Hoi Corry,
in principe neem ik niet meer aan het forum deel, dus kort effe:
Mimela junii is een andere kever dan Anomala dubia en komt van origine vooral in het Middellandse Zeegebied voor. Anomala dubia is bekend uit heel Europa en van oudsher inheems in Nederland.
Deze twee en nog een handvol andere soorten zijn van foto niet of nauwelijks uit elkaar te houden, zeker niet met de gemiddeld fotokwaliteit op waarneming - je maakt dan erg snel fouten.
Mimela junii lijkt zich richting noorden uit te breiden en het is niet ondenkbaar dat die in NL arriveert (of er misschien al is aangekomen)
Wanneer de aanwezigheid van een voorheen onbekende dubbelganger wordt aangetoond, heb je altijd een probleem met oude waarnemingen en ook met collectie-exemplaren in musea e.d. - je moet dan eigenlijk alles opnieuw bekijken.
Als jouw bron denkt reden te hebben om te denken dat dit echt Mimela junii moet zijn en niet Anomala dubia (is het een expert voor deze soorten?) dan moet je meteen terug gaan en het beest verzamelen en opsturen zodat dit kan worden bevestigd en een nieuwe soort voor Nederland op de kaart kan worden gezet.
P.S. Als ik even snel door de waarnemingen van Anomala dubia heenkijk (ook goedgekeurde inderdaad), dan zie ik zo op het eerste gezicht inderdaad een hele zwik die best wel eens Mimela junii zouden kunnen zijn. Ik ben geen expert voor deze kevers, maar daar moet dus wel naar gekeken worden.
Misschien is de soort ook al wel voor Nederland gemeld, maar heb ik dat gemist? Ik ga het even bij de keveradmins in de groep gooien ...
Mijn eerste indruk is dat jouw foto's inderdaad best een Mimela zouden kunnen tonen en dan is junii de meest waarschijnlijke. Maar dat is dus niet een andere naam voor Anomala dubia, maar gewoon een andere soort (nieuwig voor Nederland)