Op koeien mest

Gestart door ac.billekens, december 20, 2008, 22:19:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Een week geleden hebben we twee verschillende sorten bekertjes op koeien mest gevonden. Ze hebben helemaal andere vormen van paraphysen dan eerdere vondsten. Wie weet welke bekertjes zulke paraphysen hebben?

Soort 1
Paraphysen gevormd als een wandelstok, sporen met 2 grote oliedruppels en een of meer kleinere, bekertje zonder of met nauwelijks waarneembare haren.

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

ac.billekens

Soort 2
Paraphysen (in Melzer) aan de top verbreed, donkere inhoud, bekertje met haartjes aan de rand, sporen zonder duidelijke oliedruppel.

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

ac.billekens

foto 4

eiken

Hoi Alina,

soort 2 lijkt op Cheilymenia (Coprobia) granulata (Breitenbach pag. 110). Sporen en parafysen komen overeen. Soort 1 komt me in 1e instantie vreemd over maar we zoeken nog even voor je.

Groeten Bert Dijkstra

grietaf

Aline, heb je soms de macroscopische foto's van de twee soorten verwisseld? Cheilymenia granulata heeft namelijk geen haartjes op de rand. Microscopisch klopt hij goed. Ik zal vanavond ook nog eens voor je snuffelen in een paar boeken.
Grieta.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ac.billekens

CiteerAline, heb je soms de macroscopische foto's van de twee soorten verwisseld? Cheilymenia granulata heeft namelijk geen haartjes op de rand. Microscopisch klopt hij goed. Ik zal vanavond ook nog eens voor je snuffelen in een paar boeken.
Grieta.
Grieta (en Corry),

We hebben de sporen foto's niet verwisseld en op soort 2 zitten toch duidelijk klein haartjes, zie bijgevoegde foto gemaakt met stereomic.

ac.billekens

En soort 1 zonder haartjes

Stip

Hoi Alina,
de sporen van plaatje 3 doen mij denken aan Inermisia fusispora met die ophopingen aan de einden van de sporen.
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ac.billekens

CiteerHoi Alina,
de sporen van plaatje 3 doen mij denken aan Inermisia fusispora met die ophopingen aan de einden van de sporen.
groetjes Stip
Hoi Stip,

Die hebben we vorig jaar of begin dit jaar ook in dit gebied gevonden, maar groeit die ook op mest?

ac.billekens

CiteerHoi Alina,

soort 2 lijkt op Cheilymenia (Coprobia) granulata (Breitenbach pag. 110). Sporen en parafysen komen overeen. Soort 1 komt me in 1e instantie vreemd over maar we zoeken nog even voor je.
Bedankt Bert.

Stip

Hoi Alina,
Sorry dat ik dat laatste niet be-antwoord had, ik heb ze nog niet direct op mest gezien, wel vaak in de buurt en op door de zon verbrandde urineplekken.
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl