Literatuur Bijen

Gestart door Gert Veurink, januari 09, 2009, 19:43:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Heeft iemand een tip voor goede boeken? het gaat mij met name om determinatie. Maar niet teveel met sleutels en onder de microscoop en zo. Gewoon een soort veldgids-achtig iets.
Volgens mij bestaat dat nauwelijks of weet iemand een goede tip? Engels of  Duitstalig desnoods?
groet!
Gert Veurink



Date Lutterop

#1
Sorry, bijen zijn veelal lastig te determineren en vaak ontkom je er niet aan om voor een juiste determinatie een beestje te vangen en onder een binoculair te bekijken. Met een veldgids kun je niet serieus determineren!

Op http://www.nev.nl/hymenoptera/determinatietabellen.html vind je een overzicht van te gebruiken literatuur bij de verschillende groepen.

Groet,

Date


Gert Veurink

CiteerSorry, bijen zijn veelal lastig te determineren en vaak ontkom je er niet aan om voor een juiste determinatie een beestje te vangen en onder een binoculair te bekijken. Met een veldgids kun je niet serieus determineren!

Op http://www.nev.nl/hymenoptera/determinatietabellen.html vind je een overzicht van te gebruiken literatuur bij de verschillende groepen.
Ik weet ook wel dat het vaak noodzakelijk is, maar toch kunnen gidsen vaak wel helpen om in ieder geval uit te komen bij de goede familie. Het valt me op dat voor bijen (en wantsen waar ik dezelfde vraag gesteld heb) wel erg weinig literatuur te vinden lijkt te zijn.
Bedankt voor de link! Dat helpt weer wat verder.  
groet!
Gert Veurink



han.endt

#3
Zelfs onder de binoculair en met goede literatuur zijn veel bijen nog erg lastig te determineren. Veel lastiger dan bijvoorbeeld zweefvliegen.

Gert Veurink

ik vind het heel fijn dat jullie mij 'waarschuwen'. Maar zover was ik al wel, ik heb het bijenforum afgelopen zomer ook bestookt met vragen en dat het een ingewikkeld gebeuren is is me echt wel duidelijk. Ik heb ook geen enkele pretentie als het gaat om bijen determineren, wees niet bang dat ik met een elseviersgidsje in de hand elke dag verkeerde bijennamen zal melden.
Ik heb van internet al wel de atlas met veel info over de andrena's, een nomadasleutel etc. etc.
Ik vind het gewoon leuk om een mooie boekenserie te hebben.
Voor veel soortgroepen lukt dat ook wel, maar een goed bijenboek heb ik nog niemand over gehoord.  
groet!
Gert Veurink



H. Meijer

Gert,

De enige gids die voor jouw vraag in aanmerking komt is:

Bienen. Mitteleuropaische gattungen, lebensweise, beobachtung.
Van Muller, Krebs en Amiet. Verkrijgbaar bij Vermandel.

Groet,

Hilco

Gert Veurink

CiteerGert,

De enige gids die voor jouw vraag in aanmerking komt is:

Bienen. Mitteleuropaische gattungen, lebensweise, beobachtung.
Van Muller, Krebs en Amiet. Verkrijgbaar bij Vermandel.

Groet,

Hilco
Dank!
Wat ik er over kan vinden op internet ziet er goed uit. Ik zie nog geen verkooppunt (staat niet bij vermandel) maar kan ik vast op een of andere manier wel aankomen.
groet!
Gert Veurink



MC

Gids voor bijen, mieren & wespen? Dat is misschien weer wat algemeen, maar wel met foto's. Zeker niet om te determineren, maar wel leuk om wat te lezen over de verschillende bijen-groepen...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

LakeSide

www.wildebijen.nl is dan wel geen boek, maar ik vind het altijd een erg makkelijke site om in ieder geval tot een geslacht te komen. Staan ook makkelijke determinatiekenmerken bij voor de soorten die ook zonder  :mic te doen zijn.

Daarnaast zijn ze op http://forum.hymis.de ook altijd behulpzaam en heeft ook een mooie gallery.

markmeijrink

Late reactie........

maar ik denk dat dit wel iets kan zijn misschien

http://www.bwars.com/bees_of_surrey_book.htm\

M.v.gr. Mark

Windekind

Als de auteurs de belofte nakomen moet er nog een deel van de Nederlandse fauna komen waarin de bijen aan bod komen  :o. Zo staat vermeld in de Nederlandse Fauna deel6 Wespen en mieren van Nederland.
However, daarin zullen ongetwijfeld wetenschappelijke sleutels op details komen te staan.  ;)
Weet iemand trouwens iets van dat boek ??
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gert Veurink

#11
CiteerAls de auteurs de belofte nakomen moet er nog een deel van de Nederlandse fauna komen waarin de bijen aan bod komen  :o. Zo staat vermeld in de Nederlandse Fauna deel6 Wespen en mieren van Nederland.
However, daarin zullen ongetwijfeld wetenschappelijke sleutels op details komen te staan.  ;)
Weet iemand trouwens iets van dat boek ??
ik weet dat je een soort voorlopige digitale versie kunt downloaden op naturalis.nl

edit, hier:

Voorlopige atlas bijen
groet!
Gert Veurink