Oei, was al bang dat ik mijzelf hiermee tot forum-bert zou benoemen. Als in: die zeikerd die alle plezier wil verbieden... Heb mn avatar maar vast aangepast

Maar even serieus: Natuurlijk heb ik als kind ook bergen vuurwerk afgestoken. En ook al doe ik dat nu niet meer, ik geniet er nog altijd van als anderen dat doen. Ik vind vuurwerk mooi, spannend, lekker ruiken, traditie en hardstikke gezellig!
Dan ben ik ook nog eens tegen betutteling en regeltjes. Ik vind dat je mensen zo veel mogelijk vrij moet laten en zaken aan hun eigen verantwoordelijkheid moet overlaten. Hoe minder overheidsbemoeienis hoe beter!
En natuurlijk gun ik iedereen zn plezier. Van kleine kindertjes die hun eerste sterretjes afsteken tot en met mensen die met hun crossmotor door rustgebieden crossen. Zelfs die dame die twee weken geleden dolenthousiast stond te lachen toen haar loslopende hond achter een stel in het nauw gedreven reeen aanging in de Amerongse Bovenpolder gun ik het plezier van harte, om maar een paar extremen te noemen.
Maar op het moment dat andere mensen (of dieren of planten) daar de dupe van zijn dan vind ik dat je ook een afweging mag maken. Of jouw genot opweegt tegen de last die anderen ervan hebben. In sommige gevallen vind ik dat je je eigen genot voor mag laten gaan (lief kindje met sterretjes, boerenzeun met crossmotor, gek mens met ditto hondje), in andere gevallen vind ik dat je met zn allen moet kunnen afspreken om iets niet te doen. Ook al is dat leuk, gezellig en ruikt het lekker

Overigens staan heel veel argumenten tegen de petitie op
deze website, interessant materiaal voor wie zich erin wil verdiepen!