Hoofdmenu

Zilver en Pont?

Gestart door Predator, januari 04, 2009, 20:13:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Predator

Wie kan mij helpen bij de volgende 2 meeuwen:

De eerste vond ik een erg lange snavel hebben zonder opvallende gonyshoek maar denk aan een zilvermeeuw:

De tweede viel erg op door de helderwitte ongetekende kop. Verder oogde de vogel slanker en had hij een snavel zonder opvallende gonyshoek. Ik dacht aan een pontische meeuw.

De foto's zijn gemaakt bij de kerncentrale van Borssele in Zeeland
Groet, Maarten

Steven Wytema

De eerste is inderdaad een Zilvermeeuw;
De tweede heeft naast een witte ronde kop ook een redelijk lange vleugelprojectie en als ik het een beetje goed kan interpreteren nogal onbepaalde kleur poten. Maar er zijn meer/betere kenmerken : zo is oogkleur (iris) niet echt goed te bepalen, en kan er vast iets gezegd worden over de witte vlekken op de handpennen. Maar ik heb geen meeuwenboek bij de hand en weet (nog steeds) niet uit n hoofd hoe dat ook alweer precies zat.
Steven Wytema

Ies Meulmeester

CiteerDe tweede heeft naast een witte ronde kop ook een redelijk lange vleugelprojectie en als ik het een beetje goed kan interpreteren nogal onbepaalde kleur poten. Maar er zijn meer/betere kenmerken : zo is oogkleur (iris) niet echt goed te bepalen, en kan er vast iets gezegd worden over de witte vlekken op de handpennen.
Maar toch ook gewoon een Zilvermeeuw, vanaf januari 'verliezen' sommige adulte Zilvermeeuwen hun winter streping en krijgen dan een 'zuiver' witte kop. Adulte Zilvermeeuwen met spierwitte kop is dus niet echt ongebruikelijk in januari, en als je nu een flinke groep Zilvermeeuwen bekijkt staan er geheid een paar adulte 'witkoppige' tussen! Mogelijk is dit ook een vogel die al vroeg is terug gekeerd naar de kolonie die hier vlakbij ligt.

Predator

en waar kun je dat het beste aan zien bij deze vogel?
ik vond hem namelijk ook best slank lijken+lange vleugels hebben.
Groet, Maarten

Ies Meulmeester

Citeeren waar kun je dat het beste aan zien bij deze vogel?
Door o.a. de combinatie van de bouw en postuur, de kopvorm, lichte iris/oog, vrij korte en dikke snavel, pootlengte en kleur(dit toch echt vlezig roze is als je flink inzoomt op de eerste foto), en hoewel echte details als handpenpatroon, gony's hoek, etc.. niet zo heel goed te beoordelen zijn op deze foto's geven de eerder genoemde redenen en zeker de combinatie hiervan genoeg houvast om hier een adulte Zilvermeeuw van te maken!

Dat het lijkt of ie iets slanker is, als je bijvoorbeeld vergelijkt met de andere adulte Zilvermeeuw links in de 2e foto komt vooral door de wat 'actievere' houding en de ietswat uitgerekte nek.

Bijgevoegd nog een adulte Pontische Meeuw van Westkapelle afgelopen najaar(15-11-2008)...

Martijn Bot

Verdorie, wat een prachtbeest! Wat zou ik graag eens zo'n rakker hier in het noorden aantreffen, maar op een of andere manier lukt dat maar niet (het is dit jaar overigens uberhaupt treurig gesteld met leuke meeuwen hier).

Bram Rijksen

Citeer
Bijgevoegd nog een adulte Pontische Meeuw van Westkapelle afgelopen najaar(15-11-2008)...
Hé, die ken ik nog. Zo mooi..
Volgende week toch maar weer 's proberen Ies.

Predator

Citeer
Citeeren waar kun je dat het beste aan zien bij deze vogel?
Door o.a. de combinatie van de bouw en postuur, de kopvorm, lichte iris/oog, vrij korte en dikke snavel, pootlengte en kleur(dit toch echt vlezig roze is als je flink inzoomt op de eerste foto), en hoewel echte details als handpenpatroon, gony's hoek, etc.. niet zo heel goed te beoordelen zijn op deze foto's geven de eerder genoemde redenen en zeker de combinatie hiervan genoeg houvast om hier een adulte Zilvermeeuw van te maken!

Bedankt, weer wat geleerd.
Ik zal de meeuwen voortaan afspeuren op deze kenmerken.
Groet, Maarten