verrekijker met zoom wel of niet doen

Gestart door Folkert Jan, januari 09, 2009, 10:00:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

ik wil graag een verrekijker aanschaffen.

had hiervoor eentje van 10x50, maar merkte vaak dat ik net wat te kort kwam.
nu had ik 1 gevonden die kan zoomen van 8x tot 24x

maar gaat dit helpen of juist helemaal niet?

alvast bedankt
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Herman van der Klis

Citeerik wil graag een verrekijker aanschaffen.

had hiervoor eentje van 10x50, maar merkte vaak dat ik net wat te kort kwam.
nu had ik 1 gevonden die kan zoomen van 8x tot 24x

maar gaat dit helpen of juist helemaal niet?

alvast bedankt
Nee , nooit doen. 24x is werkelijk absurd voor een verrekijker met een dergelijke objectief. Daarvoor gebruik je een telescoop op een zwaar statief. Mijn allereerste kijker was ook een zoom kijker. Als jonge onervaren vogelaar moest en zou ik zo'n ultieme (dat dacht ik) kijker hebben. De 8x was uiteindelijk bruikbaar en verder inzoomen boven de 10 x onbruikbaar , tenzij je de kijker constant op een statief wilt hebben , maar daar zijn ze niet voor gemaakt.
Nee,gewoon een 8x40 of 8x42 ,zoals bijna iedere vogelaar  of wanneer je een hele vaste hand hebt ,  10x , maar verder moet je nooit gaan.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Folkert Jan

Citeer
Citeerik wil graag een verrekijker aanschaffen.

had hiervoor eentje van 10x50, maar merkte vaak dat ik net wat te kort kwam.
nu had ik 1 gevonden die kan zoomen van 8x tot 24x

maar gaat dit helpen of juist helemaal niet?

alvast bedankt
Nee , nooit doen. 24x is werkelijk absurd voor een verrekijker met een dergelijke objectief. Daarvoor gebruik je een telescoop op een zwaar statief. Mijn allereerste kijker was ook een zoom kijker. Als jonge onervaren vogelaar moest en zou ik zo'n ultieme (dat dacht ik) kijker hebben. De 8x was uiteindelijk bruikbaar en verder inzoomen boven de 10 x onbruikbaar , tenzij je de kijker constant op een statief wilt hebben , maar daar zijn ze niet voor gemaakt.
Nee,gewoon een 8x40 of 8x42 ,zoals bijna iedere vogelaar  of wanneer je een hele vaste hand hebt ,  10x , maar verder moet je nooit gaan.

mvg

Herman van der Klis
als ik in een vogelkijkhit zit (bijna de enige keer dat ik meer dan 10x nodig heb) heb ik de verrekijker rusten op 1 van de kijkgaten.

maar als ik hem op 8 of 10x heb is de kwaliteit dan minder dan als ik gewoon een 10x vaste brandpunt voor hetzelfde geld neem

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Als je 8/10x zoom net iets te weinig vindt, dan is de Swarovski 15x56 een goede optie.
Mooie vergroting, toch nog goede lichtsterkte (dat is met die zoomkijkers ook ver te zoeken), wel iets zwaarder maar, heb je een stevige/stabiele hand, geen probleem.
Mooi als je bijvoorbeeld op de Slufter, Texel de Strandleeuweriken, Sneeuwgorzen en Fraters gaat bekijken, geeft je net iets meer detail van de vogels op die afstand.
Minder geschikt voor bosjes kloppen (dichtbijzinde scherpstelafstand is ongeveer 8 meter) en bij trektellen heeftie voor- en nadelen (veel slagen om scherp te stellen, moeilijk bij vlak overvliegende vogels, maar weer goed voor vogels die op en wat grotere afstand vliegen).

Ik gebruik hem veel en is voor mij een ideale kijker (maar daar zit bij kijkers altijd een hoog persoonlijkheidsgehalte aan!).
Wietze Janse

laatvlieger

Volgens mij is zo'n zoom mechanisme ook vrij snel kapot. Weet ik niet zeker, maar het ziet er altijd erg fragiel uit en kwetsbaar voor stof e.d.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Alex Kwak

Ik heb een zoom-verrekijker gehad van de ANWB.
Ik kan je dus uit ervaring melden dat dan alleen de 8x bruikbaar is. Een sterkere vergroting levert een enorm lichtverlies en is niet meer stil te houden.
Geef het zelfde bedrag uit aan een "gewone" 8x, en je hebt een veel beter kijker.

Alex.

PS Topic verplaatst
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Folkert Jan

ok bedankt ik ben overtuigd :)

ik neem weer een 10x50 :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

han.endt

Citeerok bedankt ik ben overtuigd :)

ik neem weer een 10x50 :)
Goed idee. Ik heb ook eens zo'n zoomverrekijker gehad (7-17x). Waardeloos.