijfelde ik al aan de vuurzwam, zodra ik in de gelegenheid ben zal ik er een stukje afhalen zoals jij voorstelt.
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Nog even een nieuwe foto gemaakt ziet er al anders uit na  droging,
maar twijfel nog steeds wat het nu kan Zijn.
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Detail opname (vergroot)
Met vriendelijke groet, Alfons.

Ismael

Het is zeker een gloeophyllum. Ik heb even de boeken niet bij de hand maar ik denk toch dat het de geelbruine plaatjeshoutzwam is. Dat heeft dacht ik te maken met de doolhofstructuur, de sparrenplaatjeshoutzwam heeft dat niet zo sterk. Kom er op terug
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Zo even gekeken wat een mooi verschil is met de spaarenplaatjeshoutzwam. De geelbruine vlekt bruin bij druk, lijkt het geval bij de jouwe. De geelbruine heeft een labyrinthachtige structuur en de sparren een grovere (meer uit elkaar staand) lamelstructuur. De jouwe duidelijk de labyrinth structuur en niet ver uitelkaar staand. Dus ik zou zeggen de geelbruine plaatjeshoutzwam
Groeten Ismaël Wind

alphonsius

CiteerZo even gekeken wat een mooi verschil is met de spaarenplaatjeshoutzwam. De geelbruine vlekt bruin bij druk, lijkt het geval bij de jouwe. De geelbruine heeft een labyrinthachtige structuur en de sparren een grovere (meer uit elkaar staand) lamelstructuur. De jouwe duidelijk de labyrinth structuur en niet ver uitelkaar staand. Dus ik zou zeggen de geelbruine plaatjeshoutzwam
Hallo Ismael,

Case closed, klopt helemaal volgens mij, vind ook veel gelijkende plaatjes als ik zoek op gloeophyllum sepiarium.

By the way waar staat dat allemaal?

Bedankt

Met vriendelijke groet, Alfons.

Ismael

het laatste verhaaltje staat "gewoon" in de gerhardt, de grote paddenstoelengids voor onderweg. Als je die niet hebt, aanschaffen!
Groeten Ismaël Wind