Hoofdmenu

Parkiet of papegaai

Gestart door ajvwijk, januari 11, 2009, 22:37:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajvwijk

Loop niets vermoedend vandaag langs het Spaarne (Haarlem) met de camera om wat winter plaatjes te maken. Tot mijn verbazing komen er 8 (!) vogels aan gevlogen, die iets weg hebben van een grote parkiet of een papegaai. Volgens een omwonende vliegen de vogels hier al ca. 20 jaar rond en kunnen zich blijkbaar goed redden. Wie weet hoe deze exoten heten.
Ton van Wijk

ajvwijk

Nog een foto
Ton van Wijk

frankneijts

Halsbandparkiet en inderdaad, daar vliegen er al vele jaren hele kolonies van rond in NL, voornamelijk de Randstad (bijv. Vondelpark A'dam). Rond 2000 bedroeg het aantal vrij broedende paren al enkele 100-en.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ajvwijk

Bedankt voor de determinatie. Voor de geinteresseerden, deze vogels vlogen bij het Spaarne in Haarlem nabij de molen de Eenhoorn.
Ton van Wijk

Inge van der Wulp

CiteerHalsbandparkiet en inderdaad, daar vliegen er al vele jaren hele kolonies van rond in NL, voornamelijk de Randstad (bijv. Vondelpark A'dam). Rond 2000 bedroeg het aantal vrij broedende paren al enkele 100-en.
We hebben ze ook hier maar de kolonie is aardig kleiner geworden met de vorst van de afgelopen weken. Mijn buurman vond na een nacht behoorlijk strenge vorst 6 dode onder de boom. Kunnen ze blijkbaar toch niet echt goed tegen....

Groet, Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Herman van der Klis

Citeer
CiteerHalsbandparkiet en inderdaad, daar vliegen er al vele jaren hele kolonies van rond in NL, voornamelijk de Randstad (bijv. Vondelpark A'dam). Rond 2000 bedroeg het aantal vrij broedende paren al enkele 100-en.
We hebben ze ook hier maar de kolonie is aardig kleiner geworden met de vorst van de afgelopen weken. Mijn buurman vond na een nacht behoorlijk strenge vorst 6 dode onder de boom. Kunnen ze blijkbaar toch niet echt goed tegen....

Groet, Inge
Ik heb toch een beetje de neiging om te zeggen. Opgeruimd staat netjes.
Ze horen hier niet thuis.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis


Koekeloeris

Ik denk dat niet zozeer de koude een probleem voor ze is, volgens mij kunnen ze in een buitenvolliere overwinteren, maar het gebrek aan voedsel in deze vrieskou zal ze parten spelen.
groetjes en houdoe, Marion

Herman van der Klis

Citeerhttp://waarneming.nl/result_parkiet.php
Is er bij het SOVON ook iets bekend over de boomklever-populaties in diezelfde gebieden ?
Nestholtecompetitie is het gevolg lijkt mij.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

laatvlieger

Citeer
Citeerhttp://waarneming.nl/result_parkiet.php
Is er bij het SOVON ook iets bekend over de boomklever-populaties in diezelfde gebieden ?
Nestholtecompetitie is het gevolg lijkt mij.

mvg

Herman van der Klis
daar wordt onderzoek naar gedaan. Echter in de gebieden waar de halsbandparkieten zitten, zitten zowieso al heel weinig boomklevers, dus er valt niet zoveel over te zeggen. Ik denk zelf dat spreeuwen wel eens last van de onderlinge concurrentie zouden kunnen hebben, maar ook spreeuwen nemen zowieso al af en daarnaast zijn zij ook in staat om andere broedplaatsen te gebruiken (bijv. onder daken).

Tot nu toe zijn er zover ik weet geen goede onderzoeken geweest die onomstotelijk vaststellen dat de halsbandparkiet soorten zou verdringen. Misschien ook wel omdat het huidige stedelijk milieu een hele nieuwe niche is, die nog veroverd moet/ kan worden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

vuurvlinder

CiteerIk denk dat niet zozeer de koude een probleem voor ze is, volgens mij kunnen ze in een buitenvolliere overwinteren, maar het gebrek aan voedsel in deze vrieskou zal ze parten spelen.
Kou is inderdaad geen probleem, bij mij in de buurt zit er al jaren een. Een aantal jaren terug toen er een pak sneeuw lag kwam de vogel wel in mijn tuin om pinda's te eten. Deze winter heeft het beestje aan voedsel kennelijk geen gebrek. Ik kwam hem/haar een uur geleden weer in het park tegen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Herman van der Klis

#11
Citeer
CiteerIk denk dat niet zozeer de koude een probleem voor ze is, volgens mij kunnen ze in een buitenvolliere overwinteren, maar het gebrek aan voedsel in deze vrieskou zal ze parten spelen.
Kou is inderdaad geen probleem, bij mij in de buurt zit er al jaren een. Een aantal jaren terug toen er een pak sneeuw lag kwam de vogel wel in mijn tuin om pinda's te eten. Deze winter heeft het beestje aan voedsel kennelijk geen gebrek. Ik kwam hem/haar een uur geleden weer in het park tegen.
Dit is maar ten dele waar. Inge meldt van 6 dode exemplaren na 1 nacht van strenge vorst. En dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. De Halsbandparkiet komt in tropisch Afrika en in Zuid-Azie van oorsprong voor. Dit houdt in dat de stofwisseling er toch een beetje anders uitziet dan bv van ons roodborstje , om maar een soort te noemen. De energiehuishouding is bij de soorten afkomstig van het Zuidelijk halfrond heel anders aangepast dan bij de soorten die in het Noordelijk halfrond voorkomen. Gedurende een strenge vorstperiode en ook in combinatie met korte dagen en lange nachten kunnen van nature tropische soorten hun 'kacheltje' gedurende die lange koude nacht niet draaiende houden , en vallen dan letterlijk s'nachts pardoes van hun stokje. Dit heeft niets te maken met het al of niet voldoende aanwezig zijn van voedsel overdag. Ook al leg je een hele berg voer voor ze neer.
Volierehouders die tropische Australische prachtvinken kweken kunnen hier over meepraten.
Het (tropische) vogellichaam is niet in staat om dit voedsel snel om te zetten in  ' energie ', waarop de vogel de gehele nacht kan teren.
Bijkomend verschijnsel is ook nog dat bij  Halsbandparkieten de tenen tamelijk snel bevriezen gedurende een strenge nachtvorst. En dit geeft dan een extra stressfaktor , omdat ze dan ook nog  slecht kunnen slapen.
Dit is ook weer een teken dat deze vogelsoort dus niet echt is aangepast aan een koud klimaat. Dat ze desondanks toch in redelijk grote aantallen kunnen overwinteren , ligt waarschijnlijk aan het feit dat ze hier net op of voor de grens van het toelaatbare kunnen overwinteren.
Herman van der Klis