Vuurwerk enzo...

Gestart door wouterbosgra, januari 07, 2009, 15:36:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Zonder iemand iets te willen opdringen, en schoorvoetend bekennend dat ik toch ook voor meer betutteling ben...

Petitie meer plezier met minder vuurwerk

Leek me vast wel interessant voor veel vogelaars!

henkjanvdkolk

1x per jaar een beetje vuurwerk moet kunnen, tog?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Kasper S

Inderdaad, voor die ene keer per jaar...
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

edwin de weerd

Wie gooit zijn geld nu de lucht in, we doen het hele jaar ons best de leefomgeving een beetje schoon te houden, en wat is het eerste wat we doen in het nieuwe jaar, er 1 grote bende van maken. Afschaffen wat mij betreft.

Groet Edwin.

firecrest

#4
zonder vuurwerk wordt de jaarwisseling zo saai.
maar de troep is inderdaad wel een probleem, maar daar zijn andere oplossingen voor:
Iedereen moet zijn eigen vuurwerk opruimen anders krijgt hij een boete misschien?

Papavertje

Weet niet meer waar het was, maar in een stad of dorp hadden ze voor die troep een goede oplossing:

Er werden speciale "vuurwerkzakken" uitgedeeld, die kon je als ze vol waren bij een bepaald punt inleveren. Met elke ingeleverde zak maakte je kans op een leuke prijs (bijvoorbeeld een Wii)
Dan ruimen al die kids wel op hoor! ;)  
Groetjes,

Nan

GijsB

#6
volgens mij heeft het, iig. ten opzichte van de vernieling, meer zit om in de EU af te spreken om alleen de laatste 3 dagen te verkopen, dan is er minder illegaal vuurwerk, die harder knallen, als je vuurwerkverkoop in nederland verbied, zal er alleen maar meer illegaal vuurwerk komen, en meer van die harde knallen.


en zeg nou zelf, toen jij op de middelbare school zat stak je toch ook vuurwerk af, toen had je ook niet gewild dat het verboden werd, waarom wil je ons dat plezier dan wel ontnemen?
Gijs

Jeroen Nagtegaal

Particulier verbieden, is ook goed te handhaven denk ik. en alleen op oudjaar door de gemeente georganiseerde shows.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

maar het afsteken is juist het leukst :grin:
Gijs

Maarten Sluijter

Dat ben ik helemaal met je eens Gijs.  :duim:  
.

GijsB

voor degene die de bovenstaande petitie niet willen tekenen, kunnen die altijd nog deze petitie tekenen

http://www.petities.nl/petitie/vuurwerk_moet_blijven/
Gijs

ArjenDrost †

Sja ach, die ene keer in het jaar.... Gewoon lekker laten knallen en de eerste week van januari de veegwagens van de gemeentereinigingsdienst wat extra op pad laten gaan...

Hoort er toch gewoon bij?? Hoe kom je anders in oud en nieuw stemming als je niet regelmatig wat vuurwerk hoort? En wat moet je dan doen als de champagne op is? Verder tv kijken??
Grote vuurwerkshow lijkt me nou ook niet echt wat, dan moet je daar al staan voor middernacht... Dan toch liever de echt Hollandse gezelligheid thuis.

Dus nee, voor mij geen petitie.

Groeten, Arjen

Justin Jansen

CiteerEn wat moet je dan doen als de champagne op is? Verder tv kijken??
Naar bed toe Arjan, voorbereiding voor een vliegende start op 1 januari.....
M.v.g., Justin Jansen


ArjenDrost †

Citeer
Naar bed toe Arjan, voorbereiding voor een vliegende start op 1 januari.....
Ah, ik lag om 5 uur in bed dit jaar, en had op 2 januari al wel 8 verschillende soorten ganzen, ik klaag niet hoor :)

Maico Weites

Die ene keer per jaar.. Wat betuttelend weer om dat te verbieden.
Bij ons ruimen we de troep zelf de volgende ochtend op en anders kun je zoals Arjen al zei de reinigingsdienst er voor laten uitrukken.

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Kasper S

Citeervoor degene die de bovenstaande petitie niet willen tekenen, kunnen die altijd nog deze petitie tekenen

http://www.petities.nl/petitie/vuurwerk_moet_blijven/
Mocht een vuurwerkverbod een feit zijn, dan ook graag een alcohol verbod. Het aantal slachtoffers van geweld door alcohol is immers meer dan het aantal slachtoffers door vuurwerk.

Staat alleen dat onder de petitie, zou ook jammer zijn!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Kasper S

Citeer
Citeer
Naar bed toe Arjan, voorbereiding voor een vliegende start op 1 januari.....
Ah, ik lag om 5 uur in bed dit jaar, en had op 2 januari al wel 8 verschillende soorten ganzen, ik klaag niet hoor :)
Helaas, werd pas om 5 uur wakker... Toen was het te donker om nog te vogelen..
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Maico Weites

Citeer
Citeervoor degene die de bovenstaande petitie niet willen tekenen, kunnen die altijd nog deze petitie tekenen

http://www.petities.nl/petitie/vuurwerk_moet_blijven/
Mocht een vuurwerkverbod een feit zijn, dan ook graag een alcohol verbod. Het aantal slachtoffers van geweld door alcohol is immers meer dan het aantal slachtoffers door vuurwerk.

Staat alleen dat onder de petitie, zou ook jammer zijn!
Sarcasme. :gap:  
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

edwin de weerd

Nou dan stel ik voor dat er ook op slechts drie dagen per jaar alcohol verkocht gaat worden, kijken we daarna wat het verschil in aantal slachtoffers is.

Hebben jullie zulke saaie feestjes het jaar door dat alleen oudjaar leuk is omdat er dan toevallig vuurwerk verknalt word?

Groet edwin.

Kasper S

nee, heb vooral plezier dat de cafe's dan tot 's ochtends heel vroeg open zijn!  :D  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

ArjenDrost †

@Kasper: kom naar Groningen, zijn de cafe's altijd lang open :)

@Edwin: Nee hoor, maar voor mij hoort vuurwerk gewoon bij oud en nieuw, klaar (zonder dat ik zelf nou echt veel afsteek).

wouterbosgra

Oei, was al bang dat ik mijzelf hiermee tot forum-bert zou benoemen. Als in: die zeikerd die alle plezier wil verbieden... Heb mn avatar maar vast aangepast :)

Maar even serieus: Natuurlijk heb ik als kind ook bergen vuurwerk afgestoken. En ook al doe ik dat nu niet meer, ik geniet er nog altijd van als anderen dat doen. Ik vind vuurwerk mooi, spannend, lekker ruiken, traditie en hardstikke gezellig!

Dan ben ik ook nog eens tegen betutteling en regeltjes. Ik vind dat je mensen zo veel mogelijk vrij moet laten en zaken aan hun eigen verantwoordelijkheid moet overlaten. Hoe minder overheidsbemoeienis hoe beter!

En natuurlijk gun ik iedereen zn plezier. Van kleine kindertjes die hun eerste sterretjes afsteken tot en met mensen die met hun crossmotor door rustgebieden crossen. Zelfs die dame die twee weken geleden dolenthousiast stond te lachen toen haar loslopende hond achter een stel in het nauw gedreven reeen aanging in de Amerongse Bovenpolder gun ik het plezier van harte, om maar een paar extremen te noemen.

Maar op het moment dat andere mensen (of dieren of planten) daar de dupe van zijn dan vind ik dat je ook een afweging mag maken. Of jouw genot opweegt tegen de last die anderen ervan hebben. In sommige gevallen vind ik dat je je eigen genot voor mag laten gaan (lief kindje met sterretjes, boerenzeun met crossmotor, gek mens met ditto hondje), in andere gevallen vind ik dat je met zn allen moet kunnen afspreken om iets niet te doen. Ook al is dat leuk, gezellig en ruikt het lekker :)

Overigens staan heel veel argumenten tegen de petitie op deze website, interessant materiaal voor wie zich erin wil verdiepen!

GijsB

ik las net de regels van het plaatsen van een petitie, en de petitie mag volgens de regels helemaal niet geopend worden, regel 1 is dat het de afgelopen 2 jaar niet besproken mag zijn in de 2e kamer, en volgens mij is dit onderwerp vorig jaar ook besproken in de 2e kamer :grin:  :lol:

en waarom vind je het wel goed als reeen achterna worden gezeten, en zeg je dat je eigen plezier niet ten koste mag gaan van mensen, planten of dieren, die reeen worder er wel degelijk de dupe van
Gijs

DanielS

Ik lees nergens dat hij het goed vind, alleen dat hij hun het plezier gunt.
Daniel

wouterbosgra

#24
Ja dat las ik ook. Zijn misschien die 40.000 handtekeningen straks wel voor niks :)

En je hebt gelijk gijs, in mijn voorbeeld van de loslopende hond hebben de reeen daar natuurlijk best last van. Maar aan de andere kant: Als je alles gaat verbieden waar anderen last van hebben dan mogen we straks helemaal niks meer. Niet auto rijden (slecht voor de natuur), niet vogelen (verstoort de vogels) enzovoorts.

Daarom vind ik dat je per geval moet nadenken over hoeveel lol jij ervan hebt, en hoeveel last anderen ervan hebben. Dus als iets jij iets heel erg leuk vindt en anderen hebben er nauwelijks last van dan moet je dat gewoon lekker doen! En als iets een klein beetje leuk is, maar anderen hebben er enorm veel last van dan kun je misschien beter iets anders leuks doen.

Daarom willen de mensen van de petitie vuurwerk ook niet helemaal verbieden of afschaffen: Ze willen dat er met oud en nieuw grote vuurwerkshows komen waar iedereen gratis naar kan kijken. Dat doen ze al in veel andere landen en dat is niet alleen heel gaaf qua vuurwerk, maar ook heel gezellig, kijk maar!

vuurvlinder

Ik vind dat dit topic meer thuis hoort in "praat maar raak".
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wouterbosgra

Tsja, dat slaat de discussie wel dood Astrid :) Maar je hebt wel hardstikke gelijk natuurlijk. Misschien wil een admin het topic even verplaatsen?

Wouter

Ik heb een beetje dubbele gevoelens bij dit onderwerp

Ik ben het wel met 'iedereen' eens dat veel vuurwerk afsteken wel mag 1 keer per jaar, en ik vind het ook hardstikke mooi eruit zien, en erg gezellig etc, en ik zou me geen oud en nieuw voor kunnen stellen zonder vuurwerk.
Bovendien heb ik natuurlijk heb ik ook vuurwerk afgestoken in mijn 'jeugd' (ben 19 dus eigenlijk nog jeugd :lol: )

Maar... wat ik me wel afvraag is waarom het elk jaar steeds meer en meer moet. De gemiddelde inwoner geeft steeds meer uit aan vuurwerk en ik vraag me af waar dit heen gaat. Het slaat eigenlijk nergens op dat Nederland zoveel geld uitgeeft aan een beetje vuurwerk. Ik weet niet hoeveel miljoenen al het vuurwerk heeft gekost, maar als al dit geld (of een deel hiervan) naar een ander goed doel zou gaan, zou dit eigenlijk veel beter besteed zijn.

Het komt er dus op neer dat ik niet tegen een vuurwerkverbod ben en dat ik het bij oud en nieuw vind passen, maar dat het ook best ietsje minder mag...

Jeroen Nagtegaal

Ben ook niet tegen vuurwerk, maar wel tegen particulier. Beperk in elk geval de afsteek tijd. En zelf vind ikd e mooiste oplossing als elk dorp/buurt een eigen vuurwerkshow heeft. en we dan geen Particuliervuurwerk meer hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

CiteerTsja, dat slaat de discussie wel dood Astrid :) Maar je hebt wel hardstikke gelijk natuurlijk. Misschien wil een admin het topic even verplaatsen?
Neemt niet weg dat ik tegenwoordig een hartgrondige hekel heb aan vuurwerk. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.