4 wespachtigen...

Gestart door Stijn Schreven, januari 07, 2009, 12:07:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Op 30 juni 2008 keek ik wat rond in de tuin en fotografeerde verschillende insecten, waaronder onderstaande wespachtigen. Sommige foto's zijn wat onduidelijk, maar misschien kan er toch een "Genus spec" van gemaakt worden (mooier is natuurlijk tot op soort, maar ik begrijp dat dat bij sommigen niet zal lukken). Wie kan ze op naam brengen?

nr.1a: Gewone vliegendoder? Of zijn er nog verwante soorten?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.1b: wat onscherp
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.1c: wrs. ander exemplaar, diameter van gang is 7mm.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

#3
nr.2a: onder = kleine klokjesbij? (zaten ter plaatse op rapunzelklokje)
en boven = graafwesp spec?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

#4
nr.2b: nog een foto van de mogelijke graafwesp, hier iets scherper
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.2c: een derde foto van de graafwesp spec (?)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.3a: een sluipwesp/houtwesp? Bij deze had ik zelf al wat gebladerd door het soortenoverzicht op waarneming.nl, en op basis van foto's heb ik wat suggesties:
Dolichomutius spec
Ephialtes manifestator
Rhyssa persuasoria
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.3b: nog een foto van de sluipwesp/houtwesp
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

LakeSide

1: volgens mij zit je met Mellinus arvensis wel goed.

2: Ik denk een spinnendoder. Dat kleine bijtje zou ik niet weten.

3: In ieder geval een sluipwesp (wespentaille). Ik denk dat je met Dolichomitus sp. het meest in de buurt zit. Volgens mij in ieder geval een Pimplinae.

markmeijrink

Is de graafwesp op foto 1 wel een Mellinus arvensis en überhaupt wel een Mellinus-soort? M. arvensis heeft namelijk een geheel gele banden die niet ondebroken worden, ook het zwart op de dijbenen is naar mijn mening niet kenmerkend voor deze soort.

M.v.gr. Mark

Jorgen

De graafwesp lijkt ook geen Mellinus arvensis te zijn, maar een Ectemnius?
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Iolaire

De wesp op de 1e foto's is idd een Ectemnius sp.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Stijn Schreven

#12
Bedankt allemaal.
Ik heb de sluipwesp ook nog op Hymis.de gezet, maar omdat de foto's niet zo'n hoge kwaliteit konden hebben (max.125KB), kwamen zij tot een mogelijke soort uit de Banchinae, in ieder geval geen Pimplinae.
Dus tot nu toe is het volgende duidelijk:
1= Ectemnius spec.
2= Pompilidae
3= Banchinae mogelijk.

Is er verder nog meer over te zeggen (bijvoorbeeld de Ectemnius-soort)?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Iolaire

Hoi Stijn,

Er komen zo'n 12 soorten Ectemnius in de Benelux voor. De vrouwtjes zijn mn obv de clypeus (gedeelte boven de kaken) en mannetjes vooral obv de antenneleden te determineren. Meestal is een foto (zelfs een zeer scherpe vanaf de juiste kant genomen) onvoldoende om tot een juiste determinatie te komen. Afhankelijk van waar jouw tuin ligt is obv verspreiding nog wel een aantal soorten af te strepen, maar dan blijven er waarschijnlijk nog een aantal over....

Ectemnius spec. zal het dus wel blijven, ben ik bang. Ik denk overigens wel dat dit een vrouwtje is want ik meen een pygidium op de laatste tergiet te zien op de 1e foto (en dan kan het nog een mannetje E. nigritarsus zijn want die heeft als enige man ook een pygidium....)
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Jelle

nr. 2b is volgens mij een vrouwtje Auplopus carbonarius
nr. 2c is ook een spinnendoder en de eindrand van de vleugel is donker, dit wijst op een Dipogon sp.

Beide soorten spinnendoder lopen dikwijls op muren en andere verticale zon beschenen wanden.

Stijn Schreven

2a, 2b en 2c zijn allemaal foto's van hetzelfde dier (alleen staat bij 2a nog een andere bij/wesp erop). Het is dus óf Auplopus carbonarius óf Dipogon sp. Welke van de twee?
Overigens vind ik de donkere eindrand op 2c wat moeilijk te zien, en dit kan ook door lichteffecten komen. Dan zou ik dus kiezen voor Auplopus carbonarius.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.