Hybride tafeleend x ?

Gestart door ringenaldus, januari 12, 2009, 09:46:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

ringenaldus

Hallo,

Ik heb een eend gezien die lijkt op een hybride van een tafeleend met nog iets, zie deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/41462505
Heeft iemand enig idee wat dit voor hybride is?

Hartelijk dank,
Petra Ringenaldus


peterv

Volgens mij geen hybride maar een vrouw Amerikaanse tafeleend. Vergelijk met foto op onderstaande link.

www.fermeklassique.com/.../Canvasback_Female.jpg


groet, Peter
Peter Venema

Jan Harteman

#3
CiteerVolgens mij geen hybride maar een vrouw Amerikaanse tafeleend. Vergelijk met foto op onderstaande link.
Dat is het sowieso niet (je bedoeld Aythya americana?), het komt dan nog eerder in de buurt van de woerd dan de vrouw.
Maar ik zou ook zeggen dat het een Tafeleend is met een wat verdunde kleur (zie borst, kop, staart en rompkleuren).

peterv

#4
Nee, ik bedoel Aythya valisineria (Canvasback). Die staat afgebeeld in die Franse website met "exotische" watervogels.

De vrouwtjes van die soort zijn nogal variabel, sommige meer bruin op de rug, andere behoorlijk grijs. Ze hebben wel dezelfde bruine borst en stuit als op de foto waar het nu om ging.

Overigens, jammer dat er maar 1 foto is met ook nog eens de snavel half in het water, dat maakt het moeilijker om tot een goed oordeel te komen.

groet, Peter
Peter Venema