Nog zin om te helpen?

Gestart door magnolia, januari 11, 2009, 12:24:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Ik heb er nog een uit Namibie. Wie kan me op weg helpen hem op naam te krijgen?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

Wederom een (mannetje) Orthetrum, en wat mij betreft weer een trinacria (deze is wat jonger)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

magnolia

CiteerWederom een (mannetje) Orthetrum
Ik durf natuurlijk eigenlijk je mening niet in twijfel te trekken maar deze is toch veel slanker dan de vorige. En moet dat blauw dan allemaal nog komen?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

#3
Ik vind dat toch lastig om dat zo te zeggen. De hoek van de foto kan een beest langer of korter maken en dikker of dunner. Zie bv mijn eigen trinacria's

In de gids staat dat trinacria verschilt van de rest doordat het achterlijf langer is dan de achtervleugels. Maar om dat zeker te weten moet je in feite vangen (of er een heleboel meer gezien hebben)

Overigens is het borststuk van deze niet goed voor bv chrysostigma en caffrum.

Wat dat blauw betreft, dit is gewoon een juveniel. Wordt net zoals onze cancellatum pas na een week of 2 blauw.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

magnolia

Wat misschien ook nog nuttige info is dat de vorige in de buurt van water zat en deze op een plek waar in geen velden of wegen water te vinden is.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

Tsja, maar dat is vrij normaal - volwassen mannetjes zoeken voortplantingswater op, en jonkies en niet paringswillige vrouwtjes mijden dat vaak.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Het lijken mij twee soorten. trinacria voor de een en chrysostigma de andere, tenzij een mij onbekende soort ook nog kan.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Zoals ik al zei is deze zeker geen chrysostigma. 1e zou het eventueel kunnen zijn, maar andere soorten zijn dan niet uit te sluiten. O. cf. chrysostigma dan dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

#8
Kijk eens naar Trithemis hecate .
In Suhling & Martens staat o.a. vermeld dat '...females have broader yellow streakes.'
Het individu van dit topic is een mannetje; het achterlijf heeft kleinere, lichte vlekken dan het vrouwtje op de gerefereerde pagina. In Namibië wijdverbreid in het noordelijk deel van het land.
Er zijn (ook weer volgens S&M) 13 soorten Trithemis in Namibië gesignaleerd verdeeld over een rode en een blauwe groep. 1n van de andere zou ook kunnen. Ik ben nog op zoek naar hun foto's.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

magnolia

Helaas beste forummers, ik kan er geen zinnig woord over zeggen en volg uiteraard julllie reacties. Op de site waar Platbuik naar verwijst staan foto's die gemaakt zijn in Botswana. Voor zover ik gezien heb niet echt een ander biotoop dan Namibië (Okavango niet meegerekend) dus zal het wel niet veel zeggen dat de foto van mij in de buurt van de grens met Botswana is gemaakt.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

Ik denk dat het geen van beide Trithemis zijn (maakt de boel er ook niet simpeler op):
op beide foto's is de laatste Ax volledig (toch)? Helaas zijn er ook blauwe Trithemis met volledige Ax maar die hebben metallic frons. Dus wat mij betreft toch allebei Orthetrum. Maar inderdaad wel goed om daar even naar te kijken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

magnolia

#11
Sorry  :( , maar wat is laatste Ax?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

#12
Ax zijn de voorrandaders tussen lichaam en de knoop. Meeste juffers hebben er 2, beekjuffers en Anisoptera meer (een stuk of 10). De laatste is dus de voorrandader vlak naast de knoop.

Probleem is dat dat altijd zo is bij Orthetrum en soms bij (blauwe) Trithemis-soorten.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Zozo, spannend, ook blauwe trithemissen... De tekening van de zij is wel erg hetzelfde als de eerste foto van dit topic...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

magnolia

CiteerAx zijn de voorrandaders tussen lichaam en de knoop.
Die kleine dwarsadertjes dus?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tim Faasen

CiteerHelaas zijn er ook blauwe Trithemis met volledige Ax maar die hebben metallic frons.
Beest op bovenste foto heeft volgens mij ook een metallic frons (bovenste deel).

Voor de bovenste zie ik dan ook veel meer in Trithemis dan in Orthetrum (ook vanwege de lichaamsverhoudingen).
De tweede lijk me idd wel een Orthetrum.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

magnolia

#17
Hebben jullie wat aan deze crop van de bovenste (libel van dit topic).
En sorry, deze is IN Botswana gefotografeerd.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

grunsven

Doet mij ook meer aan een trithemis denken.
Er zijn veel blauwe Trithemissen en die hebben ook vaak als ze jong zijn die gele lengtestreepjes op het achterlijf (bijvoorbeeld Trithemis nuptialis, sticta, hecate, dorsalis).
Het is lastig om de noodzakelijke details te zien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Ok dan wordt het nu simpeler:
- het is een mannetje
- het is 1 van de blauwe soorten
- frons boven staalblauw (ipv met violette of purper glans), en thorax helder geel.
Blijven dan 2 soorten over:

- Eyes turquoise dorsally T.stricta
- Eyes brown dorsally but becoming partly turquoise with age (maar mi is dit beest nog jong). T spec.nov Okavango-Dropwing (maar die komt op het Namibie kaartje alleen in het NO-stukje van Namibie voor, maar wellicht dus ook in het NW van Botswana)

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#20
CiteerOk dan wordt het nu simpeler:
- het is een mannetje
- het is 1 van de blauwe soorten
- frons boven staalblauw (ipv met violette of purper glans), en thorax helder geel.
Blijven dan 2 soorten over:

- Eyes turquoise dorsally T.stricta
- Eyes brown dorsally but becoming partly turquoise with age (maar mi is dit beest nog jong). T spec.nov Okavango-Dropwing (maar die komt op het Namibie kaartje alleen in het NO-stukje van Namibie voor, maar wellicht dus ook in het NW van Botswana)
Ik heb geen verstand van afrikaanse libellen en ook niet van trithemissen, maar iets zegt me dat je er wat te snel doorheen raust, Dolf.

Al is het alleen al omdat op basis van deze foto volgens mij de kleur van de frons niet is vast te stellen. Zo is T. hectate volgens mij ook niet uit te sluiten met deze foto...

Waarom niet gewoon Trithemis spec.?

magnolia

#21
Citeer(maar die komt op het Namibie kaartje alleen in het NO-stukje van Namibie voor, maar wellicht dus ook in het NW van Botswana)
Welk kaartje bedoel je Dolf?

En uit een tweede foto:
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

"verspredingskaartje" in mn boek (Suhling & Martens)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's