Houtknotszwam ZWART

Gestart door alphonsius, januari 11, 2009, 13:46:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Als ik mij niet vergis zou dit een Esdoornhoutknots zwam kunnen zijn?
Echter volgens beschrijving minder dan vingerdik (was het dus wel) en ook niet op Es, stond wel op liggend dood loofhout.

Iemand die het herkent?
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

#1
Zwart Wit
Met vriendelijke groet, Alfons.

knabenkraut

Ik ga voor de Houtsknotszwam (Xylaria polymorpha).
groetjes,
Dini


alphonsius

Citeer
CiteerAls ik mij niet vergis zou dit een Esdoornhoutknotszwam kunnen zijn? Echter volgens beschrijving minder dan vingerdik (was het dus wel) en ook niet op Es
Alfons,
Xylaria longipes komt uitsluitend op esdoorn (Acer) (en niet op es) voor en heeft (meestal) een slank knotsvormige uiterlijk met een smalle basis.
Hallo Dinie,Hannie en Gerrit

Ik heb het gezien, maar ging twijfelen omdat (zie bijlage) hij er hier heel anders uitziet.

Of zou dit dan de Xylaria longipes kunnen zijn?
Met vriendelijke groet, Alfons.

knabenkraut

Dit zou ook nog het Geweizwammetje kunnen zijn. Het blijft in iedergeval belangrijk het substraat te vermelden.
groetjes,
Dini

ac.billekens

#6
Dit is zeker Xylaria longipes.

Groetjes,

Arno van Stipdonk

De laatste foto is m.i. de geslachtelijke vorm van Xylaria hypoxylon (Geweizwam).

grietaf

Kun je die laatste nog terug vinden, Alfons? Van de Geweizwam is het steeltje behaard.
Grieta.

alphonsius

#9
CiteerKun je die laatste nog terug vinden, Alfons? Van de Geweizwam is het steeltje behaard.
Grieta.
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de opmerkingen.

Ik heb wat afbeeldingen van Xylaria hypoxylon gezocht op internet en inderdaad wat plaatjes gevonden die lijken op mijn foto. Wat ik verzuimd heb te vermelden is het feit dat het bij ging om een liggende boomstam van 3/4 meter lang die helemaal volstond met "zwarte vingers" die gemiddeld 1/2 cm dik en 4/5cm hoog waren.

Op de foto lijken er overeenkomsten maar wetende wat ik nu weet ga ik toch voor de Xylaria longipes.

De foto is van 20-9 dus niet meer terug te vinden, wel een vergroting van een van de steeltjes bijgevoegd, zo te zien geen haartjes.
Met vriendelijke groet, Alfons.