Spreeuwen vallen massaal dood in Gorinchem

Gestart door BWoets, januari 09, 2009, 12:03:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

http://www.nuvideo.nl/opmerkelijk/22384/sp...-gorinchem.html

Misschien dat er lokale mensen zijn die meer weten?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

steenl

Inderdaad opmerkelijk.
Zout vergiftiging?  

Lasse de Vries

:censored: ! :censored: ! :censored: ! Wat vaag!
Maar als iemand ze vergiftigd, kunnen dat er toch geen honderden zijn?

Lasse

GijsB

als diegene vergiftigd eten neerlegd, en er eten een heleboel vogels van, dan gaan er ook een heleboel dood :censored:  
Gijs

bramubels

In Belgie vind momenteel hetzelfde fenomeen plaats op twee plekken. Op in ieder geval één van de twee plekken blijkt het te gaan om het gebruik van E605 oftewel, Parathion, of methylparathion.

Bron: ringersnet.

In Gorinchem zijn dus ook al 600 spreeuwen verzameld, deze zullen neem ik aan ook wel onderzocht worden. Er loopt in ieder geval een politieonderzoek.

Groeten Bram.

pia zz

misschien even autopsie op een vogel, en dan komt de waarheid aan het licht?????? :(
Als het mensenwerk is dan  :censored:  :censored:  :censored:  
  groet Pia.

Bram Rijksen

het is mij onduidelijk of er ineens overal dode spreeuwen lagen, of dat er steeds nieuwe vogels werden aangetroffen. Ik kan me namelijk nog een geval herinneren waarbij een spreeuwenwolk besloot in volle vaart loodrecht naar beneden te vliegen terwijl dat qua vlieghoogte eigenlijk helemaal niet meer kon. Daar konden de meeste spreeuwen ook niet tegen...

Certhia

#7
Gaat t hier om slaapplaatsen? Zo ja, om hoeveel spreeuwen gaat het dan in totaal. Je gaat namelijk bij heel grote slaapplaatsen van ettelijke duizenden vogels natuurlijke wat merken van het sterftecijfer en dat zal bij deze kou wellicht iets hoger liggen dan gemiddeld. De vraag is dus of die enkele honderden een accumulatie zijn of dat deze bijv. echt in een nacht allemaal t loodje hebben gelegd.
Ik kan mij in Weerselo nog een slaapplaats herinneren waar wij elke ochtend dode vogels gingen zoeken om te kijken of er geringde vogels tussen zaten. Ook toen vonden we geregeld dode vogels.
Maar goed, er kan natuurlijk ook echt vergiftiging in t spel zijn. Ben benieuwd.

Groet


Marc

Jeroen Nagtegaal

In blegie ook op 2 plekken, in 1 geval zat er E 605 in, een verboden gif wat snel afbreekt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan Harteman

CiteerIk kan me namelijk nog een geval herinneren waarbij een spreeuwenwolk besloot in volle vaart loodrecht naar beneden te vliegen terwijl dat qua vlieghoogte eigenlijk helemaal niet meer kon. Daar konden de meeste spreeuwen ook niet tegen...
En met de mist van de laatste dagen...

Trouwens, iets heel andes, kan er niet een verkeerde partij mezenbollen zijn die ergens in een Gorinchemse dierenwinkel is terecht gekomen? Te hoge concentratie van oud frituurvet ofzo  -_-  

Dorine

CiteerTrouwens, iets heel andes, kan er niet een verkeerde partij mezenbollen zijn die ergens in een Gorinchemse dierenwinkel is terecht gekomen? Te hoge concentratie van oud frituurvet ofzo  -_-
Oud frituurvet lijkt me niet het geval met E605.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parathion
Dorine van Asten
peregrines.nl

Jan Harteman

CiteerOud frituurvet lijkt me niet het geval met E605.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parathion
Dat was in België het geval, maar in Gorinchem (nog) niet...

Koekeloeris

Ik lees in het AD dat er nog niets bekend is, ook niet na toxicologisch onderzoek.
Het gaat inderdaad om honderden spreeuwen, van de ene op de andere dag. Sommige zitten nog (bevroren) in de bomen.

Ik woon zelf in de binnenstad van Dordrecht. Vrijdag tegen de avond landde er een grote groep spreeuwen hoog in een van de oude beuken in de achtertuin. Ze zongen enorm hard, waardoor ze mijn aandacht trokken. Tot nu toe had ik deze winter nog geen spreeuw hier gezien, vandaar dat ik het meld.

AD.NL

en:

AD.NL

Benieuwd of er nog meer info komt.
groetjes en houdoe, Marion