Nabidae

Gestart door hedy2411, januari 07, 2009, 12:20:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Welke Nabidae?

Opname van 16-03-2007
Hymacerus apterus?

hedy2411

#1
Opname van 14-04-2008
Hymacerus, nimf mannetje?

hedy2411

Opname van 16-05-2008
Hymacerus...?

hedy2411

Opname van 05-06-2007
Hymacerus..?

hedy2411

#4
Opname van 27-09-2007
Hymacerus...?

hedy2411

Opname van 19-09-2007
Hymaceris apterus?

harry60

kun je het beste voor dat berend geweest is, even vragen of hij naar jou volgende bericht wil kijken.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=67628

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

H. mirmicoides, vrouw
H. mirmicoides, man
H. mirmicoides, macropteer (langvleugelig)
H. apterus
H. apterus, vrouw

harry60

En als ik het goed heb gelezen zijn de langvleugelige niet zo veel voorkomend.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

hedy2411

Hallo Berend,

Apart dat het vrouwtje van foto 4 (en 5) hetzelfde is als dat van foto 6, het lijfje is toch heel verschillend. Weet je misschien of dat verschil door leeftijd wordt veroorzaakt? Bedankt voor de benaming!!

Groetjes, Hedy

Goyatlah

Insecten hebben een uitwendig chitine-skelet en veranderen alleen door te vervellen. Volwassen dieren vervellen niet meer, en veranderen (behalve van kleur) dus ook niet verder.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arp

Er gaat wat mis na de langvleugelige - Berend noemt nog maar 2 dieren maar er staan 3 foto's.

Naar mijn bescheiden lekenmening zou foto 5 (de één na laatste) gezien het smalle achterlijf best wel eens een kereltje kunnen zijn, maar het uiteinde van het achterlijf zit me niet helemaal lekker - is meestal breder/stomper op mennekes .. toch?

Natuurlijk groeien de beesten niet meer, maar een vers vrouwtje of eentje die volgepropt met eitjes zit of deze juist net weer gelegd heeft zien er wel (meestal goed herkenbaar) anders uit. Hetzelfde geld bij ook wel eens voor goed doorvoede versus hongerige dieren.

Mijn 2ct
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)