Hoofdmenu

DIT KAN ECHT NOOIT!

Gestart door maartenwielstra, januari 12, 2009, 17:08:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

#30
Citeer
Citeer
CiteerEen van mijn eerste meldingen was in het voorjaar 2008
Boerenzwaluwen aan de Ooybanddijk.
Mijn waarneming werd meteen onderuit gehaald op een manier dat ik weer aan mijzelf ging twijfelen.
Voor boerenzwaluwen zou het te vroeg zijn, dus het moesten huiszwaluwen zijn.
Toch meende ik zeker de roodbruine koptekening had gezien.
Kreeg de zelfde dag nog een mailtje van een vogelaar dat hij ongeveer 10 min. later 5 km verder naar Millingen ook een groepje boerenzwaluwen had gezien.
Hij schreef erbij laat het maar zo, want als de heren zeggen huiszwaluw blijft  het huiszwaluw.
Ik heb daarna nooit meer iets ingevooerd.
Alleen nog op mijn eigen lijstje.
Groeten Frans.
Heel herkenbaar en daarom staan er ook geen waarnemingen achter mijn naam.
Ik heb ook ooit eens iets ingevoerd, dit werd door de Cie direct afgezaagd omdat de wijze heren die een paar kilometer zuidelijker aan de kust zaten niet hadden gezien wat ik heb gezien. Dus kon het het niet bestond het niet en had ik het helemaal verkeerd gezien samen met 6 anderen. En beginnen nou 6 slechtzienden tegen de wijze heren, helemaal niets toch.
Jullie laten je wel heel makkelijk in de slachtofferrol duwen. Een beetje meer ballen mag wel, of krijg je in het echte leven (je weet wel: daar waar het niet om vogeltjes draait) ook alles zomaar in je schoot geworpen?
eens met Jaap

Ik ben nog niet zo lang geleden flink tegen een admin aangelopen, waarbij ik ondanks een knaagstemmetje en een te grote waffel mijn ongelijk heb toegegeven (jaja f*%ing  G@$rvalk met Bram). ik heb het nog lang niet verwerkt, maar ik kan ermee leven inmiddels ;)
Ik heb een aantal jaren geleden ook wel eens een strijd gevoerd met een admin over een waarneming, die heb ik met succes ingediend bij de CDNA waarna ook waarneming m accepteerde.
Zo gaat t, net als in het leven zeg maar. niet bang zijn voor kritische vragen en die moet je zelf ook stellen.

Los daarvan ben ik het ook met Marijn eens. Ik heb studenten ook altijd voorgehouden dat domme vragen niet bestaan, domme antwoorden wel.

Dat loopt hier ook een beetje door elkaar. Een beginner die bij een foto van een halsbandparkiet vraagt of het een groene bijeneter is krijgt geduldiger antwoord dan een beginner die bij een halsbandparkiet een groene bijeneter claimt...

Het roept wel herinneringen op aan geweldige topics in de afgelopen jaren (kuifpapegaaiduiker, klapekster...)
groet!
Gert Veurink



Inge van der Wulp

CiteerVoor deelenmers aan dit topic (ook andere trouwens) kom naar de DB-dag en luister en huiver bij het volgende onderwerp:
Citeer12.00-12.45 uur De psychologie van de foute determinatie door Wim Wiegant en Wim Janssen. Met aandacht voor bekende gevallen van verkeerd gedetermineerde zeldzame soorten.
Er zal een wereld voor jullie open gaan, vele lijsten zullen korter worden ....?
Maar de claims op waarneming.nl zullen nooit vergaan.  :P
Ik zal er zijn hoor en verheug me er al op. Misschien nog wel leuker dan het jaaroverzicht van vorig jaar  :lol:

Is er weer een mistery bird compitite? Eens kijken wat we daar allemaal voor zeldzame soorten in kunnen herkennen :)  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

frankmeer

#32
CiteerEen van mijn eerste meldingen was in het voorjaar 2008
Boerenzwaluwen aan de Ooybanddijk.
Mijn waarneming werd meteen onderuit gehaald op een manier dat ik weer aan mijzelf ging twijfelen.
Voor boerenzwaluwen zou het te vroeg zijn, dus het moesten huiszwaluwen zijn.
Toch meende ik zeker de roodbruine koptekening had gezien.
Kreeg de zelfde dag nog een mailtje van een vogelaar dat hij ongeveer 10 min. later 5 km verder naar Millingen ook een groepje boerenzwaluwen had gezien.
Hij schreef erbij laat het maar zo, want als de heren zeggen huiszwaluw blijft  het huiszwaluw.
Ik heb daarna nooit meer iets ingevooerd.
Alleen nog op mijn eigen lijstje.
Groeten Frans.
Hoi Frans,
http://waarneming.nl/waarneming/view/3886957
Is dit de bewuste waarneming?
Waar wordt er gezegd dat het voor Boerenzwaluwen te vroeg zou zijn, en het dus wel Huiszwaluwen moesten zijn?
Frank van der Meer

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Certhia

#34
Citeer
CiteerEen van mijn eerste meldingen was in het voorjaar 2008
Boerenzwaluwen aan de Ooybanddijk.
Mijn waarneming werd meteen onderuit gehaald op een manier dat ik weer aan mijzelf ging twijfelen.
Voor boerenzwaluwen zou het te vroeg zijn, dus het moesten huiszwaluwen zijn.
Toch meende ik zeker de roodbruine koptekening had gezien.
Kreeg de zelfde dag nog een mailtje van een vogelaar dat hij ongeveer 10 min. later 5 km verder naar Millingen ook een groepje boerenzwaluwen had gezien.
Hij schreef erbij laat het maar zo, want als de heren zeggen huiszwaluw blijft  het huiszwaluw.
Ik heb daarna nooit meer iets ingevooerd.
Alleen nog op mijn eigen lijstje.
Groeten Frans.
Hoi Frans,
http://waarneming.nl/waarneming/view/3886957
Is dit de bewuste waarneming?
Waar wordt er gezegd dat het voor Boerenzwaluwen te vroeg zou zijn, en het dus wel Huiszwaluwen moesten zijn?
Lijkt er wel op dat t om deze waarneming gaat en dat zou betekenen dat de vogels eerst als huiszwaluwen ingevoerd zijn geweest. Verbazend eigenlijk als je bedenkt er nu wordt gezegd dat er bruine koptekening gezien zou zijn, dat zou natuurlijk gelijk wijzen op boerenzwaluw.
Ik kan me dan ook niet helemaal aan de indruk ontrekken dat dit een gevalletje van feiten verdraaien is ten nadele van de admin.
Kan niet anders zeggen dat Bob dit toch prima afgehandeld heeft en dat er dan ook weinig op aan te merken valt.

Groet

Marc

frankneijts

"Klok- en klepelwerk" is natuurlijk niet zeldzaam, wèl van de klokkenluider zelf ....  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Als je heel snel een Groenling wilt invoeren, dan komt er als je Groen in hebt getikt als eerste Groen Bijeneter te staan, en je klikt gewoon door en let verder niet op, kun je zo'n fout maken denk ik.

Ideetje om de in te voeren soorten opnieuw in te delen?
Dus als je Groen in tikt. Dat je eerst algemene soorten krijgt en daarna Zeldzame, en onderaan de escapes?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

CiteerAls je heel snel een Groenling wilt invoeren, dan komt er als je Groen in hebt getikt als eerste Groen Bijeneter te staan, en je klikt gewoon door en let verder niet op, kun je zo'n fout maken denk ik.

Ideetje om de in te voeren soorten opnieuw in te delen?
Dus als je Groen in tikt. Dat je eerst algemene soorten krijgt en daarna Zeldzame, en onderaan de escapes?
"Groene bijeneter is een zeldzame soort, weet u zeker dat dit de soort is die u hebt gezien?" ;)

Niettemin geen onaardig voorstel denk ik.
groet!
Gert Veurink



Folkert Jan

CiteerVoor alle duidelijkheid: Iedereen moet vooral invoeren wat hij denkt dat hij gezien heeft. Belachelijk is een waarneming nooit (of hij moet bewust verkeerd in gevoerd worden). Volgens mij doen de admins een prima job met het controleren van onwaarschijnlijke waarnemingen.
Ik vraag me alleen af wat het nut is van een topic als deze. Admins wijzen op onwaarschijnlijke waarnemingen kan al in "foutieve determinaties". De (sub)titel van dit topic geeft bij mij toch een beetje het idee van leedvermaak (ook al is dat misschien niet echt zo bedoeld).

Om beginnende vogelaars niet te ontmoedigen zou ik dus zeggen, laat dit topic achterwege, geef onwaarschijnlijke claims (zonder voldoende info) aan in foutieve determinaties en de wat beter gedocumenteerde claims in "zeldzaamheden in Nederland".

Over wanneer je een beginnende vogelaar ben:

Ooit las ik in een column dat er drie verschillende typen vogelaar zijn.
1: de beginnende vogelaar. Deze wordt niet gehinderd door enige vorm van kennis (zeker niet over het voorkomen van een vogel), kijkt in z'n boekje welk plaatje het meeste overeenkomt met de door hem/haar geziene vogel en plakt die naam erop. Dit alles zonder te kijken of het misschien een super zeldzame vogel is. Dit type vogelaars zien dan ook enorm veel soorten, inclusief vele zeldzaamheden...
2: de wat meer gevorderde vogelaars. Deze hebben intussen (door schade en schande?) geleerd dat zeldzame vogels inderdaad zeldzaam zijn en denken deze toch nooit te kunnen zien. Kortom, als ze dan een keer een zeldzaamheid zien, beginnen ze meteen te twijfelen en maken ze er maar een afwijkend "normaal" exemplaar van. Resultaat: zij zien dus bijna geen leuke soorten meer, deze zijn allemaal te zeldzaam namelijk.
3: de experts. Deze vogelaars weten wat zeldzaam is, maar weten intussen ook precies waar ze op moeten letten. Bij het zachtste piepje of de vlugste schim weten ze al welke soort het is, zeldzaam of niet. Deze groep ziet meer soorten dan groep 2, maar wel weer minder dan groep 1.

Ok, er zijn natuurlijk ook veel tussenvormen tussen deze groepen, maar er zit toch wel wat in. En bedenk: volgens mij zijn we allemaal in groep 1 begonnen, laten we deze dus niet afschrikken :)
goed dat je erbij zegt dat er tussenvormen zijn, want ik kan me absoluut niet vinden in 1 van deze groepen.

inderdaad ben ik begonnen als vogelaar 1 en keek ik gewoon in de anwb wat er op leek, maar al vrij snel ging ik kijken naar het voorkomen van de vogel etc.

nu weet ik precies welke vogel zeldzaam is en welke niet, maar ben geen expert. eigenlijk groepje 2 dus, alleen ben ik niet bang om op mijn bek te gaan met bijvoorbeeld een dunbekmeeuw die kokmeeuw blijkt te zijn.

ik hoop ooit die expert te worden die zowat alle geluiden kan herkennen en maar een schim van een vogel hoeven te zien om te weten wat het is. dan wordt vogelen nog leuker :D

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

#39
Folkert Jan,
jij bent duidelijk in overgangskleed, ruiend van 1e naar 2e kj (groep).  <_<
Wietze Janse

Folkert Jan

CiteerFolkert Jan,
jij bent duidelijk in overgangskleed, ruiend van 1e naar 2e kj (groep).  <_<
:grin:

maar nee denk het niet :P
heb gewoon afwijkend kleed ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Inge van der Wulp

Dus die Lepelbekstrandloper waarneming van Alwin betekend niet dat ik nu nog even moet gaan tanken??  :lol:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Vincent Hart

:D Hij is alweer weg, denk dat 'lepel' klopte maar de rest niet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Inge van der Wulp

#43
Citeer:D Hij is alweer weg, denk dat 'lepel' klopte maar de rest niet.
Wat is er nog meer met Lepel dan? Lepelaars zijn nu toch wel allemaal in het warme zuiden.

Zou wel leuk geweest zijn hoor! Zeker de discussies die dan hier zouden volgen over hoe de vogel in vredesnaam hier kan geraken :) (zo kort na de DB dag)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Vincent Hart

CiteerWat is er nog meer met Lepel dan? Lepelaars zijn nu toch wel allemaal in het warme zuiden.
Allemaal? Op een klein dorpje na...  ;)
http://waarneming.nl/presentie.php?datum_v...nterval=w&akt=A
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

#45
En deze al helemaal niet :)
http://waarneming.nl/waarneming/view/41594209

Maar misschien staat die Lepelbek nu wel onder embargo :P

Inge van der Wulp

CiteerEn deze al helemaal niet :)
http://waarneming.nl/waarneming/view/41594209

Maar misschien staat die Lepelbek nu wel onder embargo :P
:lol:  Lijkt mij ook een hele logische vergissing hoor dat je daar een Lepelbekstrandloper van maakt. Zeker als je net begint met vogelen zoals Alwin  :gap:

Maar ik ga nu even tanken hoor :)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Alwin

#47
Misschien komen we elkaar bij het tankstation tegen. Moet ook m 'n energiebron weer even bijvullen! Ik heb 'm inderdaad maar snel onder embargo gezet!  ;)

En met een beetje speuren op waarneming.nl kan je heel leuk winterse lepelaars twitchen hoor! Een grutto doet het ook altijd goed  :P  
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Inge van der Wulp

CiteerMisschien komen we elkaar bij het tankstation tegen. Moet ook m 'n energiebron weer even bijvullen! Ik heb 'm inderdaad maar snel onder embargo gezet!  ;)
Dus ik zie je zometeen bij de Zuidpier waar we de Siberische Strandloper gaan vinden  :grin:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

vastenhouw

#49
Dit is wel vreemd:

http://waarneming.nl/waarneming/view/41516704

De foto lijkt 's zomers gemaakt te zijn; het licht komt van boven ipv van een laagstaande winterzon.  's Winters krijg je toch wel andere schaduwen lijkt me.
Ook het gras ziet er nogal zomers uit.
Exif informatie van de foto is helaas niet beschikbaar, dus er is geen harde datum aan te plakken.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen...
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

frankneijts

CiteerDit is wel vreemd:

http://waarneming.nl/waarneming/view/41516704

De foto lijkt 's zomers gemaakt te zijn; het licht komt van boven ipv van een laagstaande winterzon.  's Winters krijg je toch wel andere schaduwen lijkt me.
Ook het gras ziet er nogal zomers uit.
Exif informatie van de foto is helaas niet beschikbaar, dus er is geen harde datum aan te plakken.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen...
Is al besproken hier: geconcludeed wordt dat het gras er in deze tijd prima zó uit kan zien. Doordat de vogel met zijn lichaam bijna de grond raakt zegt de schaduw in dit geval weinig over de zonnestand.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HJDT

Citeer
CiteerDit is wel vreemd:

http://waarneming.nl/waarneming/view/41516704

De foto lijkt 's zomers gemaakt te zijn; het licht komt van boven ipv van een laagstaande winterzon.  's Winters krijg je toch wel andere schaduwen lijkt me.
Ook het gras ziet er nogal zomers uit.
Exif informatie van de foto is helaas niet beschikbaar, dus er is geen harde datum aan te plakken.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen...
Is al besproken hier: geconcludeed wordt dat het gras er in deze tijd prima zó uit kan zien. Doordat de vogel met zijn lichaam bijna de grond raakt zegt de schaduw in dit geval weinig over de zonnestand.
Sterker nog: uit de commentaren bleek dat de vogel wel degelijk op die dag gezien is. Vreemd dat het commentaar "even niet beschikbaar" is. Is dit een storing in de "commentaren-server" ?? Of bewust weg gehaald door een admin ??

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankneijts

Is een technisch probleem Michel, er wordt aan gewerkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

Helaas moet ik nu een eigen megastring hier noteren. Rond 16:00 een keer of 5 een zangstrofe gehoord (op enkele honderden meters afstand) die eng veel op Cirlgors leek (klankrijke i.p.v. droge versie). i.p.v. camera met geluisopname greep ik naar mijn verrekijker. Had ik nu maar...dan kon ik nog net...rondrennen, zoeken en wachten...helemaal niets meer. Hopelijk was het slechts een of andere ontsnapte kanarie, want de komende tijd moet ik veel te veel werken om de boel hier in de gaten te houden. Locatie: thuis, Noordwijkerhout. Te vaag om in te voeren als waarneming. Te moeilijk (en verdacht) om het voor mezelf te houden.

Edwin Russer

CiteerHelaas moet ik nu een eigen megastring hier noteren. Rond 16:00 een keer of 5 een zangstrofe gehoord (op enkele honderden meters afstand) die eng veel op Cirlgors leek (klankrijke i.p.v. droge versie). i.p.v. camera met geluisopname greep ik naar mijn verrekijker. Had ik nu maar...dan kon ik nog net...rondrennen, zoeken en wachten...helemaal niets meer. Hopelijk was het slechts een of andere ontsnapte kanarie, want de komende tijd moet ik veel te veel werken om de boel hier in de gaten te houden. Locatie: thuis, Noordwijkerhout. Te vaag om in te voeren als waarneming. Te moeilijk (en verdacht) om het voor mezelf te houden.
Hee Maarten,

Je kunt 'm toch invoeren met een vraagtekentje. Niet geschoten is altijd mis, toch? En dan uiteraard niet de buksen/geweren meenemen :)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Max Berlijn

Toch maar even checken morgen met een tapje? klinkt eng..

gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

theomuusse

CiteerHelaas moet ik nu een eigen megastring hier noteren. Rond 16:00 een keer of 5 een zangstrofe gehoord (op enkele honderden meters afstand) die eng veel op Cirlgors leek (klankrijke i.p.v. droge versie). i.p.v. camera met geluisopname greep ik naar mijn verrekijker. Had ik nu maar...dan kon ik nog net...rondrennen, zoeken en wachten...helemaal niets meer. Hopelijk was het slechts een of andere ontsnapte kanarie, want de komende tijd moet ik veel te veel werken om de boel hier in de gaten te houden. Locatie: thuis, Noordwijkerhout. Te vaag om in te voeren als waarneming. Te moeilijk (en verdacht) om het voor mezelf te houden.
Vroeger heette dat code 'mogelijk' , misschien nog?

Theo

frankneijts

Zingende Glanskop is misschien iets voor de hand liggender.......?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

Absoluut geen glanskop. Lang niet zo 'zuiver'. Het was echt een eng geluidje (meer dalend in toonhoogte dan opnames). Vorig jaar (toevallig) nog veel cirlgors nageluisterd i.v.m. opname afwijkende braamsluiper (ofzo) die ik toegezonden kreeg.  Ik kon het niet met een gewone Nederlandse soort rijmen. Niet met Geelgors, Braamsluiper, boomleeuwerik, etc. Morgen gaat mijn meisje een oortje in het zijl houden. Mijn schoenmoeke heeft het vandaag ook gehoord en ook zij heeft dezelfde opdracht gekregen. Geluid filmen met camera...Ikzelf ben voor het donker al vertrokken voor werkzaamheden potvershit.

Op het moment dat ik het hoorde checkte ik alles in mijn hoofd af; mobiele telefoon, tvzender, nieuwe vollièrevogel in de wijk, kinderspeeltoestel (??Zeker een vogelgeluid!). Het geluid nooit fysiek kunnen benaderen of localiseren, dus laten we het voorlopig houden bij een gewaagde string until proven otherwise. Dus niet het lef voor vraagtekentjes in verontrustende meldingen.

maartenwielstra

Voor de verveelden en andere sensatiezoekers onder ons; het lange filmpje van mijn vriendin (van vannochtend) liet niet het geluid horen wat ik wilde horen. Ik was zelf 16:30 (grauw, winderig, geen zang) ter plekke, maar niets meer. Morgenochtend heb ik tijd, en het zou mijn (a.s.) kater goed doen het betreffende geluid weer te horen, maar ik zit nu niet in spanning te hopen en te verwachten zeg maar.