Pietermannen

Gestart door Lonnie Bregman, januari 12, 2009, 15:52:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de Kleine en de Grote pieterman? Komt de Grote pieterman ook dicht bij het strand voor?
Ik heb (samen met een hele groep) namelijk een pieterman gevangen met een net tussen het strand en de zandbank. Hij was klein, ongeveer 15 cm.
Kan dit ook een Grote pieterman zijn?

P.S. We hebben hem wel weer teruggegooid, hoor.

Groetjes,

Lonnie
Groeten, Lonnie Bregman

laatvlieger

#1
dat weet ik even niet zo gauw, maar ik weet wel dat je met pietermannen erg voorzichtig moet zijn. Ze hebben een rugvin met giftige vinstralen. Het gif kan heel vervelend zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieterman

Heb je toevallig foto's gemaakt?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Lonnie Bregman

#2
Nee, jammer genoeg niet. Ik had geen fotocamera bij me, maar hij zag er als volgt uit:
- Hij had een soort tijgerprint, alleen dan niet met strepen, maar met lichtbruine vlekken die (volgens mij, want het is best lang geleden) wel donkerder waren dan de rest.
- Zijn gifstekels zaten voor de rugvin en waren zwart.
- Hij was ongeveer 15 cm lang.

Het was 's avonds.

Maar volgens mij kan dit een kleine en een grote pieterman zijn.
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Geen verdere reacties?  :-\
Groeten, Lonnie Bregman

GijsB

ik weet er niet zo heel veel van af, maar gezien het formaat zou ik zeggen kleine, grote wordt tot 40 cm, kleine max 15
Gijs

Lonnie Bregman

Maar wat zijn nou precies de verschillen, behalve de grootte?
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Hé! ik heb net gezien dat de Grote pieterman zeer zeldzaam is geworden ipv vrij algemeen, dan kan ik hem dus wel op zeker zetten ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Date Lutterop

Lijkt me niet dat je op basis van zeldzaam zijn een soort uitsluit. Bovendien moet ook een Grote pieterman eerst klein zijn om groot te worden... Dus kwestie van jammer maar helaas, pieterman spec.

Groet,

Date


Lonnie Bregman

#8
Maar hoe groot is de kans dat het een Grote pieterman was? ik denk net zo groot als de kans dat je een afwijkende grote pieterman ziet en je daardoor denkt dat het een kleine is, en dan meld je hem ook gewoon als zeker.
En als je een aalscholver ziet vliegen, zet je hem ook niet op onzeker, omdat het ook een kuif- of dwergaalscholver kan zijn.
Groeten, Lonnie Bregman

Date Lutterop

Sorry, maar ik dacht dat je wilde weten of het een grote of kleine was. Maar je wist het antwoord op je vraag dus al.

Groet,

Date


Lonnie Bregman

Ja, nu ik heb gezien dat de Grote pieterman zeer zeldzaam is wel ja ;D
Groeten, Lonnie Bregman

Date Lutterop

Bedenk wel dat ze met deze denkwijze ook zeldzaam blijven...

Groet,

Date


Lonnie Bregman

#12
Daar heb je wel gelijk in, maar de begeleider zei alleen dat we een pieterman hadden gevangen, en dat weet ik ook zeker, maar toen moest ik nog uitzoeken wat voor pieterman en omdat de grote zo zeldzaam is moet het eigenlijk wel de kleine zijn geweest.
En als ik hem op pieterman spec. zou moeten invoeren (wat niet eens bestaat) zou dat toch zonde zijn ;).
En zegt de plek waar hij was gevangen eigenlijk ook iets? het was tussen de zandank en het strand op ongeveer 1,5m diep
Groeten, Lonnie Bregman

Date Lutterop

De Grote pieterman is erg zeldzaam en komt ook niet zo dicht onder de kust voor als de kleine. Dus de kans dat je een kleine hebt gezien is wel heel erg groot. Toch is de kans dat het een grote was niet helemaal uit te sluiten, omdat je hem niet goed op de kenmerken hebt kunnen bekijken waarin beide soorten verschillen. Je zou hem als kleine kunnen invoeren en dan op onzeker, en er dan bij vermelden dat je niet op eventuele mogelijkheid van grote hebt gelet. Want het zou andersom ook zonde zijn als je hem op zeker invoert en het blijkt toch de andere te zijn. En als je wilt kan een admin zo een pieterman spec. aanmaken hoor. Ik zou voor de laatste optie gaan, maar dat moet je natuurlijk zelf beslissen...

Groet,

Date